ריקי גל: "אני כל-כך נהנית שאין לי זמן אפילו לחשוב על גודל התפקיד"

המחזמר "קומפני" המועלה בתיאטרון באר-שבע דומה באופן מטריד למחזמר "לילה לא שקט" שהועלה בקאמרי ■ במאי המחזמר, רפי ניב, בראיון ל"גלובס": "אנו בהחלט מודעים לדמיון"

בר נקלע למשבר באמצע החיים, ויוצא למסע חיפוש עצמי בעזרת חבריו הקרובים בניסיון למצוא תשובות. נשמע מוכר? מי שזיהה את עלילת המחזמר "לילה לא שקט" על-פי שיריו של שלמה ארצי, שהועלה בתיאטרון הקאמרי, צודק. מי שזיהה את עלילת "קומפני", המחזמר המהפכני שכתב ג'ורג' פירת והלחין סטיבן זונדהיים (עלה לראשונה בשנת 70 בברודווי ושנתיים מאוחר יותר בווסט אנד בלונדון), צודק אף הוא.

ב"קומפני" חוגג רוברט (בובי) את יום הולדתו ה-35 כשהוא עדיין רווק ומנהל קשרים לא מחייבים עם נערות צעירות, אך בפועל אינו מסוגל להתחייב לזוגיות, שלא לדבר על נישואים.

חבריו (חמישה זוגות) מארגנים עבורו מסיבה, בעוד הוא יוצא למסע שבמהלכו נחשפות הבעיות השונות שאיתן מתמודדים אותם זוגות. בסיום ייאלץ לקבל החלטה שתשפיע על שארית חייו.

"אנו בהחלט מודעים לדמיון", אומר בתגובה במאי המחזמר רפי ניב, חבר הוועדה האמנותית של תיאטרון באר שבע. "נדהמתי כששמעתי שסיפור המסגרת של 'לילה לא שקט' עוסק בגבר בודד העובר בין חבריו וחושף את בעיות הזוגיות שלהם, מה גם ש'קומפני' הוא לא יצירה אנונימית. האם חשבנו בשלב מסוים לפנות בנדון להנהלת תיאטרון הקאמרי? לא. אנחנו מאמינים בחומר, באיכות השירים ובדרמה. בסופו של דבר מה שיקבע זה מבחן הבמה. יגיע הקהל וישפוט".

ארומה של דיווה

כבר שנים מנהל הקהל המקומי מערכת יחסים סבוכה עם מורשתו המפוארת של המלחין סטיבן זונדהיים. בתי ספר למשחק העלו בעבר מחזות זמר שלו (כולל גירסה ל"קומפני" בבית הספר לאמנויות הבמה בית צבי שגם אותה ביים ניב), אך כל המגעים להעלאת אותן הפקות בתיאטראות רפרטואריים לא יצאו לפועל.

"ציפי פינס רכשה בזמנו את הזכויות ל'קומפני' עבור תיאטרון בית לסין אחרי שצפתה בהפקה שביימתי בבית צבי, אבל בסופו של דבר לא העלתה אותה ורכשנו אותן מחדש", מסביר ניב. "זונדהיים, בניגוד לאנדרו לויד וובר, הוא פחות יצרן להיטים ויותר אמן כמעט קלאסי בגישה שלו. השירים שלו מורכבים, הוא לא מתעניין בסיפורי אהבה מתקתקים, והיכולות הקוליות הנדרשות הן אבסולוטיות. החלק המורכב ביותר בהפקה הנוכחית היה הליהוק. נדרשנו לגייס 14 שחקנים-זמרים. התחלנו בגיוס ריקי קל לתפקיד ג'ואן. מהלך כמעט מתבקש, כי את הדמות הזו תמיד גילמה שחקנית-זמרת עם ארומה של דיווה".

ג'ואן היא אישה מתבגרת ומרירה הנשואה בפעם השלישית ללארי (שלום שמואלוב), גבר טוב לב הסופג בהכנעה את שיגיונותיה, וכך אחראית גל לאחד הביצועים המופלאים במחזמר, השיר "לחיי הנשים".

נישאת על גל ההצלחה

כמו כל התפקידים ב"קומפני", מלבד בובי (אותו מגלם צק ברקמן), גל היא חלק מאנסמבל הכולל בין השאר את מיכל ברנד, מיכל ויינברג, אביטל פסטרנק, שרון צור, שרון שחל, יונתן רוזן, ארז וייס, מירב שירום, רונה פרומצ'נקו ועוד.

"אני כל-כך נהנית שאין לי זמן אפילו לחשוב על גודל התפקיד", היא אומרת, "זה מחזמר ראשון בו אני משתתפת מאז הסוהרת מאמא מורטון ב'שיקגו', וגם מפגש מחודש עם שלום שמואלוב איתו הופעתי לראשונה בגרסה המקורית של המחזה 'גטו' בתיאטרון חיפה. רוב הקאסט הם אנשים צעירים, לעומתי לפחות, והמפגש איתם עושה לי רק טוב. את המוזיקה של זונדהיים אני אוהבת שנים, נהגתי לבצע בהופעות שלי את "Send in the clowns", ובעיני הוא רב אמן בשילוב סגנונות מוזיקליים. ג'ואן היא דמות שהתחברתי אליה מיד כי היא שורדת מהזן שגילמתי כבר כמה פעמים. בכל פעם שבה אני מתנסה במשחק מדובר באישה החיה על הקצה, ומגייסת את כל תעצומות הנפש שלה להמשיך להתקדם להשגת המטרות שהציבה לעצמה".

"זה הימור", מסכם הבמאי רפי ניב, "זונדהיים מעולם לא זכה בישראל לכבוד ולהצלחה שלה הוא זוכה בעולם, אבל אחת לכמה זמן קורה שמנהל תיאטרון מחליט במודע לא לקבל החלטות רק לפי החור בשקל אלא מתוך האמונה שמגיע לקהל להתנסות גם בחוויות כאלה".

הבמאי עמרי ניצן, המנהל האמנותי של התיאטרון הקאמרי, מסר בתגובה לטענותיו של רפי ניב: "כמי שליווה באופן צמוד את תהליך היצירה והחזרות של המחזמר 'לילה לא שקט' איני מוצא כל דמיון בין ההפקות, וכל ניסיון להשוואה זו נטול בסיס".

"קומפני" יועלה במוצ"ש, ה-2 ביולי, באולם הבית של תיאטרון באר שבע