מועצת הרשות השנייה: לשנות את חוק הדירקטורים

זאת לאחר שנחשף ב"גלובס" כי מדובר בדרישות גבוהות שבגינן מועמדים בעלי יכולות גבוהות נפסלו מלכהן כדירקטורים בחברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10

שבועות ספורים לאחר שמינתה מועצת הרשות השנייה 7 דירקטורים חדשים לחברות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10, היא ממליצה לשנות את החוק הקובע את הקריטריונים לבחירת הדירקטורים.

כפי שנחשף ב"גלובס", העובדה שמדובר בדרישות המחייבות יו"ר דירקטוריון בשירות הציבורי, מועמדים רבים בעל יכולות גבוהות נדחים על הסף. בין היתר נדרש ניסיון של 5 שנים בניהול של גוף עם מחזור של יותר מ-110 מיליון שקל בשנה. הדבר הביא בין היתר לפסילה של מועמדים בעלי רקע חברתי ואקדמי.

תהליך ארוך טווח

מי שהובילה את המהלך היא ועדת הטלוויזיה של הרשות השנייה בראשותו של יעקב שחם, שגם ניצח על תהליך מינוי הדירקטורים עצמם. לדבריו, "החוק הקיים לבחירת הדירקטורים בחברות החדשות יצר מצב שקבוצות מסוימות לא שובצו בפעם זו בחברות החדשות של 2 ו-10", אומר שחם ל"גלובס". לדבריו, "קבוצה אחת היא אנשי התקשורת - אין כל נציגות של אדם ששימש בעבר בגוף התקשורת, והקבוצה השנייה, שהיא לא פחות חשובה, היא אנשי האקדמיה".

לדברי שחם, אין ולו חוקר תקשורת אחד בדירקטוריונים. "כל זה קרה בשל הרף הגבוה של החוק שבעצם מתייחס לכישורי יו"ר ולא לכישורי חבר דירקטוריון", אומר שחם, "ועדת הטלוויזיה המליצה יחד עם המועצה, שהיועצת המשפטית של הרשות תכין הצעה לתיקון סעיף זה בחוק. ההצעה תובא לאישור המועצה והיא תועבר לבדיקה לשר ולאחר מכן למשרד הפנים.

לדברי שחם, המהלך שבוצע עכשיו לא מטיל ספק במינויים שנעשו באחרונה. "פעלנו לפי חוק", אומר שחם, "ויש להתחיל בתהליך שאורך זמן רב, עכשיו".

בסוף מאי הוחלט כי הדירקטורים החדשים של חדשות ערוץ 2 יהיו עו"ד רחל דון-יחיא, חבר הכנסת לשעבר אהוד רצאבי, עו"ד תמי רווה ואל"מ במיל' עדי ברשדסקי. יו"ר חדשות 2 המכהן, ד"ר יהודה לנקרי, החליט להתפטר לאחר שהתברר לו על-ידי גורמים במועצת הרשות השנייה כי המועצה תקרא לנציגי הציבור מטעמה בדירקטוריון שלא לבחור בו ליו"ר.

מנכ"ל מכבי חיפה, איתמר צ'יזיק, ישובץ בדירקטוריון של חדשות ערוץ 10, לאחר שהתברר כי הוא בן דודו של בכיר חדשות ערוץ 2 אהוד יערי. עוד ישמשו דירקטורים בחדשות ערוץ 10: דפנה מיתר, יורם שכטר ואלי אלאלוף שימשיך בתפקידו.