השר שמחון יציל אותנו?

לא היו לי ציפיות משר התמ"ת. אבל הודעה על הרחבת הבדיקה משוק החלב לשוק המזון?...

בישראל הצרכנית שאני מקווה שתהיה כאן בעוד חצי שנה-שנה, הודעה לעיתונות כדוגמת זו ששיגר הבוקר (ה') שר התמ"ת שלום שמחון, הייתה מתחילה שרשרת אירועים שבסיומה כבוד השר היה קם בחוסר חשק אל הדלת, מפנה את גבו ללשכה, מקבל בעיטה ציבורית בישבנו הפוליטי ומתנדף מחיינו.

שמחון כינס הבוקר "ישיבה דחופה" בעניין חרם הקוטג' ומחירי מוצרי החלב. נחמד לראות שהאיש שהגה והוציא לפועל, עוד השנה, את חוק החלב הקובע מכסות בשוק החלב ומכתיב לו למעשה התנהלות קרטלית לנצח - ובכן, נחמד שהאיש הזה טורח להראות לנו, הצרכנים, שאכפת לו, שהוא עושה משהו. הנה, הוא פועל, מכנס ישיבה ועוד דחופה, אולי כדאי להמתין רגע עם כל ההערות הציניות ,הפולישוקיות.

אלא שאז באה ההודעה המסכמת: השר שמחון החליט להרחיב את הבדיקה במשרד התמ"ס משוק החלב לשוק המזון כולו. "הענין הוא לא רק קוטג' ולא רק מוצרי חלב. צריך לבחון באופן מעמיק את ענף המזון כולו על כל מוצריו וכל שחקניו. במקביל יתקבלו החלטות מיידיות הנוגעות למשק החלב", הסביר שמחון

כבוד השר אולי משוכנע שעשו אותנו באצבע מוצרלה. הוא יגיד הרחבה ואנחנו, הפרות החולבות, נריע בעטינינו ונחזור להעלות גירה בידיעה המרגיעה שהשר בודק ה-כ-ל; מטונה עד שווארמה, ממלפפון עד פומלה; מאורז פרסי עד במבה. אנחנו, עגלי מרבק שכמונו, לא נשגיח כמובן לעולם בטריק האיכותי הידוע של הרחבה לצורך מסמוס. למה באמת רק החלב? מה, השמן לא יקר? והקולה, היא באה חינם?

אמנם כן, הכל יקר. תנובה אינה היחידה שמסחררת כאן מחירים. אז מה. הצלחת חרם הקוטג' נבעה בעיקר מיכולתו להתמקד במוצר אחד, שאנשים יכולים לחיות בלעדיו, אם רק יחליטו. שמחון רוצה לבדוק הכל? זה לא הזמן. בדיקה כזו, שעלולה להימשך כמו כמו הנצרות, רק תזיק עכשיו לאינטרס הציבורי שרוצה לדעת מי סחרר מחירים, מתי ולמה.

ובכלל, נשאלת עוד שאלה: האם רצוי ששמחון, המעורב עד צוואר בשוק החלב, יבדוק דווקא את השוק הזה? כמעט בטוח שלא. עדיף שיישב בשקט. כפי שאני רואה זאת, בהקשר הנוכחי הוא תמיד יהיה יותר חלק מהבעיה מאשר חלק מהפתרון.