קבלן גדול: "האטה במכירות; בשוק דירות יד שנייה יש בועה - המחירים ייפלו עד 25% במרכז תוך חצי שנה"

נדיר לשמוע קבלן המדבר על האטה בשוק הנדל"ן ■ רוני מזרחי, בעלים ומנכ"ל של קבוצת מזרחי הוותיקה, מסכים שרוכשי הדירות יושבים על הגדר ולא ממהרים לקנות ■ "עשינו עסקאות עד עכשיו, אבל עצרנו. מחירי הקרקע הגיעו לשיא, צריך לחכות ולראות לאן השוק הולך, לא להסתכן"

■ הדיבורים על האטה במשרדי המכירות של הקבלנים מקבלים לאחרונה משנה תוקף: על פי נתוני הלמ"ס, המתייחסים למספר הדירות שנמכרו בחודשים החולפים, המספר יורד והולך. לכך אפשר לצרף התבטאויות קבלנים ויזמים מהשבוע, על קושי במשרדי המכירות ואולי אפילו עצירה בעליית המחירים.

רוני מזרחי, בעלים ומנכ"ל של קבוצת מזרחי הבונה בארץ 40 שנה, מסכים שהרוכשים עכשיו ממתינים, חושב שהמחירים בהחלט עשויים לרדת בעתיד הלא רחוק וגם מספק תחזית לא אופטימית לתוכנית חיזוק המבנים בפני רעידות אדמה.

קבוצת מזרחי בונה היום מאות יחידות דיור בחיפה, ירושלים, נתניה, תל אביב, הוד השרון וחולון. "אנחנו לא בונים בפריפריה וגם לא נלך לבנות שם", אומר מזרחי, "מעבר לטבעת הראשונה והשנייה סביב המרכז, זה מסוכן. ברגע שיש בעיה ביטחונית או כלכלית, זה המקומות שנפגעים ראשונים. הדיבור על 'הפטישים' הורידו את השוק. פישר מתעדכן באיחור בכל הנתונים ועוד חודשיים הוא יבין שיש האטה בשוק. הוא אולי יעצור את העלאת הריבית, ואני מסתכן ומהמר שאולי אפילו יוריד אותה בספטמבר כדי שלא ניכנס כאן לסחרחורת של מיתון.

"יש עכשיו האטה במכירת הדירות. אני מעריך שהיא תהיה עד ספטמבר. יש אי ודאות, יותר מידי מידע על צעדים אלו ואחרים ואנשים מבולבלים. אבל בספטמבר כולם יתעוררו ויראו שכל התוכניות זה רק דיבורים ושום דבר לא עובד. אנשים יחזרו לקנות דירות, אבל באותו הזמן אני מעריך שגם המחירים יירדו בחלק מהערים. בתל אביב, יבנה, פרדס חנה וחדרה אני צופה בין 5% ל-10% ירידה במחירים. בהוד השרון, ראשון לציון, חולון וירושלים אני צופה 3% עד 5% עליה. חיפה תישאר כמו שהיא בגלל שתהיה ירידה בביקוש לצד ירידה בהיצע, אבל אשקלון ובאר שבע יחטפו ירידה הגדולה ביותר, בגלל המצב הביטחוני".

- מה לגבי שוק היד שנייה?

"בשוק היד שנייה יש בועה. חד משמעית. אנשים משווים ביניהם מחירים אחד לשני וצופים במחירים שמתפרסמים בלוחות האינטרנט. כל אחד זורק מחיר, כולם מנסים לעשות סיבוב ולהחליף את הישן בחדש. הפרש בין דירה חדשה לדירה יד שנייה צריך לנוע סביב 25%. המחירים בשוק היום לא מתקרבים לזה והם לא מציאותיים. אנשים מבינים שיש מחסור בדירות 3 ו-4 חדרים והם חוגגים על המחיר. שוק היד שנייה עומד לפני ירידה שבין 20% ל-25% תוך חצי שנה. אני מדבר על המרכז, בפריפריה השוק הזה כבר נעצר".

- לאור זאת, מה מדיניות הפיתוח הנוכחית שלכם?

"עשינו עסקאות עד עכשיו, אבל עצרנו. מחירי הקרקע הגיעו לשיא, צריך לחכות ולראות לאן השוק הולך, לא להסתכן. הקבלנים עכשיו יחכו, ימכרו את מה שיש להם ולא יצאו בפרויקטים חדשים. במקומות בהם יתחילו מחירי הדירות לרדת, מחירי הקרקעות גם יירדו".

- מה דעתך על תמ"א 38?

"אני לא נכנס לסיפור הזה. אני לא מאמין שאפשר להוסיף 120 טון על גג של בניין ולצאת מזה בשלום. התוכנית הזו היא כמו לקחת אישה זקנה, למתוח לה את העור, ולהגיד שהיא צעירה. זה הכל קוסמטי. ברגע שייפול הבניין הראשון, כל התמ"א תיעצר ביום אחד. ואני אומר לך שזה יקרה. יש כבר כמה בניינים שחוזקו ונטו על הצד. הפתרון להתחדשות עירונית זה פינוי בינוי. זו אפשרות לניצול מיטבי של הקרקע, הגדלת מספר יחידות הדיור, שיפור איכות החיים של הדיירים הקיימים. אנחנו עומדים להיכנס לכמה פרויקטים באזור ובאור יהודה".

רוני מזרחי / צלם: עינת לברון
 רוני מזרחי / צלם: עינת לברון