כיכר העיר עברה לפייסבוק

הצרכן מבין את העוצמה ברשת החברתית, והקמעונאים יעשו טעות אם ימשיכו לזלזל בה

ציבור הצרכנים בישראל, ובמיוחד זה שניתן להגדירו כרוב הדומם, המצמצם בכל שבוע את רשימת הקניות שלו בשל האמרת המחירים, גילה את כוחו והבין את העוצמה הטמונה בפייסבוק.

גלי המחאה והחרם היעיל כנגד המחיר הגבוה של גבינת הקוטג' המחישו לצרכן הישראלי כי המגמה הקיימת בעולם המערבי להעברת הכוח מהיצרן והקמעונאי לצרכן יכולה להפוך לטרנד משמעותי גם בישראל.

כמו כן הומחש כי הכוח עובר לידי ציבור הצרכנים, הרואה עתה כי פייסבוק יכול להפוך לנשק יום הדין שלו - ולא רק בקטגוריית המזון.

בעוד שבעבר כשלו רוב הניסיונות לייצר מחאה ציבורית על-ידי התקהלויות והפגנות ליד רשתות המזון, הרי שעתה עומד לרשות הציבור הכלי האולטימטיבי. שכן קריאה לצאת להפגנה המתפרסמת בכלי התקשורת המסורתיים אינה יכולה להציג בפני הצרכן את מידת המחויבות הקהילתית, גם לא את מספר המפגינים בכוח. שכן, רק לאחר שהצרכן יצא מביתו ויגיע למקום ההפגנה, יוכל להיווכח אם הוא חלק מתנועת מחאה, או שמא יימצא עצמו כחלק מקבוצה קטנה של "לוזרים".

אך גם כאשר ההפגנה הראשונה הייתה מוצלחת, היא בדרך כלל חד-פעמית ללא אימפקט של ממש, כמו אותן הפגנות רבות משתתפים בכיכר רבין בתל-אביב, אשר חיי המדף התקשורתי-צי בורי שלהן קצרים להפליא. שכן לאחר שהפגנת המונים מתפזרת, נותרות רק הכותרות של יום המחרת, וזיכרון מרגש משהו של המשתתפים. במלים אחרות - זו טרחה שרוב הציבור הישראלי, שניתן לכנותו עד להופעת המדיה החברתית כרוב הדומם, אינו מוכן להשקיע את המאמץ הדרוש לכך.

אכן כיכר העיר עברה לפייסבוק, היא אמנם וירטואלית, אך רבת עוצמה. היא מתעצמת וחיה 24/7, כך שבכל זמן נתון יכול משתתף לראות כיצד גדלה המחאה וצוברת כוח. ההשתתפות בה היא קלה ונמצאת במרחק הקלקה מכל צרכן. היא יוצרת תחושה של "ביחד" ומעניקה למשתתפים בה את הפרס הראשון - היכולת להשפיע ולשנות סדרי עולם.

ואכן, כאשר אותו גולש הצטרף ל"הפגנה" וירטואלית כזו, ורואה כי רבים אחרים שותפים לתחושות הקיפוח שלו, הוא יודע בדיוק מה לעשות כאשר הוא עומד מול המדף של גבינת הקוטג', ויודע גם בעת הצורך להעיר, בעדינות או בגסות, על-פי אופיו, לאלה המעזים להניח את הגבינה בעגלת הקניות.

יצרני מזון וקמעונאים יכולים, כפי שכבר עשו כמה מהם, לזלזל בתופעה זו, אך תהיה זו טעות בידם אם ימשיכו לעשות כך.

טוב יעשו הקמעונאים אם יעקבו באופן שוטף אחר מחאות והתארגנויות בפייסבוק נגד מחירי מוצר כזה או אחר, כדי להיערך נכון בזירת השוק החדשה, שבה גם אם לא נערך טקס רשמי, הצרכן הוכתר כמלך הבלתי מעורער.

הכותב הוא יועץ לשיווק. www.trends-news.com