תעשיית הדוד פרנק

בארה"ב כוססים ציפורניים לקראת חובת הדיווח והחמרת הרגולציה על קרנות הון סיכון

כבר יותר משנה שתעשיית ההון סיכון האמריקנית מחכה לפרסום ההנחיות של הרשות האמריקנית לניירות ערך (SEC) בנוגע להחלת הרפורמה החקיקתית המכונה דוד פרנק (Dodd Frank), על שמם של שני הסנטורים שיזמו אותה בשנת 2009.

הרפורמה נוסחה בעקבות משבר האשראי בשנת 2008, אז הוחלט בממשל האמריקני להדק את הרגולציה סביב קרנות פרייבט אקוויטי למיניהן, הכוללת גם קרנות הון סיכון.

איגוד קרנות ההון סיכון האמריקני הפעיל לובי קולני במטרה לחייב את הקרנות לדווח על השקעותיהן ועל השווי המוערך של הפורטפוליו שלהן, וכן לעמוד בחוקים של רגולציה מכבידה. אנשי ההון סיכון ניסו להתנגד לתנאים הללו, אבל זה לא הצליח.

החרדות שעלו בקהילת ההון סיכון האמריקנית לא היו טיפוסיות לה. פרד וילסון למשל, שותף בקרן ההון סיכון האמריקנית יוניון סקוור המשקיעה בחברות טוויטר, זינגה ופורסקוור, אמר בפברואר האחרון כי אם יוחלו תקנות הדיווח על קרנות ההון סיכון, יוניון סקוור תרשום מחדש את הקרנות שלה כדי להימנע מרגולציה מכבידה.

מעניין יהיה לראות אם אכן הקרן תרשום את הקרנות שלה במדינה אחרת כדי להימלט מהרגולציה. אולי זו הזדמנות לישראל? אמנם אין כאן תמריצים מיוחדים לקרנות הון סיכון, אבל אולי עכשיו חיים שני, מנכ"ל משרד האוצר, ישקול לתפור להם חבילה.

התקנות החדשות מגדירות מיהי קרן הון סיכון ומהן החובות הרגולטוריות המוטלות עליה: התחייבות להשקעה של 80% מההון המנוהל בהשקעות תמורת אחזקות בחברות, ואת ה-20% הנותרים היא רשאית להשקיע כאוות נפשה. היא אינה רשאית לתת הלוואות או למנף את השקעותיהן ביותר מ-15% מגודל הקרן, ובשום מקרה לא לתקופה של יותר מ-120 ימים. הקרן חייבת להיות רשומה ולשווק את פעילותה כקרן הון סיכון, והיא אינה רשאית להירשם כחברת פיתוח עסקי.

אלה לא החדשות הכי טובות עבור הקרנות האמריקניות, אבל באיגוד הקרנות האמריקני דווקא הביעו שביעות רצון: "אנחנו שמחים שהרשות הכירה בצורך להגן על גמישות הפעילות של קרנות ההון סיכון והתירה להן חופש פעולה ב-20% מהיקף הקרן המנוהלת", מסרו. ההשלכות של התקנות החדשות הללו על הקרנות בישראל עוד לא ברורות. האם משקיעים אמריקנים בקרנות הון סיכון מקומיות ידרשו דיווח כמו בארה"ב? האם קרנות ישראליות זרות (סקויה, גריילוק) יהיו מחויבות לדיווח?

החברות הישראליות שלהן משקיעים אמריקניים יגלו את שלבי ההתפתחות והערכת השווי שלהן בדיווחים של הקרנות האמריקניות.

לדפוק על הדלתות באילינוי

לאט לאט, המשקיעים המוסדיים הגדולים חוזרים להשקיע בקרנות הון סיכון, והשבוע הודיעה קרן הפנסיה של המורים במדינת אילינוי על הגדלת ההקצאה להשקעות בקרנות הון סיכון, ועל הזרמה של 7 מיליארד דולר לתחום בחמש השנים הקרובות. הקרן אגב השקיעה בעבר שתי קרנות של אוורגרין הישראלית.

קרן הפנסיה של מורי אילינוי מנהלת נכסים בהיקף של 37 מיליארד דולר, (23% יותר משוויה בשנת 2009) וההשקעות שלה בהון סיכון ופרייבט אקוויטי הן בהיקף של 3.4 מיליארד דולר. בחמש השנים הקרובות היא תשקיע בין 900 ל-1.3 מיליארד דולר כל שנה.

אלה חדשות טובות גם להון סיכון העולמי וגם למקומי, כך מגייסי הקרנות יוכלו לדפוק גם על הדלתות באילינוי.