חופש גדול, הוצאות גדולות: איך בכל זאת אפשר לחסוך?

"גלובס" בודק איך אפשר לצמצם את ההוצאות בחופש הגדול, והאם אפשר להיערך מראש?

תקופת הקיץ, והחופש הגדול בפרט, הן תקופות מועדות לחוסר איזון כלכלי למשפחות רבות. למעשה, ההוצאות הבלתי מתוכננות בחודשי הקיץ יכולה להרקיע ל-8,000 שקל ויותר - כך לפי חישוב ממוצע שנערך על-ידי איגוד היועצים לכלכלת משפחה.

כיצד ניתן למזער נזקים? בעזרת שי אבו, יועץ לכלכלת משפחה בצוות "הון משפחתי", ובעזרת ארגון "פעמונים" המסייע למשפחות להגיע לאיזון כלכלי, ממפה "גלובס" את ההוצאות בקיץ ובודק כמה נוכל לחסוך.

"הכול מתחיל ונגמר בתכנון מדויק ומפורט", אומרים בארגון "פעמונים". "תכננו את ההוצאות שאתם מתכוונים לעשות במהלך הקיץ, סכמו את סכום עלות הפעילויות ובדקו מול סעיף ההכנסות. משפחות המאומנות בהתנהלות כלכלית נכונה כבר חישבו את הוצאות הקיץ הקרוב שנה מראש, כאשר בכל חודש הקצו סכום קבוע לטובת הוצאות החופש הגדול. כך מומלץ לכולם לעשות מדי שנה בשנה".

קייטנות: הוצאה הכרחית

עבור הורים עובדים, קייטנה היא לא פריבילגיה - אלא הכרח של ממש. קייטנות של החברה למתנ"סים עולות 700-1,500 שקל ל-3 שבועות עד השעה 13:00. לצדן יש קייטנות של רשויות מקומיות, קייטנות ייעודיות של עמותות וארגונים (כמו האגודה לסוכרת נעורים) או יוזמות פרטיות במחירים דומים. מן העבר השני ניתן למצוא קייטנות בעלות של אלפי שקלים לילד - החל מסאמר-סקול ועד ספורט אתגרי.

* איך אפשר לחסוך?

אבו מציע: "אם הורים המתאגדים יחד לקייטנה ומתנים את הרשמתם בקבלת הנחה משמעותית, סביר להניח שיקבלו בין 10% ל-20% הנחה". בארגון "פעמונים" ממליצים לבדוק אם קיים סבסוד דרך מקום העבודה, מועצות או עמותות, או הנחה ברישום מוקדם.

החיסכון: להערכת אבו, אם עלות קייטנה ממוצעת נעה בין 900 ל-1,600 שקל, יצירת קבוצה מאוגדת יכולה ליצור מעין חיסכון של בין 90 ל-320 שקל.

בריכה: כרטיסיה ולא מנוי

"משפחות רבות", אומר אבו, "מתפתות לעשות מנוי שנתי לבריכה, שעלותו נעה בין 1,500 ל-3,000 שקל למשפחה. המנויים לפעמים עונתיים בלבד ומשרתים את המשפחה בחודשי הקיץ, וההוצאה הנקודתית עלולה להכביד במיוחד על הכיס".

* איך אפשר לחסוך?

אבו: "ניתן להגדיר ימים מסוימים שיועדו לבריכה ולקנות כרטיסייה בעלות מוזלת. אם מספר גדול של כניסות מוזיל את העלות, אפשר לצרף חברים נוספים ולהתחלק בעלות הכללית - דבר שעשוי להביא לחיסכון של עד 1,500 שקל למשפחה. גם עלויות ים נמוכות ממנוי שנתי - ואפשר לשלב בין סוגי הבילוי".

פעילות לילדים: חפשו את ההנחות

ילדים משתעממים מהר, ועל ההורים מוטלת מלאכת הבידור. החוכמה היא למצוא הפעלות מוצלחות מספיק בעלות מוזלת או חינמית - אחרת הסיכום הסופי יהיה כואב במיוחד. העלות המשפחתית עבור פעילויות "קטנות", מעריך אבו, מגיעה ליותר מ-1,000 שקל בחודש.

* איך אפשר לחסוך?

"אין חובה שפעילות תלווה בהוצאה כספית", מזכיר אבו. "באתר allfree.co.il יש עדכונים על פעילות ללא תשלום. כשמגיעים למקום בילוי כדאי לבוא מצוידים באוכל ולחסוך את הוצאות המזון והקיוסק שמסתכמות בלא מעט כסף. גם באתר 'מפה' ניתן למצוא רשימה של אתרי בילוי חינם, שמתוכם מוזיאונים הפרושים בארץ לקהל ללא תשלום. פעילויות נוספות ומגוונות ניתן למצוא באתר www.ligodl.co.il.

ב"פעמונים" ממליצים על פעילויות נשכחות כמו משחקי כדורגל בשכונה. מומלץ גם לקבוע סכום ריאלי מוגדר מראש לפעילויות הילדים בזמן החופשה.

החיסכון: עשרות עד מאות שקלים.

דמי כיס: לתת חינוך פיננסי

היכולת "לשחרר" את הילד להעסיק את עצמו, בגיל מתקדם יותר, עולה גם ב"מס" נוסף: דמי כיס. הדרישות גוברות, והילדים ובני-הנוער משחרים לפתחו של ההורה-הכספומט.

* איך אפשר לחסוך?

אם הילד מעל גיל 14, אין סיבה שלא ינסה לעבוד קצת - כדאי לעודד אותו ולנסות לסייע לו במידת האפשר למצוא מסגרת מתאימה, אפילו אם סמלית ביותר. היכולת להרוויח את כספו לבד תיתן ערך מוסף לכל שקל שהוא מוציא - וגם תחסוך את העלות מההורים עצמם, כמובן.

"החופש הוא זמן לשבת עם הילדים ולהסביר להם כמה חשוב להתנהל נכון עם קבלת דמי הכיס", מזכיר אבו. "ניתן להצמיד את דמי הכיס לעלויות התקשורת, שאליהם אתייחס ביתר פירוט בהמשך, ולהצמיד אותם לפעילויות או ליציאות של הילדים. חשוב לא להיגרר להעלאת דמי הכיס מעבר לכל פרופורציה".

החיסכון: עשרות שקלים לילד ומאות למשפחה.

תקשורת: לצמצם הוצאה

סעיף המכביד במיוחד על הורים גם בימות השנה הוא סעיף הוצאות התקשורת - כשהוצאות הסלולר עומדות במרכז. עם הזמן הפנוי מגיעים גם החשבונות המנופחים - אלא שכאן התשלום מגיע רק בסוף ולא מראש ובאופן יזום, וחשוב להיערך מראש כדי לא להיות מופתעים בדיעבד.

* איך אפשר לחסוך?

הילדים יכולים לתקשר עם החברים דרך סקייפ, פייסבוק ו-ICQ (בפיקוח ההורים עד כמה שניתן). כדאי לעודד שימוש בטלפון קווי ולא סלולרי כשצריך וכשאפשר (אך להגביל גם אותו, במיוחד בחיוג לקווי סלולר).

זו ההזדמנות לבחון את מסלול הסלולר שלהם, אם קיים ברשותם, ולחפש דיל אטרקטיבי יותר. במסלולי פרי-פייד מוגבלים, המומלצים כשלעצמם, כדאי להשאיר את המסגרת הקיימת ולא להיענות לכל בקשה של הילד למאגר דקות נוסף.

מזון: לקבוע תפריט

הילדים בבית, והמקרר חייב להיות מלא; אף הורה אינו רוצה להרעיב את ילדיו - מה שמחייב מאגר מעודכן.

* איך אפשר לחסוך?

אבו: "כדי לא להשתולל בסעיף זה, יש לקבוע תפריט שבועי מסודר. מומלץ לבנות אותו עם הילדים, לערוך קנייה מרוכזת שבועית ולא להיגרר לקניות נוספות על הדרך.

"לפני יציאה לאכול טוב ותמיד להצטייד בשתייה. ביציאה לבילוי משפחתי עדיף להצטייד בשתייה מהבית או לכל הפחות לקנות בקבוק שתייה גדול במקום בקבוק לכל ילד".

החיסכון: מאות שקלים בחודש.

הכנה לבית-הספר: לא רק מותגים

ואם חשבנו לרגע שסוף החופש מבשר טוב, ממתינה לנו בסיבוב ה"הפתעה" הבאה: סל הקניות המתחייב במסגרת ההיערכות לשנת הלימודים. לא מעט כולל הסל הזה: הוצאה כבדה על ספרי לימוד, ציוד, תיקים וגם ביגוד -עד אלפי שקלים בחישוב כולל, בחלק מן המקרים.

* איך אפשר לחסוך?

אבו מעניק כמה טיפים לחיסכון בסעיפים האלה: "ספרים ניתן לקנות מתלמידים שזה עתה סיימו או בחנויות יד שנייה. במקביל ניתן למכור לחנות או ספרים שונים הקיימים ברשותכם - או לארגן עסקת חליפין עם משפחות של חברים, בהתאם לגילי הילדים.

"בבתי-ספר שונים קיים פרויקט השאלת ספרים, וכדאי לנצלו. אפשרות נוספת היא לארגן קבוצת רכישה של ספרים או חוברות על-ידי קנייה מרוכזת - מה שיכול להוזיל את הסל בעשרות אחוזים".

אבו מזכיר כי הימנעות מרכישת מותגים פופולריים עשויה לחסוך לא מעט כסף, וכי רשימה מסודרת של הציוד הנדרש בטרם רכישה היא צעד הכרחי כדי לא להתפתות לקנות דברים מיותרים. החיסכון עשוי, כאמור, להגיע למאות שקלים.

נופש: לא בסוף אוגוסט

מרבית המשפחות מנצלות את חודשי הקיץ ליציאה לנופש משפחתי. ההוצאה כבדה במיוחד - כאשר כל יום נוסף לתחשיב מכפיל את ההוצאה. בדיוק מהסיבה הזו: לעונה החמה בתיירות יש את המחיר שלה.

* איך אפשר לחסוך?

יציאה לחופש מ-8 באוגוסט ועד השבוע האחרון של חודש יקרה מאוד. שווה לבדוק אפשרות יציאה לחופש בתאריך אחר (אפשר אפילו לשלוח את הילד לקייטנה באוגוסט ולקחת חופש ביולי - מה שאולי יעודדו אתכם לעשות גם במקום העבודה). אם תוכלו להרשות לעצמכם ספונטניות ואתם לא "נעולים" על יעד מסוים, מבצעים של הדקה ה-90 יוכלו לחסוך מאות ואלפי שקלים למשפחה.

ב"פעמונים" מוסיפים: גם אם ההוצאות פחותות מחופשה בחו"ל, נופש בארץ מהווה הוצאה משמעותית. על מנת לחסוך ולצמצם את העלויות, תמיד אפשר לישון באוהל על שפת הכינרת או בחניון לינה מסודר - יותר חווייתי ויותר משתלם. גם לשכור דירה למספר ימים היא אופציה לא רעה.

חשמל: לכבות מזגן

במרבית הבתים, מספר אבו, עולה צריכת החשמל בכ-20% בימי החופש, כיוון שהילדים נמצאים בבית כל היום, מה גם שהמודעות שלהם לחיסכון לוקה פעמים רבות בחסר.

* איך אפשר לחסוך?

מודעות הילדים לכיבוי אורות ומזגנים בעת יציאה מהבית או שהייה בחדר אחר היא הכרח בסיסי. אבו מוסיף: "יש להימנע מכיבוי והדלקה של מכשירי חשמל לפרקי זמן קצרים, מאחר שפעולת ההדלקה יוצרת צריכת חשמל מוגברת. אפשר גם לרכוש טיימר עבור המזגן לשמור על פילטרים נקיים ולכוון טמפרטורה ל-25 מעלות - מה שעשוי לסייע להקטנת ההוצאה בעשרות שקלים".

ימי עבודה: בעיה ללא פתרון

המינימום המחויב בארץ לימי חופשה לעובד דל במיוחד ונקבע על 10 ימים - נתון שעשוי להשתפר עם הוותק ובהתאם למקום העבודה, אך עדיין הורים רבים מוצאים עצמם במצוקת ימי חופש.

"באירופה לרוב מכסת ימי החופשה גדולה יותר", אומרת עו"ד דפנה שמואלביץ, מומחית בדיני עבודה. "אצל הצרפתים החופשה ארוכה במיוחד - ומחקרים מגלים כי זה רק מגביר יעילות בעבודה: יש קורלציה בין מנוחה נכונה ליעילות בעבודה. לפתרון ההכרחי לפעמים של נטילת ימי חופש עודפים מחיר כבד - שכן ימי העבודה מנוכים באופן יחסי מתלוש המשכורת, בסופו של דבר. ההתלבטות בין יום חופש נוסף לבין תשלום עבור שמרטפות תשתנה בהתאם לשכר ולאפשרויות במקום העבודה".

איך בכל זאת אפשר לנסות ולחסוך בעלות ימי החופשה? עו"ד שמואלביץ ממליצה לנסות ולהגיע להסדר עם המעסיק לפיו יינטלו הימים העודפים על חשבון צבירה עתידית. "בכל אופן", היא מזכירה כלל חשוב, "גם אם במקום העבודה מוציאים אתכם לחופשה מרוכזת, כפי שנעשה לפעמים באוגוסט, אסור למעסיק להכריח אותך לצאת לחופש אם לא קיימת לך יתרה. כלומר, אם ימי החופשה שצברת נוצלו במלואם, על המעסיק לשלם לך גם עבור הימים בהם הוחלט על חופשה כפויה".

ההוצאה הנוספת בחודשי החופש
 ההוצאה הנוספת בחודשי החופש