כאן לא סעודיה: נכשל קידוח הנפט "מענית יוסף 3" סמוך לחדרה

החברה האמריקנית שהוקמה על ידי אוונגליסטים שמקווים למצוא נפט בישראל על פי התנ"ך נכשלה בקידוח "מענית יוסף 3" - אך לא נוטשת את הבאר ■ "זה לא מה שציפינו לו", הודתה בדיווח לבורסה ■ המניה קרסה ב-41% תוך 3 שבועות - עדות לסיכון הטמון במניות הנפט

מניית ציון נפט וגז נחכתה אמש (ו') ביותר מ-20% במסחר המאוחר בוול סטריט לאחר שהחברה הודיעה על כישלון בקידוח הנפט "מענית יוסף 3", הממוקם במישור החוף. "זה לא מה שציפינו לו", כתבה החברה בדיווח לבורסה בארה"ב. היא הוסיפה כי ישנו "סיכוי קטן" למציאת נפט בכמויות מסחריות.

ב-6 ביוני זינקה המניה לשיא שנתי של 7.87 דולר, והצניחה אמש במסחר המאוחר מגלמת לה שער של 4.62 דולר בלבד, כלומר קריסה של 41% בתוך כ-3 שבועות בלבד. מהלך זה ממחיש שוב עד כמה תנודתיות ומסוכנות עלולות להיות מניות הנפט והגז.

יש להדגיש כי החברה לא הודיעה כי תנטוש את הבאר, אולם עד כה היא השקיעה בקידוח זה 29 מיליון דולר על קידוח, ביצוע בדיקות לוגים חשמליים ופעולות נוספות, והיא מתכננת להשקיע עוד 2.5 מיליון דולר לביצוע בדיקות נוספות. החברה מקווה שבדיקות נוספות יגלו כי ישנו סיכוי טוב שהבאר יכולה להיות מסחרית, על ידי קידוח אחר.

את קידוח "מענית-יוסף 3" ביצעה ציון נפט וגז במרכז מישור החוף (מזרחית לחדרה) ובאפריל היא הודיעה כי בעקבות המקדח שנתקע בעומק של 5,000 מטר מתחת לפני הקרקע, היא נאלצה לבצע קידוח עוקף חדש. שכבת המטרה מוקמה בעומק של 5,900 מטר. הקידוח החל באוגוסט אשתקד.

‏חברת ציון הוקמה לפני עשור על-ידי ג'ון בראון, אשר מאמין כי בעזרת התנ"ך יצליח לגלות היכן טמון נפט בארץ הקודש. בשלהי מאי היא קיבלה מהממונה על ענייני הנפט במשרד התשתיות רישיון חדש בשם "עמק הירדן", הנמצא מזרחית לרישיונות הקיימים של החברה במישור החוף.