ברגע האחרון: לסקר העניק קביעות ל-300 עובדי חח"י

כך עולה ממכתב של יו"ר ועדת הביקורת בדירקטוריון חח"י ■ לפי המכתב, לסקר העניק את הקביעות למרות שדירקטוריון החברה ביקש ממנו להימנע מכך ■ מדובר ביותר מ-2% מעובדי החברה ■ דירקטורית בכירה: "הפרשה מוכיחה שאי אפשר לסמוך על הנהלת חברת החשמל"

מחטף ה-300 של חברת החשמל: עמוס לסקר, ששימש בתפקיד מנכ"ל חברת החשמל עד ה-31 במארס, אישר ביומו האחרון בחברה מתן קביעות לכ-300 עובדים, כך חושפת עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה המכהנת גם כיו"ר ועדת הביקורת בדירקטוריון חברת החשמל. מדובר ביותר מ-2% מעובדי החברה, המונה כ-14 אלף עובדים.

במכתב שהופץ ביום חמישי לחברי הדירקטוריון, שהעתקו הגיע לידי "גלובס", מגלה ברנע-פרגו כי הדירקטוריון, בראשות היו"ר האלוף במיל' יפתח רון-טל, ניסה למנוע את המהלך אך נמנע מלקבל החלטה פורמאלית בנושא. לטענתה, "בפועל הנהלת החברה, מהמנכ"ל דאז ולמטה, לא כיבדה את עמדת הדירקטוריון ולמעשה ניצלה את העובדה כי לא התקבלה החלטה פורמאלית בנושא".

בסיום מכתבה מוסיפה ברנע-פרגו ומותחת ביקורת קשה בתרבות הארגונית של הנהלת חברת החשמל: "אני כותבת את הדברים מתוך תסכול ומסקנתי היא כי תמיד יש לעמוד על קיום ההיבטים הפורמאליים בכל האמור בהנהלה, ולא לסמוך על הבנות כלשהן עימה או מצידה".

יצוין כי במהלך 2010 הגיע לסקר להבנות עם ועד העובדים לפיהם יוענקו כמאתיים קביעויות בתמורה להסכמת הוועד לפיטורי 28 מנהלים בכירים בחברה. אלא שההבנות טורפדו על-ידי הסתדרות העובדים שקיבלה את הטענה כי למזכירות הארצית של הוועד לא הייתה סמכות להסכים מראש לפיטוריהם של עובדים שמרביתם מיוצגים על-ידי הוועדים המקצועיים בחברה.

ברנע-פרגו מתייחסת לכך במרומז כשהיא אומרת שדירקטוריון החברה אישר מתן קביעויות במסגרת דיוני התקציב מתוך אמון שנתן בלסקר ו"בהצהרות והתחייבויות שהשמיע". אלא שהאישור התבסס על ההנחה שלסקר ימשיך בתפקידו עד לסיומה המתוכנן של כהונתו בסוף 2011. בפועל הודיע לסקר כבר בתחילת השנה על התפטרותו, כך שלטענת ברנע-פרגו לא היה עוד בסיס לאישור שניתן ומשום כך דרשה למנוע את אישור הקביעויות במחטף.

בישיבת הדירקטוריון שנערכה ב-17 בפברואר, זמן קצר לפני עזיבתו של לסקר, הזהירה ברנע-פרגו כי "הקביעויות יכולות להינתן מחר מחרתיים ואחר-כך זה בגדר מעשה שאי אפשר לשנותו. אני מבקשת שנקבע כבר היום שלא יינתנו קביעויות".

חברת דירקטוריון נוספת, יפה ויגודסקי, העומדת בראש ועדת הכוח האדם בדירקטוריון, ביקשה לקבוע כי הקביעויות לא ייכנסו לתוקף לפני שיאושרו בוועדה בראשותה. ואולם, יו"ר הדירקטוריון יפתח רון טל העדיף לא לקבל החלטה פורמאלית בנושא בנימוק ש"הנזק יעלה על התועלת" ואמר כי "אנסח מכתב למר לסקר בנושא וברוח הדברים שנאמרו פה ואסכם זאת איתו".

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "במהלך אישור תקציב 2011 אישר הדירקטוריון להנהלה מתן 300 קביעויות למקצועות ליבה ותומכי ליבה, אשר קריטיים לתפעולה השוטף של החברה. בעקבות התנגדות של מס דירקטורים לאופן מימוש החלטת הדירקטוריון בנושא זה, התקיים דיון בנושא הן בוועדת כ"א והן בדירקטוריון. ביום ה' האחרון התקבלה החלטה כי היועץ המשפטי של החברה יבדוק את הנושא וייתן חוות דעתו ועד לקבלת חוות דעת זו, לא יינתנו קביעויות נוספות".

מעמוס לסקר נמסר בתגובה כי "מכסת קביעויות לשנת 2011 אושרה במסגרת אישור התקציב. מעבר לכך נחתם הסכם באישור מועצת המנהלים עם נציגות העובדים שעל- פיו תוענקנה 120 קביעויות נוספות תמורת העלאת תשלומי העובדים לארוחות בוקר וצהריים, והסכמת הוועד לפרישה ארוכת טווח של חוב החברה לקרן הפנסיה במטרה להקל על תזרים המזומנים".

עוד בהמשך לתגובת לסקר "במהלך הרבעון הראשון של 2011 נעשתה עבודת מטה יסודית בראשותי שמיפתה את צרכי החברה לשנתיים הקרובות והציבה מול צרכים אלה את פוטנציאל כח- האדם המיועד לקביעות, וזאת תוך ישום כל הנהלים וההוראות והקפדה על השארת רזרבה שנתית של 100 קביעויות ברמה שנתית. עבודה זאת מאפיינת את אמות המידה החדשניות שהנהגתי בחברת החשמל שתמציתן במקרה זה הוא תכנון כח-אדם רב שנתי המאפשר הן לחברה והן לכל עובד לדעת את מצבו ומעמדו. במחצית חודש מרץ העברתי ליו"ר הדירקטוריון בדוא"ל, בכתב ובעל-פה את תוצאות העבודה, ואף זכיתי למחמאות על העבודה המקצועית והמאוזנת. אני ממליץ לחברי הדירקטוריון ללמוד את התהליך שבצעתי לגבי הקביעויות ולישמו גם בנושאים אחרים".