אני מותש

אני לא, אני חוזר על זה: לא, הצטרפתי עדיין לגוגל פלוס ולא, לא אעשה זאת בעתיד הקרוב

לא התנסיתי עדיין ברשת החברתית החדשה של גוגל, גוגל פלוס, ואין לי שום כוונה לעשות את זה בעתיד הנראה לעין, כלומר בשבוע הקרוב. ממדורי הטכנולוגיה הצלחתי להבין שיש שם דברים טובים יותר ודברים טובים פחות, אבל דבר אחד לא הבנתי: מה ייצא לי מזה?

כן, אני יודע שזו שאלה שכולה כפירה בעיקר. עדיף לאכול סנדוויץ' עם שינקן בבית-כנסת ביום הכיפורים, או להאמין לראש הממשלה. הרי השאלה היא כבר מזמן לא "מה ייצא לי מזה" אלא "מה ייצא להם מזה". ובכל זאת: מה לעזאזל ייצא לי מזה, או אם לדייק - בשביל מה אני צריך את זה?

קראתי את מרבית הביקורות על הרשת החדשה. לא את כולן, אני מודה - בנאדם צריך לחיות 5 מחזורי חיים בשביל לקרוא את מה שפורסם רק בסוף השבוע האחרון - וההתרשמות שלי היא שאדם נדרש לעבוד לא מעט בשביל הגוגל פלוס.

יש שם הרבה יותר מדי פיצ'רים. חלקם מגניבים, זה נכון. חלקם הגיוניים מאוד, זה ברור. בעיקר האפשרות לחלק את החברים (הו, מילה מאוסה) למעגלים ולחסוך מהבוס שלך את התמונות המביכות שלך מהמסיבה.

יש גם הרבה יותר מדי דברים מיותרים כמו, ואני מצטט: "ממשק דינמי וזורם שמתעדכן בזמן אמת וכולל תפריט התראות ותגובות אקטיבי" - אלוהים יודע מה זה אומר בכלל. דינמי וזורם? מה זה פה, אתר היכרויות?

אבל העניין הוא לא פיצ'ר כזה או אחר. העניין הוא גם לא הבגידה לכאורה של גוגל במה שעשה אותה למה שהיא - הניקיון, השקט, המינימליזם - כמו גם ב-DNA הבסיסי שלה (המעבר מחיפוש מידע לאינטראקציה חברתית). דמיינו לכם שנייקי תתחיל פתאום לייצר רטבים לסלט. העניין בסיסי יותר. העניין הוא: למה? על שום מה? בשביל מה אנחנו צריכים את זה?

אני מבין שגוגל רוצה להיכנס בפייסבוק, אבל אני באמת לא מבין למה אני צריך ליטול בזה חלק, והאמינו לי שאני לא אומר את הדברים האלה בשביל לשכנע אנשים להישאר בפייסבוק. פייסבוק זה דבר די מעיק. למעשה, אני בשלבים של נטישת הפייסבוק בגלל אותה סיבה ממש.

גוגל פלוס הוא דוגמה מצוינת, וקיצונית משהו, למגמה השלטת זה זמן ברשת: המשתמש צריך לעבוד יותר ויותר קשה בשביל חברות הענק במקום להיפך.

אני לא אומר שזה תמיד רע, אני פשוט אומר שזה המצב: אנחנו מייצרים חומרים, מעדכנים ומצייצים ומשחקים ומשתפים ומצלמים ומעלים ומגיבים ומדרגים ומתייגים - ומה לא. וזמן לבלות לא נשאר לנו, כמו שאמרו פעם בתשדיר שירות ישן. אנחנו נאלצים לצאת ולבלות רק בשביל שיהיה לנו במה להאביס את המפלצת, והמפלצת אף פעם לא שבעה.

בסוף השבוע הודיע מארק צוקרברג כי פייסבוק הולכת להשיק השבוע משהו "מגניב במיוחד". אני לא יודע מה זה, אבל אני מספיק זמן ברשת בשביל לייעץ לכם ללכת לישון מוקדם ולאגור כוחות. אתם עוד תצטרכו לעבוד בשביל זה.

אין מנוס מלהודות כי הרשת הגיעה לשלב המופרך שלה. כמעט כל דבר דורש ממך את המקסימום. אין היום משחק מחשב שיוצא שאין בו אפשרות לצ'ט - גם קולי וגם וידיאו; מסחר אלקטרוני - גם יחיד וגם קבוצתי; מידע תלוי מיקום ועוד, ועוד, ועוד קצת.

אז לא, לא התנסיתי עדיין בגוגל פלוס. זה לא בגלל שאני עצלן, זה בגלל שאני מותש.