ציון קינן: "יש לשקול הקלות מיסוי על דירות לזוגות צעירים"

ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, היום בנאום בפורום המנהלים של "המודיע"": "קיימת מחויבות של המדינה כלפי הצעירים בתחום הדיור, כאשר הפתרון לטווח הארוך טמון בהגדלת ההיצע בשוק הדיור"

"נראה שלפחות חלק מעליות המחירי הדירות נובע מגורמים ספקולטיביים הפועלים בשוק", כך אמר ציון קינן, מנכ"ל בנק הפועלים, היום (ג') בנאום בפורום המנהלים של "המודיע"."במציאות שלנו, כאן בישראל, הצעירים הם הנפגעים העיקריים מן המחסור בדירות והעלייה הגדולה במחירי הדיור", כך אמר בפתיחת נאומו.

"הדבר בולט בעיקר בציבור החרדי, כאשר כבר בגיל צעיר מקימים את התא המשפחתי וההורים כורעים תחת העול הכלכלי הכבד הכרוך ברכישת דירה. מחירי הדירות, במונחים שקליים, עלו בממוצע ב-3 השנים האחרונות בכ-50%, וזאת בתקופה שהאינפלציה נמוכה יחסית והשכר הנומינלי כמעט ולא השתנה", אמר קינן.

"מחירי הנדל"ן גבוהים יחסית לכוח הקנייה של האוכלוסייה"

עוד הוסיף כי יש מחסור אמיתי בדירות למגורים ובהתחלות בנייה, וכן נראה שלפחות חלק מעליות המחירים נובע מגורמים ספקולטיביים הפועלים בשוק. "מחירי הנדל"ן בישראל גבוהים יחסית לכוח הקנייה של האוכלוסייה בכלל, וזה נכון על אחת כמה וכמה בציבור החרדי", אמר.

"נדרשים יותר מ-120 חודשי שכר ברוטו, כלומר משכורת ברוטו של יותר מ-10 שנות עבודה כדי לרכוש דירה ממוצעת בישראל. מצב זה יוצר בעיה חברתית קשה. כיום, זוג צעיר ממוצע מתקשה מאוד להגיע לדירה, וכידוע לא לכל הזוגות יש אפשרות לקבל עזרה מן ההורים".

קינן העריך כי קיימת מחויבות של המדינה כלפי הצעירים בתחום הדיור, כאשר הפתרון לטווח הארוך טמון בהגדלת ההיצע בשוק הדיור. "האחריות של המשרדים הכלכליים בישראל היא להמשיך ולהגדיל את משקל היצע הקרקעות בשוק. הגדלת ההיצע תביא לירידת מחירים", אמר.

בנוסף, טוען קינן, כי יש לשקול גם הקלות מיסוי על דירות לזוגות צעירים, אם כי יש להיזהר בכל הנוגע לאפליות מיסוי, שעלולות להיות מנוצלות לרעה ולגרום לעיוותים בשוק. "אני רוצה להאמין ולקוות, שהצעדים עליהם החליטה הממשלה באחרונה, אכן יביאו לפתרון מצוקת הדיור ויסייעו בפיתוחם של ישובים בפריפריה, בצפון ובדרום", אמר בנאומו.