אקוניס: "בקהיר יש תחבורה ציבורית טובה יותר מישראל"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה: "יהיו התאמות. קיבלתי תלונות אפילו מנהגי אוטובוסים, שאומרים שבחלק מהנקודות יש קטסטרופות"

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, מקיימת היום (ד') דיון מיוחד בנושא הרפורמה בתחבורה הציבורית בגוש דן. לנוכח הבלבול הרב וטענות הנוסעים תבחן הוועדה הצעות לשינויים בקווי האוטובוסים. אתר "גלובס" העביר את הדיון בשידור חי.

יו"ר הוועדה, ח"כ כרמל שאמה, אמר בפתיחת הדיון כי‏ "ברור שיצטרכו לעשות התאמות, חלקן מיידי וחלקן בעלות טווח ארוך יותר.‏ קיבלתי תלונות אפילו מנהגי אוטובוסים, שאומרים שבחלק מהנקודות יש קטסטרופות.‏ לא נראה לי שבעקבות הרפורמה תלמידים צריכים להחליף אוטובוסים, או שתדירות הנסיעה מבתי-חולים, כמו בתל-השומר, תרד לאחת לשעה".‏

אלכס לנגר, משנה למנכ"ל משרד התחבורה וסמנכ"ל יבשה במשרד התחבורה, אמר: "הוספנו משאבים נוספים לתחבורה הציבורית בשיעור 7.5% כדי לייצר יותר נסיעות אוטובוס (8,900 ל-9,580 נסיעות אוטובוס ביום, עלות של 50 מיליון שקל) - במטרה לשפר את השירות ולעשות אותו אינטנסיבי יותר.‏ שר התחבורה מאשר שמוניות השירות יכללו בכרטוס המשותף בין מפעילי תחבורה ציבורית. לא יודע אם זה יהיה ב-2011, זה כפוף להכנה תשתיתית, אבל צריך לעשות את זה - זה מוסיף נוחיות ויפתח את הרשת עוד יותר".

"אני מעריך שזה יהיה ב-2012, אבל זה תלוי גם במפעילות. בחודשים הקרובים תיפתח הסליקה בין החברות (באמצעות הדואר, א"ו) ועד אז יש מערכת הסדרים חלופית.‏ אין ספק שיש קושי להסביר את השינויים לכולם. הנפקנו מיליוני חברות כדי להסביר את השינוי וגם מרכזי מידע שלנו ושל המפעילים, לצד אתר אינטרנט ייעודי. ‏קיבלתי הוראה משר התחבורה להוסיף חומרים כתובים ברוסית ונציגים טלפוניים דוברי השפה".

ח"כ אקוניס אמר כי "אפילו בקהיר יש מערכת תחבורה ציבורית טובה יותר, עם רכבת תחתית".‏ לנגר הוסיף: "אני חוויתי את המערכת בקהיר, ולא בטוח שהיית רוצה להחליף אותה".

בנוגע לאי-התאימות במידע בין האתרים השונים, כפי שפורסם ב"גלובס" אמר לנגר: "אז כנראה שיש תקלה באתר דן. יש לנו 900 אלף כרטיסי רב-קו".‏ אקוניס השיב: "המפה שלכם מאוד מסובכת. החזרתם את קו 45 ועשיתם החלטה נכונה, גם ההכנסה של 69 לשיבא".‏

ח"כ דני דנון מהליכוד ציין כי "מדובר בקהל שבוי, ולכן הדיון חשוב וגם דיוני מעקב. כיו"ר ועדת עלייה, קליטה ותפוצות, אבל לגבי היערכות הסברתית היו מס' כשלים. דוברי רוסית, אמהרית, עובדים זרים נוסעים בתחבורה ציבורית. מסע ההסברה לא היה מכוון לקהל היעד של הנוסעים. צריכה להתקבל החלטה להכליל את מוניות השירות ברב-קו עד סוף השנה. ‏ אנחנו הקמנו ועדת משנה לתחבורה ציבורית עם אייכלר ואנחנו פונים למפעילים שנשמח להיות כתובת". ‏

אלי שמעוני, מזכיר ועד רמת החייל: "קו 28 וקו 20 שרתו אותנו לכל המקומות - בי"ח, עיריות, מרכזי קניות, ים, אבל קבלנו על התדירות. המפעילים חשבו שאיכילוב זה סטודיו ‏C‏, שאפשר ללכת לשם ברגל".‏

חה"כ דב חנין, שרץ לראשות עיריית ת"א והפסיד לחולדאי ב-2008, הציע חלופה משלו לתחבורה הציבורית, אמר: "אני משתומם שראש עיריית ת"א לא פה אלא בחו"ל. אז אני מבין שהוא טייס, אבל הגיע הזמן שהוא ינחת. זה באמת התפקיד שלו לפנות לתושבים".

הרפורמה בתחבורה הציבורית יצאה לדרך ביום ו' האחרון ולוותה בקמפיין בעלות מוערכת של 18 מיליון שקל. בימים האחרונים עולות טענות רבות בקרב ציבור הנוסעים כי הרפורמה לא עושה את מטרתה, ולא מקלה או מקצרת את זמני הנסיעה בגוש דן. התלונות מציבור הנוסעים נוגעות גם להסברה של עקרונות הרפורמה בשטח. לפי מחאות שהגיעו, הציבור לא מצליח נכון להיום לקבל מידע אפקטיבי מאתר האינטרנט של משרד התחבורה או מחוברות ההסברה האזוריות שחולקו.