ירון ביבי, ראש מינהל מקרקעי ישראל, התפטר: "בתנאים שנוצרו איני יכול לקדם את הרפורמה"

רה"מ בנימין נתניהו, שביקש להדיח את ירון ביבי מתפקידו, לא נקב בהודעתו במועד עזיבתו המתוכנן של ביבי ■ גורם בכיר במינהל: "בלי ירון ביבי אין שום סיכוי שהרפורמה במינהל תעבור, הוא תפר אותה ורק הוא יכול להעביר אותה" ■ הדילמה של ביבי עם ביבי

ראש מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי, הודיע היום (ד') לראש הממשלה על בקשתו לעזוב את תפקידו.

הוא נימק את הודעתו בכך שבתנאים שנוצרו לאחרונה - הוא אינו יכול לקדם את הרפורמה במינהל ביחד עם שר השיכון אריאל אטיאס. בנימין נתניהו לא נקב בהודעתו במועד עזיבתו המתוכנן.

על פי החוק, מינוי מנהל מינהל חדש יהיה כרוך בהקמת ועדת איתור, כאשר מינוי זה בסופו של דבר צריך להיות מאושר על ידי ראש הממשלה, שר האוצר ושר השיכון.

עמדתו של אטיאס היא שחייב לבוא לתפקיד מישהו חדש מבחוץ, בלי דעות קדומות ובלי מערכות יחסים בעייתיות מול מחוזות ומחלקות מסוימים במינהל. שיהיה אדם עם ניסיון ונקי כפיים, והדבר הרצוי ביותר הוא שהמינוי יעשה מהר - ויבחר אדם שיש לו יכולות להזיז אנשים ולקבוע יעדים מדידים.

לדעתו של אטיאס, ירון ביבי לא היה מספיק תקיף מול מחוזות ועובדי מינהל, שלא ביצעו בזמנים את מה שהיה מוטל עליהם.

גורם בכיר במינהל אמר ל"גלובס": "בלי ירון ביבי אין שום סיכוי שהרפורמה במינהל תעבור. הוא זה שהגה אותה, תפר אותה עבור ראש הממשלה ושר השיכון ורק הוא יכול להעביר אותה. בלעדיו זה לא יקרה".

נתניהו התקשר לפני זמן קצר לביבי, וציין בפניו כי הוא מעריך את עזרתו בהעברת הרפורמות במנהל. ראש הממשלה בירך אותו בדרכו החדשה ואמר כי הוא שומר לעצמו את הזכות להיעזר בניסיונו וכישרונו לפרויקטים שונים בהמשך.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס ציין כי "ירון ביבי תרם רבות למינהל והוסיף כי חילוקי הדעות על היעדים והעמידה בהם נעשו מתוך כבוד הדדי. השר אטיאס הודה לירון ביבי על שיתוף הפעולה והעבודה המאומצת לטובת הגדלת שיווקי הקרקעות למגורים שהביאה לגידול משמעותי בהתחלות הבנייה ולתרומתו החשובה למימוש הרפורמה החיונית במינהל לטובת המשק ולרווחת כלל האזרחים".

הרפורמה במינהל

הרפורמה במינהל אמורה להפוך את הגוף שמנהל את קרקעות המדינה כבר עשרות שנים לנגיש יותר ובירוקרטי פחות. לרשות ממשלתית יעילה יותר וממוקדת מטרה על ידי הוצאת חלק מתפקידי המינהל לגופים אחרים ממשלתיים או פרטיים. עוד מטרה של הרפורמה היא שמירה על האינטרסים הלאומיים העתידה לבוא לידי ביטוי תוך כדי הפעלת מנגנון מיוחד שיפקח על מכירת קרקע לגורם זר. אלו לפחות המטרות המוצהרות של הרפורמה, שעתה לאחר שנחתמה סופית, נותר להמתין לראות כיצד יצאו כל השינויים אל הפועל.

רשות המקרקעין החדשה עתידה להתרכז בניהול אדמות המדינה, שיווק ושמירה על הקרקע. במסגרת הרפורמה יעבור ניהול החוכרים לחברות חיצוניות והתכנון והפיתוח ייצא מידי המינהל ויעבור לידי הרשויות המקומיות ומשרד הבינוי והשיכון. שינוי מבני נוסף עתיד לשנות את פריסת המינהל ובעלי התפקידים כך שבמקום שש מחוזות הקיימים היום יפעלו רק ארבע. השירות לציבור, שנחשב לאחד מנקודות החולשה של המינהל, אמור גם הוא להפוך מהפך.

לרפורמה המינהל השפעה על מאות אלפי אנשים העתידים לקבל בעלות על נכסי המגורים שלהם. מדובר בדירות מגורים ומבני תעסוקה על קרקע עירונית שהבעלות עליהן תועבר ממינהל מקרקעי ישראל ללמעלה מ-800 אלף איש. למעשה, העברת הבעלות כבר החלה ומתבצעת בשנתיים האחרונות ועד כה הועברה הבעלות ל-213 אלף חוכרים במקומות שונים בארץ. משמעות העברת הבעלות איננה רק אקט סמלי אלא מדובר גם בהקלה משמעותית לבעלי הנכסים שעד כה היו צריכים לקבל את אישור המינהל על שינויים בנכס.