הערכות: ועדת מחירי המזון תוזיל את הגבינות, הקוטג' והיוגורט

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, החבר בוועדה הממשלתית לבחינת משק החלב: "תהיה הסכמה על מחיר של שורת מוצרים, שיבטא הנחה מסוימת ויהיה אפשר לשמור עליו לאורך זמן"

הוועדה הממשלתית לבחינת משק החלב במשרד התמ"ת תמליץ על הוזלה של שורת מוצרי חלב בסיסיים - כך אומר היום (ה') ל"גלובס" שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים וחבר הוועדה.

הוועדה תכונס היום לדיון נוסף וצפויה להגיש המלצות על מוצרי החלב בימים הקרובים. ההמלצות על שוק המזון כולו צפויות בתוך כחודשיים.

"מסתמן שכולם יתרמו את חלקם, יורידו מחיר באותה רשימה שהמדינה תקבע. תהיה הסכמה על מחיר של שורת מוצרים, שיבטא הנחה מסוימת ויהיה אפשר לשמור עליו לאורך זמן. צריך להוריד את המחירים ושכל אחד יתרום את חלקו. המגדלים, היצרנים, המשווקים והממשלה צריכים להוזיל את המוצרים ולהתחייב לשמור על המחיר לתקופה מסוימת", אומר ברוש.

הוועדה תבקש להוזיל את מוצרי הגבינה הלבנה, הגבינה הצהובה, הקוטג' והיוגורט - ובמילים אחרות, את קו המוצרים הבסיסי בשוק.

- המחלבות מוכנות לצעד הזה?

"המחלבות מוכנות לתרום את חלקן בתנאי שכולם יתרמו ובראש המדינה, כי החלק של המסים הוא הגבוה ביותר בשרשרת".

-לבטל את המע"מ?

"לא יודע אם לבטל, אבל ראוי שיהיה מע"מ נמוך יותר כמו במדינות אחרות".

- האם תמליצו גם על הורדת מחירי מוצרי חלב דלי-שומן, כמו למשל גבינה צהובה 9%?

"מה זה קשור אחוזי שומן? המחלבות צריכות לממן את הבריאות? שמשרד הבריאות יממן. אנחנו במדינה חופשית. ברוסיה נתנו פתקאות. אני בכלל נגד פיקוח. אני בעד תחרות חופשית".

- למה?

"מאותה סיבה שהורידו פיקוח על 99% מהמוצרים".

- תפעלו להוזלת מעדנים בסיסיים?

"לא. מה צריך לתת פתרון למרצדס? מוצרי יסוד זה מוצרי יסוד".

-מה לגבי סימון מחירים על המוצרים?

"זו גם אפשרות. הבעיה העיקרית היא שלאזרחים יש פחות כסף פנוי בגלל מדיניות המיסוי של הממשלה, וזה נושא שצריך לקבל פתרון".

באשר לאפשרות הטלת פיקוח ממשלתי על המחירים, גורם אחר בוועדה אומר ל"גלובס" כי "אף אחד לא אומר שפיקוח יוריד מחיר. הוא פשוט יקבע מחיר. בפיקוח הממשלה קובעת את המחיר, ומי אמר שהשוק לא יכול לקבוע מחיר יותר נמוך. פיקוח הוא כלי אחד. לא אוהבים להשתמש בו, אבל אם צריך נשתמש בו. צריך ליצור הורדת מחירים עכשיו, אבל שזה לא יהיה חד-פעמי, כלומר, שהמחירים יירדו עכשיו ועוד חצי שנה יעלו שוב".

במקביל, ראש הממשלה, בנימין נתניהו, השוהה בימים אלה ברומניה, הודיע כי עם שובו מאירופה יכנס מספר שרים לדיון בשוק החלב ובדרכים להוזלת המוצרים. במהלך ביקורו ברומניה הצהיר נתניהו: "רק יבוא מצרכים מחו"ל יוביל לתחרות אמיתית".