הכסת"ח שיעלה לצרכנים בהתייקרות החשמל ב-20%

חברת החשמל קיבלה בינואר הצעה לרכוש גז שהיה מונע העלאת מחיר החשמל אבל דחתה אותה

בתחילת ינואר, ערב פרוץ המהומות במצרים, קיבלה חברת החשמל הצעה מעניינת מקבוצת ים תטיס. הקבוצה, שבשליטת נובל אנרג'י ודלק של יצחק תשובה, הציעה לחברה לרכוש גז ממאגר נועה שעל הגבול הימי של רצועת עזה.

חברת החשמל היססה זמן רב, אך לבסוף החליטה לוותר. דבר המגעים לא פורסם. האוצר טוען היום כי לא ידע על העסקה המתגבשת, למרות שגורמים בחברת החשמל אישרו ל"גלובס" שהאוצר היה בסוד העניין. בסופו של דבר נמכר הגז במאי לבזן מקבוצת החברה לישראל, שהסכימה לשלם את המחיר הגבוה שדרשה ים תטיס.

"עליויות גבוהות יחסית"

מבדיקה שערך "גלובס" עולה כי ים תטיס הציעה לחברת החשמל כ-1.5 מיליארד מ"ק (BCM) גז טבעי במחיר הנע בין 7.5 ל-8.5 דולר ליחידת גז. הסיבה העיקרית למחיר הייתה עלויות הפיתוח הגבוהות יחסית של המאגר הקטן.

מדובר במחיר הגבוה בכ-30% מהמחיר שמשלמת כיום חברת החשמל עבור מרבית הגז שהיא רוכשת, אם כי הוא דומה למחיר שהיא משלמת בעסקה שחתמה עם ים תטיס ב-2009. מדוע לא צלחו המגעים? גורמים בחברת החשמל אמרו ל"גלובס" כי המחיר הגבוה שדרשו הספקים היה הסיבה העיקרית לוויתור על העסקה.

בדיעבד מצדיקים גורמים בחברה את ההחלטה. אחרי שנודע שבזן הפרטית שילמה את המחיר הזה התעוררה סערה, עד שהממשלה החליטה ליזום הטלת פיקוח על מחירי הגז. בחברה כבר תיארו לעצמם מה היה קורה אם חברת החשמל הייתה חותמת על עסקה כזו, כשאצלה, כידוע, מי שמשלם את המחיר הוא לא עידן עופר, אלא הצרכן.

כעת ברור כי החשש של חברת החשמל מפני הוצאת יתר של כ-100 מיליון דולר עלול לעלות לצרכן הישראלי הרבה יותר ביוקר. תעריפי החשמל צפויים לזנק השנה בכ-20%, כך הודיע בשבוע שעבר יו"ר רשות החשמל. הסיבה לכך היא שב-2011 צפויה ישראל לקבל רק כ-40%-30% מכמויות הגז הטבעי שמצרים התחייבה לספק לה - מה שמאלץ את חברת החשמל להשתמש בסולר יקר ומזהם.

מי חשב על פיצוץ בצינור

העלות העודפת של השימוש בסולר לחשמל מגיעה ל-4.5 מיליארד שקל בשנה, שאותם משלמים הצרכנים, עד לאגורה האחרונה. אם לא יתחולל שינוי של ממש, יימשך המחסור בגז עד לאמצע 2013, המועד שבו אמורה להתחיל הזרמת הגז מתמר.

הגז מנועה היה יכול לספק את הכמויות החסרות מינואר 2012 ועד לתחילת ההזרמה מתמר, אבל מי שירוויח מהגז הזה תהיה בזן. למעשה, בזן תרוויח פעמיים: לא רק שעלויות הייצור של בתי הזיקוק שלה יישארו נמוכות, אלא שכעת, למרבה האירוניה, תיאלץ חברת חשמל להגדיל באופן דרמטי את כמויות הסולר שהיא רוכשת מבזן.

מאגר נועה, שהתגלה ב-1999, נחשב לתגלית הגז הראשונה במימי ישראל. המאגר לא פותח עד היום בעיקר כי מדובר במאגר קטן יחסית, שעלות הפיתוח שלו הפכה אותו ללא-כלכלי כל עוד מחירי הגז היו נמוכים. ויש גם סיבה פוליטית: נועה מורכב משני מאגרים, שאחד מהם (נועה דרום) נמצא בחלקו בשטח רצועת עזה. למרות נתונים אלה, הבינו במשרד התשתיות כבר לפני שנתיים שיש צורך לפתח את נועה, מכיוון שמאגר הגז מארי B של ים תטיס, שמספק מאז 2004 את מרבית תצרוכת הגז של חברת החשמל, הולך ומידלדל ומאגר תמר, שצפוי להחליף אותו, לא יתחיל בהזרמת גז לפני 2013.

על אפשרות של הפסקת הגז המצרי כלל לא חשבו באותה תקופה. בתחילת פברואר פוצץ צינור הגז בסיני והזרמת הגז למשק הופסקה לחודש. ב-27 באפריל אירע בסיני פיגוע נוסף, והפעם הופסקה הזרמת הגז עד ל-10 ביוני.

הסולר: יקר פי 10 מהגז הטבעי

בין ההפסקות, חזר הגז המצרי לזרום לכאן אך בהיקפים חלקיים מאוד: רק כ-30% מהכמויות שחברת EMG, בה שותף יוסי מימן התחייבה לספק. כדי למלא את מקום הגז החסר נאלצת חברת החשמל להגדיל פי 6 את כמות הסולר שהיא שורפת.

גורמים בחברת החשמל מסבירים שהתשובה השלילית שלהם לים תטיס הועברה באפריל, כשהמהומות במצרים כבר היו לעובדה, מה שמוכיח שגם חוסר הוודאות הזה נלקח בחשבון בעת ההחלטה שלא לקנות את הגז מנועה.

לפי הערכות, מדובר בכמות נוספת של כ-650 אלף טונות סולר שחברת החשמל תיאלץ לרכוש ב-2011, וכנראה שגם ב-2012. סולר מזהם יותר מגז טבעי, אך החיסרון העיקרי שלו הוא מחירו: 6,862 שקלים לטונה - פי עשרה ויותר מעלות הגז.

העלות הכוללת של כמות הסולר הנוספת שתירכש עקב השיבושים באספקת הגז ממצרים היא כ-4.5 מיליארד שקל. מחצית מהסכום הזה, אגב, היא מסים: המע"מ והבלו הגבוה שהמדינה מטילה על הסולר, לעומת בלו אפסי על הגז.

האוצר: הנושא לא הובא לאישורנו

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "הנושא לא הובא מעולם לאישור משרד האוצר. יתרה מכך, משרד האוצר פנה בכתב לשר התשתיות, למנכ"ל משרד התשתיות ולממונה על ענייני הנפט בבקשה דחופה לפעול לפיתוח מאגר נועה. תגובת משרד התשתיות הייתה כי הנושא מטופל על-ידם אך מסיבות גיאו-פוליטיות לא ניתן לפתח את המאגר".

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "חברת החשמל ניהלה דיונים בזמנו עם שותפות ים תטיס, אולם המחירים אשר הוצעו לה לא היו כלכליים, ולפיכך הוחלט שלא לממש העסקה.? ?אספקת החשמל וייצורו באמצעות גז טבעי הינה נר לרגלנו. בהתאם לכך, אנו שוקדים על מציאת פתרונות לאזילת כמויות הגז הטבעי. ?חברת החשמל מנהלת מו"מ עם גורמי השוק השונים ללא משוא פנים, ומתוך שיקולים כלכליים ומקצועיים אשר בבסיסם טובת משק החשמל בכלל והאזרח בפרט".??

גורמים בחברת החשמל טוענים עוד, כי בכל מקרה, הגז שהיו רוכשים מנועה לא היה פותר את בעיית המחירים שנוצרה השנה וכי ייתכן שעד 2012 יימצא פתרון שיהפוך את הגז מנועה לפחות רלוונטי. הגורמים ציינו כי החברה מקדמת חלופה של יבוא גז נוזלי, וכי המחיר שדרשה מהם ים תטיס התקרב למחירי הגז הנוזלי. בחברה אומרים גם, שהם אף ביקשו לרכוש את הגז מהמאגר הקיים מארי B במחירי ספוט, אבל בים תטיס העדיפו למכור לבזן.

עצמאות אנרגטית אולי ב 2013
 עצמאות אנרגטית אולי ב 2013

מקורות ייצור החשמל של חברת החשמל 2010
 מקורות ייצור החשמל של חברת החשמל 2010