סימני צינון? ירידה ברישום של הערות אזהרה בטאבו

נתונים של הטאבו מצביעים על ירידה ברישום הערות אזהרה, רישום משכנתאות וביצוע עסקות ■ לפי הדיווחים הרבעוניים, מדובר בירידה של כ-20%-25% המצביעה על סינון בשוק הדירות

נתונים המצטברים לאחרונה במשרד המשפטים מלשכות רישום המקרקעין (משרדי הטאבו), מצביעים על סימני צינון בשוק הדירות. לפי הדיווחים הרבעוניים, יש ירידה של כ-20%-25% בפעולות הקשורות לעסקאות של רכישת דירות, הן יד שנייה והן דירות חדשות מקבלנים.

מדובר בנתונים המורים על ירידה בעיקר בפעולות של רישום הערות אזהרה, רישום משכנתאות, וביצוע עסקאות בפועל. הערות אזהרה ורישום משכנתאות הן הצעדים הראשונים בביצוע עסקת רכישה. גם במינהל מקרקעי ישראל מורגשת לאחרונה ירידה בכמות הבקשות לאישור העברת זכויות בדירות מינהל.

גורמים בענף מעריכים כי מלבד הקושי הגובר של זוגות צעירים לרכוש דירה מול צעדי ההקשחה במשכנתאות שהוביל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, השוק נכנס לאי ודאות וציפייה למה שיתרחש בספטמבר מבחינה מדינית.

הירידה בביצוע עסקאות תבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים גם בירידה בהכנסות המדינה ממס שבח וממס רכישה, אותם יש לשלם תוך כחודשיים מחתימת הסכם הרכישה. בחודש יוני, בו נגבו 718 מיליון שקל מתחום הנדל"ן, נרשם גידול בגביית מס שבח, שהוסבר בגידול במכירת מגרשים כדי לנצל את ההקלות במס שבח, אולם נרשם קיפאון בגביית מס רכישה על דירות.

יחד עם זאת, במידת ההשתתפות במכרזי קרקע של מינהל מקרקעי ישראל לא ניכרת ירידה בכמות המציעים, ובתחום המגרשים לבנייה עצמית של צמודי קרקע קיים ביקוש גבוה במיוחד.

יו"ר לשכת שמאי מקרקעין, אוהד דנוס, אומר כי מורגשת עצירה מסויימת בעסקאות, שאותה הוא מייחס להצהרות של שרים, וכי "אפשר לעצור את השוק רק לפרק זמן מוגבל, אבל צריך לעשות פעולות בצד ההיצע, כמו קידום חוק הוד"לים".