משהב"ט לתעש: אור ירוק לפיטורי 500 עובדים

עובדי תעש לא קיבלו היום משכורות ■ יו"ר ועד העובדים: "טיפשות כלכלית וחוסר אחריות ביטחונית" ■ זעם במשרד הביטחון: "האוצר מנסה לחזור למתווה ההפרטה בלי לשתף אותנו"

משבר קשה בין משרד הביטחון לבין משרד האוצר על רקע המצב בתעשייה הצבאית (תעש) שעובדיה לא קיבלו היום (א') את משכורות חודש יוני. גורמים במשרד הביטחון האשימו את האוצר כי בניגוד לסיכומים מן העבר בין המשרדים, לפיהם בסוף חודש יוני השנה ישולמו משכורות עובדי תעש בידי משרד האוצר ובידי חברת רפאל, אליה על פי תכנית שגובשה בתחילת השנה תעש תמוזג - לא העבירו את השכר לכ-3,000 מעובדי החברה הממשלתית.

בשנתיים האחרונות משרד הביטחון שילם את משכורות עובדי תעש על חשבון הזמנות עתידיות שלו מהחברה. זאת, כשכל העת התנהלו מגעים למען מציאת פתרון קבע למצוקות של החברה. בתחילת השנה סוכם, כי התכנית להפרטת תעש תרד מסדר היום ומנגד, היא תמוזג עם חברה ביטחונית ממשלתית אחרת. תעשייה אווירית ורפאל גילו עניין במימוש המיזוג, כמו גם חברות ביטחוניות אחרות שאינן ממשלתיות, כמו פלסן מקיבוץ סאסא ואלביט מערכות. בתום דיונים ארוכים סוכם כי המיזוג יעשה עם רפאל בשל הסינרגיה הרבה בין שתי החברות.

על רקע הדיבורים על מיזוג תעש עם רפאל, הביע דירקטוריון תעש כוונה לפטר במהלך מיידי כ- 500 מעובדי החברה, שעולים לה מדי שנה כ-200 מיליון שקל. שר הביטחון, ברק ומנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני ביקשו מתעש שלא לממש תכנית פיטורין זו, בנימוק שיש לכלול את הנושא במסגרת פתרון הקבע של בעיות החברה. היום, על רקע המשבר הגלוי עם האוצר וההסתבכות של תכנית המיזוג, שלח שני לדירקטוריון תעש מכתב ובו הבהיר כי הוא מושך את התנגדותו מפיטורים אלה ולמעשה, נתן להליך זה אור ירוק.

בחודשים האחרונים ניכר כי המגעים להשגת המיזוג המיוחל תקועים. לדברי גורמים ביטחוניים, בניגוד לסיכומים שהשיג בעבר שר הביטחון, אהוד ברק עם שר האוצר, יובל שטייניץ, בסוף יוני האחרון לא נפתחו כמתוכנן חדרי מידע- כאלה שיאפשרו לרפאל לקבל מידע מהותי אודות מצבה הכספי של תעש, מהלך שהוא הכרחי בדרך למיזוג: "האוצר חוזר בו לחלוטין מכל הסיכומים וכך, הוא לא שילם את המשכורות של אלפי עובדים והוא מטרפד את המיזוג. יש כאן הרבה מאד זעם על ההתנהלות שלו, מה גם שהוא מנסה לחזור בו מכל תכנית המיזוג, לכיוון של הפרטה וזאת בלי להודיע לנו על כך", זעם היום (א') גורם במשרד הביטחון.

בוועד העובדים של תעש אמרו היום כי סוגיית השכר נדונה באופן אישי בידי יו"ר ההסתדרות, עופר עיני והוא מנסה להביא לפתרון הבעיה עוד במהלך השעות הקרובות, בתקווה שעד מחר בבוקר יועברו לכל העובדים משכורות יוני. גורם בוועד אמר כי אם עד הבוקר לא יועברו המשכורות "העובדים ימצאו את הדרך הנכונה כדי להגיב ויפסיקו לתאם עם האוצר את המהלכים הנוגעים להפרטה או למיזוג", כהגדרת אחד מהם.

יו"ר ועד העובדים בתעש, איציק יהודה מסר היום בצהריים בהתייחס למשבר המשכורות בחברה: "אני מקווה שמשרד האוצר והביטחון יגיעו להסדר עוד היום. הכבש לא צריך להיקרע בין הרועה לזאב. משחקי אגו בין משרדי האוצר והביטחון לא צריכים להשפיע על עובדי תעש שתורמים למדינה. העובדים הסכימו בעבר להפרטה, למיזוג, מסכימים להבראה של החברה, אך המדינה היא שצריכה להחליט מה היא רוצה. המדינה נוהגת בטיפשות כלכלית ובחוסר אחריות ביטחונית. ללא תשלום השכר, העובדים לא יקחו חלק באף משא ומתן וינקטו בצעדים ארגוניים בתיאום עם ההסתדרות".

מתעש נמסר היום בתגובה כי משרדי האוצר והביטחון פועלים למציאת פתרון לבעיות העבר של החברה, באמצעות שינוי מבנה הבעלות שלה וכך, למציאת פתרון לתשלום המשכורות לעובדים.

תגובת משרד האוצר: "תשלום משכורות העובדים נמצא באחריות חברת תע"ש ושלה בלבד. יחד עם זאת, לאור העובדה שמשרד הביטחון עיכב תהליכים להבראת החברה, הוא סייע בתקופה האחרונה במימון משכורות העובדים. לפיכך, הטלת האחריות על משרד האוצר היא תמוהה".