"מאגר 'ים תטיס' ייגמר בקרוב; החשמל יזנק ב-18%"

(עדכון) - ועדת הכלכלה בוחנת חלופות לזינוק הצפוי בתעריפי החשמל ■ יו"ר הוועדה ח"כ שאמה-הכהן: "זה סוג של חמדנות ואטימות" ■ הסיבה לזינוק בתעריפים: השיבושים בהזרמת הגז ממצרים לישראל

"תעריף החשמל אמור לעלות ב-18%", אמר אמנון שפירה, יו"ר רשות החשמל, בדיון מיוחד בוועדת הכלכלה בנושא. על-פי הנתונים שהציג שפירה, ההתייקרות מורכבת משיבושים באספקת הגז המצרי (7%) הוראת השר להגנת הסביבה גלעד ארדן המחייבת את חברת החשמל להשתמש בסולר במקום מזוט (7%) ועדכון שוטף הנובע מעיכובים בהקמת תחנות כוח (4%).

אתר "גלובס" העביר את הדיון בוועדת הכלכלה בשידור חי. בדיון מוצעות חלופות לייקור תעריפי החשמל. חברת החשמל לא עבר לייצור במזוט, הנחשב אמנם זול יותר מסולר אך גם מזהם יותר, וזאת בשל התנגדות השר להגנת הסביבה גלעד ארדן לייצור במזוט.

כוונת האוצר לגבות בלו על הסולר שישמש לייצור חשמל היא "סוג של חמדנות ואטימות כלפי הקשיים של משקי הבית בישראל", אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה-הכהן בפתח ישיבת ועדת הכלכלה על התחזית להעלאת מחיר החשמל ב-20%.

עקב מהשיבושים בהזרמת הגז המצרי נאלצת חברת החשמל להגדיל פי 7 את כמויות הסולר שהיא שורפת. חברת החשמל משלמת בלו ומע"מ בגובה 3,300 שקל על כל טון סולר שהיא שורפת לעומת בלו של 14 שקל בלבד על טון מזוט. ואולם צו רוחבי של השר להגנת הסביבה גליעד ארדן מאלץ את החברה להגביל מאד את השימוש במזוט ולהשתמש כמעט אך ורק בסולר.

כתוצאה מכך, צפויה המדינה לגרוף הכנסות בלתי צפויות במיליארדי שקלים כתוצאה מעליית מחירי החשמל ב-20%, עלייה שתגרור גל התייקרויות מחירים במשק משום שהחשמל הוא תשומה בסיסית במרבית המוצרים המיוצרים בארץ. ח"כ שאמה הכהן שהתייחס לכך ציין כי פנה לשר האוצר בדרישה לבטל את הבלו על סולר המשמש לייצור חשמל ואמר כי מדובר בנושא שהוועדה תצא למלחמה עליו.

ח"כ מירי רגב, חברה בוועדת הכלכלה ולשעבר דוברת צה"ל, פנתה במהלך הדיון ליו"ר חברת החשמל יפתח רון-טל, לשעבר מפקד זרוע היבשה בצה"ל, ואמרה לו בבדיחות הדעת ש"רק בגלל שאתה אלוף בצה"ל, תקבל כאן יחס מיוחד".

רון-טל ציין בדיון כי "אם לא יהיה לי פיתרון לרכישת סולר איך אני אייצר חשמל? יש לנו רזרבות של סולר לחודש, חודש וחצי. בנסיבות שנוצרו שרק 50% מהגז מגיע; אין לנו כסף לקנות סולר. ב-2012, כתוצאה מכך שאין גז מצרי, אנחנו מושכים יותר ממאגר 'ים תטיס' והוא הולך להיגמר לנו בתחילת 2012".