המלצה: תוכן שיווקי בטלוויזיה יאושר תחת סימון מיוחד

ההמלצה להסדרת התוכן השיווקי היא השורה התחתונה של דוח זליקוביץ שבדק את תופעת התוכן השיווקי בטלוויזיה ■ סימון מיוחד של תוכן שיווקי נהוג כיום בבריטניה ובצרפת

האם צפוי להיפתח עידן חדש בשידורי הטלוויזיה המסחרית? דו"ח זליקוביץ של מועצת הרשות השנייה ימליץ להתיר תוכן שיווקי בעיקר בתכני בידור ותחת סימון מיוחד, זאת בניגוד לאיסור הגורף הנהוג היום.

לידי "גלובס" הגיעו המלצותיה של חברת המועצה דליה זליקוביץ, שעמדה בראש הוועדה שניסחה את המלצות הדוח, וזאת לאור ריבוי תופעת התוכן השיווקי והקושי לאכוף את התקנות.

על-פי זליקוביץ, אין לקרוא לשינוי החוק בנושא, אלא לעדכן את כללי הרשות השנייה. הנושא יידון בהרחבה בפאנל בנושא שיתקיים בוועידת נתח שוק של "גלובס" ביום רביעי הקרוב.

על-פי זליקוביץ, בסמכות המועצה לאפשר תוכן שיווקי, והיא מבקשת לעשות זאת תחת כללים מסוימים. על-פי המלצותיה, יהיה סימון מיוחד שיבהיר לצופה בזמן אמת כי מדובר בתוכן שיווקי - כנהוג בבריטניה ובצרפת. הסימון יעלה גם בזמן שעולה פרסומת אגב בתכני רכש.

עוד נקבע כי הרשות תקבל דיווח מיוחד על ההכנסות של הזכייניות מתוכן שיווקי, וכי הכנסות אלה יועברו לצורך הפקה של סוגה עילית.

"כרגולטור אחראי אין תפקידנו לקפוץ על עגלת החידושים שהשוק האינטרסנטי מקדם בזרועות פתוחות. גם אין תפקידנו להכחיד חידושים", כתבה זליקוביץ בדוח שהוגש למועצה. "תפקידנו הוא לבחון אם החידושים הללו פוגעים בדרך בלתי סבירה באינטרס הציבורי או באינטרס של גורמים חלשים יותר בתחום שידורי הטלוויזיה. אני רוצה להאמין כי במתכונת הנוכחית, אנו לא נהיה אנשי-קש בסירה המתנדנדת במים סוערים עקב רוחות אינטרסנטיות, ללא כוח לאכוף את הכללים ולהתעשת ולהגביר את הפיקוח".

על-פי זליקוביץ, כל תוכנית שיש בה תוכן שיווקי תאושר מראש בין מנכ"ל הרשות, הזכיינים והיוצרים ועוד מי שייקבע על-ידי המועצה או הרשות, וההיתר החדש יינתן לכל התכנים פרט לתכני אקטואליה, תחקירים, תעודה ותכנים המיועדים לילדים עד גיל 16.

עם זאת, חברת המועצה מודה כי "הבעיה הגדולה היא כי האיסור האחרון אינו אפקטיבי, בהתחשב בהמלצה להתיר תוכן שיווקי בטלנובלות ובתוכניות כגון ריאליטי, שצעירים הם קהל היעד המרכזי שלהן".

תרופות - מחוץ לתחום

כמו כן, קובע הדוח, "תרופות ורופאים הממליצים עליהם יהיו מחוץ לתחום. כמו כן יהיו מחוץ לתחום כל מה שהוגדר בחוק כאסור וגם סוגי מוצרים שיוגדרו בנוסף כמו למשל סיגריות, אלכוהול, עיסוקים שאינם מותרים".

באשר לאכיפה, נקבע כי "המועצה תנחה את המנכ"ל על אופן אכיפת הכללים, וייקבעו קריטריונים ברורים לפיקוח".

על-פי סיכום מיוחד שערכה חברת Effect-TV, התוכן השיווקי בשנת 2010 עמד על למעלה מ-140 מיליון שקל. כ-75% מהתקציבים שהושקעו בתוכן שיווקי השנה היו בפריים-טיים בערוצים המסחריים.

במועצת הרשות השנייה מסרו כי "הנושא טרם עלה לדיון במועצה".

המלצות הוועדה

* כל התוכן השיווקי יאושר מראש.

* סימון מיוחד יבהיר לצופה בזמן אמת כי מדובר בתוכן שיווקי.

* הרשות השנייה תקבל דיווח על ההכנסות מתוכן שיווקי, והן יועברו לצורך הפקה של סוגה עילית.