שוב פיצוץ בצינור הגז במצרים - הרביעי מינואר

ב-5 לפנות בוקר הופסקה הזרמת הגז ממצרים בפעם החמישית מאז תחילת השנה נרשמו כבר 90 יום במצטבר שבהם לא הגיע הגז לישראל

הזרמת הגז המצרי לישראל הופסקה הבוקר בפעם החמישית מתחילת השנה, בעקבות פיגוע בסיני. הפיצוץ אירע בקטע של הצינור המצרי העובר בכפר אל טוויל, כ-25 קילומטר מהמסוף של EMG, החברה בה שותף יוסי מימן, המספקת את הגז לישראל.

בעקבות הפיצוץ, שאירע בסביבות השעה 5 לפנות בוקר, הופסקה אספקת הגז לישראל, לירדן ולמפעלים מצריים בסיני.

מקום הפיגוע הוא באותו האזור שבו אירעו הפיגועים הקודמים בחודשים האחרונים. עובדה זו מפריכה את טענותיהם של גורמים הקשורים ל-EMG, שהצביעו בעקבות הפיגוע הקודם על מגמה של התרחקות הפיגועים מאזור אל עריש, מגמה שהעידה לטענתם על קושי הולך וגובר של הטרוריסטים לפגוע בצינור. מתחילת השנה עד היום לא סופק גז לישראל במשך 90 יום במצטבר.

בחברת חשמל שבו ואמרו היום כי צפוי מחסור בחשמל, משום שלחברה אין כסף לרכוש סולר. מדובר בכ-3.5 מיליארד שקל הדרושים להערכת החברה על מנת לרכוש כמויות סולר שיוכלו להחליף את הגז המצרי החסר.

בחברת החשמל אומרים כי ניתן לגייס את הכסף הדרוש במספר דרכים, ובהן ייקור מיידי של תעריף החשמל, הלוואת בעלים של המדינה, העברת סכום של כ-800 מיליון שקל המוחזק על-ידי רשות החשמל, וביטול הצו הרוחבי של השר להגנת הסביבה שמחייב את החברה לשרוף סולר יקר.

חברת החשמל אינה מסוגלת לגייס את הכסף הדרוש לרכישת הסולר בעצמה ללא אישור הדירקטוריון. גם אם יינתן האישור, צפוי גיוס כזה לעלות לחברה בריביות גבוהות מאוד.

שאלות ותשובות

כיצד זה ייגמר?

באוצר אומרים שניתן כבר היום להגיע לדיל שיסיים את משבר הגז המצרי. זה מחייב את כולם, כולל הצרכן הישראלי, לתת משהו. כלומר לספוג התייקרות של עד 10% במחיר החשמל. האוצר יוותר על חלק מהמיסוי על הסולר והמשרד להגנת הסביבה יצמצם את החיוב להשתמש בסולר יקר לייצור חשמל. השאלה מתי זה יקרה תלויה בדרג הפוליטי, שיכול להפעיל את הלחץ הדרוש כדי להביא את הצדדים להסכמה. בינתיים, הדרג הפוליטי מנסה לקדם פתרון, אך זהו ניסיון מגומגם ולא רציני.

בכמה צפוי להתייקר החשמל?

נכון להיום, אמור התעריף להתייקר ב-18% לפחות. הסיבה העיקרית להתייקרות היא הירידה החדה בכמות הגז הטבעי ממצרים. ירידה זו, כ-60% בחישוב שנתי, אחראית ל-14% מההתייקרות. אם הזרמת הגז לא תחודש עד סוף השנה, עשויה ההתייקרות להגיע ל-20%.

מתי צפוי המחיר לעלות?

רשות החשמל היא הגורם היחיד המוסמך לקבוע את מחירי החשמל. פורמלית, היא חייבת לעדכן את התעריף בכל חצי שנה, או כשיש סטייה של 3.5% במדדים - כמו עכשיו. אלא שבפועל, הרשות מעכבת את העדכון, בניסיון לתת למדינה שהות לצמצם את ההתייקרות הצפויה. מצד שני, חברת החשמל לוחצת לייקר מיידית את התעריף, כדי שתוכל לממן את רכישות הסולר הדרוש לה. אגב, העדכון הוא ל-2011 כולה, כך שההתייקרות בחשבונות החשמל תהיה גדולה ורטרואקטיבית מתחילת השנה.

האם צפוי מחסור בחשמל כבר הקיץ?

חברת החשמל טוענת שהסולר שבמחסניה יספיק לחודש, ושאם לא תקבל סיוע כספי דחוף, לא תוכל לרכוש את הסולר הדרוש. במקרה כזה, מזהירה החברה כי לא תוכל לספק את ביקושי החשמל כבר מאוגוסט. מדובר בסכומי עתק של עד 3.7 מיליארד שקל (אם הזרמת הגז המצרי לא תחודש עד סוף השנה). הממשלה תמצא פתרון לבעיה, מהסיבה הפשוטה שהמחיר הכספי והפוליטי של אי-אספקת חשמל למשק גבוה פי כמה מהמחיר של הסולר הדרוש.

עד מתי יימשך המשבר?

הפתרון המלא היחיד למשבר הוא קליטת גז ישראלי ממאגר תמר. הגז הזה צפוי להתחיל לזרום לישראל רק במחצית השנייה של 2013. השאלה הגדולה היא מה יקרה ב-2012. אם כלל לא נקבל גז ממצרים, עלול תעריף החשמל לזנק בכ-25% לעומת היום.

האם ניתן לצמצם את ההתייקרות?

שתי דרכים לצמצום ההתייקרות. השר להגנת הסביבה אוסר על שימוש במזוט במקום הגז הטבעי שחסר במערכת ומאלץ אותה להשתמש בסולר, משום שהוא מזהם פחות ומסוכן פחות לבריאות הציבור. הבעיה שעל הסולר מוטל מס של 50%. הדרך הראשונה היא לבטל את הצו, או לצמצם את תחולתו. הדרך השנייה היא לבטל את הבלו על הסולר, או להפחית אותו במידה משמעותית. בכל אחת משתי הדרכים ניתן לצמצם את ההתייקרות הצפויה בכ-7%, כלומר ל-11% "בלבד".

מי אשם בהתייקרות?

הממשלה וחברת החשמל יכלו לעשות הרבה יותר להכנת המשק לשיבושים באספקה ממצרים. דוגמה ראשונה: לפני שנה נכשלו הממשלה ומשרד התשתיות בניסיון לקדם הקמת תחנת קבלה צפונית לגז מתמר, בגלל לחץ של תושבים. תחנה כזו הייתה מאפשרת להקדים בחצי שנה את הגעת הגז מתמר. דוגמה שנייה: בידי ישראל יש מאגרי גז קטנים, "נועה" ו"אור", שהיו יכולים למלא חלק ניכר מהחוסר. אבל ההחלטה על פיתוח "נועה" התקבלה רק לאחרונה, ולאחר בדיקות שנמשכו שנתיים. הגז משם יגיע לישראל רק באמצע 2012. לגבי "אור", הממשלה לא עושה בינתיים דבר. יתרה מכך, במקום שחברת החשמל תרכוש את הגז מ"נועה", רכשה אותו בזן. דוגמה שלישית: קידום החשמל הסולארי במקום להערים מכשולים על היזמים, היה ניתן לספק היום חלק משמעותי של החשמל באמצעות השמש.