וינשטיין: בהצעת חוק החרם יש קשיים חוקתיים משמעותיים

היועמ"ש: "העברנו למציעי החוק הערות שמטרתן הפיכת החוק למידתי יותר, כך שיעמוד לתפיסתנו במבחנים חוקתיים. חלק מההערות התקבלו והוטמעו בנוסח הסופי של הצעת החוק, וחלק לא"

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, פרסם הערב (ג') את עמדתו בעניין "הצעת החוק למניעת פגיעה בישראל באמצעות חרם", שאושרה אמש (ב') בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת.

לדברי וינשטייין, "בהצעת החוק קיימים קשיים חוקתיים משמעותיים. על רקע קשיים אלה, במהלך הדיונים לקראת חקיקתו של החוק האמור, התנהלו מגעים בין גורמים שונים במשרד המשפטים ובין מציעי החוק, במסגרתם הועברו מטעמנו הערות שונות שמטרתן הפיכת החוק למידתי יותר, כך שיעמוד לתפיסתנו במבחנים חוקתיים בהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בעניינים אלה. חלק מההערות התקבלו והוטמעו בנוסח הסופי של הצעת החוק, וחלק לא".

עמדת היועץ המשפטי לממשלה לגבי הצעת החוק הוצגה על-ידי המשנה ליועמ"ש (פלילי), עו"ד רז נזרי, בדיון בוועדת החוקה, חוק ומשפט. בדיון זה הבהיר עו"ד נזרי - על רקע נסיונות לבצע בהצעת החוק שינויים נוספים - כי הנוסח שגובש מהוה סוג של "קו אדום" מבחינת היועץ המשפטי לממשלה ביחס לחוקתיותה של הצעת החוק בכללותה, וזאת נוכח הקשיים החוקתיים המשמעותיים הקיימים גם בנוסח הסופי של הצעת החוק.

עו"ד נזרי הבהיר כי כשנמצאים על גבול, הרי שבכל צעד קטן עלולים לחצות אותו. יצוין כי במסגרת דבריו בדיון בכנסת הדגיש עו"ד נזרי כי ככל שיתקבלו הערות נוספות של היועמ"ש, יהיה בהן כמובן כדי להקל על הקשיים החוקתיים האמורים.

עוד נמסר מהיועמ"ש כי בבוא העת וככל שיידרש, תוצג עמדה מפורטת מטעם היועץ המשפטי לממשלה בפני בג"ץ בענין זה.

נציין כי על-פי חוק החרם, יוטלו סנקציות על אדם או ארגון שיקראו להחרים את ישראל או קבוצות מסוימות מתוכה בגלל מיקום גיאוגרפי. ארגוני זכויות אדם שונים כבר הודיעו כי בכוונתם לעתור לבג"ץ נגד החוק.