עובדי סטימצקי מתאגדים: "זה תאגיד מרושע"

מאמץ לצרף מאות עובדים להסתדרות הלאומית ■ טוענים ליחס משפיל וליעדי מכירות אגרסיביים

כשרשת סטימצקי שבבעלות קרן מרקסטון מציעה 3 ספרים ב-89 שקל מול 4 ספרים ב-100 שקל אצל המתחרה הגדולה צומת ספרים, נהוג לדבר על המחיר שמשלמים הסופרים, שמשלשלים לכיסם 2 שקלים בקושי על כל ספר. אבל את המחיר, מסתבר, משלמים גם העובדים: ל"גלובס" נודע כי 1,000 עובדי סטימצקי החלו להתאגד בימים האחרונים בהסתדרות הלאומית, במחאה על יעדי מכירות אגרסיביים, יחס משפיל לכאורה ותנאי שכר ירודים.

עשרות עובדים במקביל, יחד עם מנהלי סניפים, מחתימים באופן נמרץ את עובדי הרשת על טופסי הצטרפות להסתדרות הלאומית. המטרה של מובילי ההתאגדות היא להשיג במהירות כ-350 חתימות של עובדים, זאת משום שעל-פי חוק המעסיק מחויב להכיר בהתארגנות הכוללת לפחות שליש מעובדי החברה.

לטענת כמה עובדים שעימם דיברנו, הנהלת סטימצקי מנסה להערים קשיים על הליך ההתארגנות, ומבהירה לעובדים כי מדובר במהלך של "גורמים אינטרסנטיים". חלק מהעובדים, כך נודע, כבר ביקשו למשוך את החתימה שלהם על טופסי ההצטרפות.

החשש של העובדים מתבטא בעיקר בסניפים, בעוד שפעולות ההתארגנות במחסנים ובמשרדים נמרצות יותר. עובדי המחסנים התבקשו לאחרונה שלא להגיע לעבודה בכל אחד מימי שלישי בחודשים יולי ואוגוסט, ועל כן ההתמרמרות שלהם.

הכול החל בעקבות מכתב חריג ונוקב במיוחד ששלחה בדואר האלקטרוני עובדת ותיקה יחסית שמועסקת ברשת מאז 2004, בתפוצה רחבה אל כל הסניפים, עם העתק למנכ"לית איריס בראל.

"להצביע על כישלונות של ילדה בת 20 זה קל, אבל לקחת אחריות זה קשה", היא כתבה, כשהיא מתארת בין היתר מנהלים שמטיחים בעובדים מילים כמו "בושה" ו"חרפה" בשל אי-עמידה ביעדים. "אתם מדברים אלינו אבל לא איתנו כי אתם מפחדים לשמוע, לכן אתם מתנהגים באגרסיביות כלפי כל מי שמעז להעיר או להאיר. מחסלים כל אפשרות ללמוד גם מאיתנו, לתקן את המצב שנוצר. אם תרדו ממגדל השן, תמצאו מהר מאוד עובד שיש לו מילים להחלפה, וזה בתנאי שאתם רוצים להקשיב באמת".

אותה עובדת לא היססה למנות במכתב גם את מה שהיא רואה ככישלונות של הרשת: "עמדות לפיתוח תמונות שנקנו בהשקעה עצומה והפכו למצבות על קברה של החברה שהייתה פה פעם, מכירה של סכיני גבינה, ברביות וערסלים, שמבזים את המוכרת וחושפים את הייאוש... מגזין רשת על נייר כרומו ששרד גיליון אחד, שותפות עם הוצאת כתר שהסתיימה בטיפ של שקל אחד - הנה החרפה, הנה הבושה, הנה אי-עמידה ביעדים".

ההנהלה בקרב בלימה

המכתב הזה של העובדת התקבל באופן טבעי בזעם בקרב אנשי ההנהלה, אולם נראה כי ההנהלה הלכה צעד אחד רחוק מדי. היא הודיעה לה שלא להגיע יותר לעבודה, אך במקום לפטר אותה הובהר לה שהיא במעמד של "מתפטרת" - כלומר את כספי הפיצויים היא לא תקבל.

אבל את האפקט של המכתב אי-אפשר היה לעצור: "התקשרו אליי עובדים ואמרו לי שחייבים להקים ועד. אני לא חשבתי בכיוון הזה, אבל אחרי שראיתי את התגובה של ההנהלה הסכמתי להוביל את המהלך", היא סיפרה ל"גלובס". "ההנהלה שלחה מיילים לסניפים וכתבה שההתארגנות הזאת נובעת ממניעים אינטרסנטיים ואישיים, אבל ברור לך שלי אין קשר לעובדים בכרמיאל או בעפולה למשל. הם הצטרפו להתאגדות הזאת פשוט כי רע להם".

"מדובר בתאגיד מרושע", טוענת עובדת נוספת בסטימצקי, שמספרת כי לא יהיה פשוט להקים ועד ברשת כזאת. "קשה מאוד להקים ועד עובדים כש-90% מהעובדים נמצאים שם רק עד שימצאו משהו יותר טוב, וכשיש עובדים שנמצאים בפחד שיפטרו אותם", היא אומרת.

על-פי עובדי סטימצקי, השכר המקובל ברשת הוא 21 שקל לשעה, כשעובדים עם ותק של 6-7 שנים מרוויחים 24 שקל לשעה. מנהלי סניפים, לעומת זאת, מרוויחים כ-30 שקל לשעה.

מנהלי הסניפים קבלו לאחרונה על אי-תשלום שעות נוספות בזמן שבוע הספר, אז הנהלת הרשת החליטה לפצל את השכר שלהם לשני מרכיבים, כך שאחד המרכיבים נחשב לכאורה לשעות נוספות. העובדים טוענים עוד כי בעבר ניתנו בונוסים ראויים בהתאם למכירות, אולם הם קוצצו משמעותית.

באחד הסניפים שבהם ביקרנו, הקמת הוועד הפכה לשיחת היום. "כל הכבוד על ההתארגנות הזאת, הלוואי שכולם יחתמו, ותמות נפשי עם פלישתים", אמרה אחת העובדות לקולגה שלה.

עובדת אחרת בסניף סיפרה ל"גלובס" כי היא מרוויחה 22 שקל לשעה אחרי 4 שנים ברשת, "ואפילו חצי שקל לא מוכנים להעלות לי". לדבריה, פנייה של עובדת לדרג גבוה ממנהל הסניף, נתפסת כאסון. לדבריה, "סטימצקי כבר מזמן לא חנות ספרים".

"סטימצקי שומרת חוק ומכבדת את עובדיה"

מסטימצקי נמסר בתגובה: "סטימצקי היא חברה שומרת חוק המכבדת ומעריכה את עובדיה ורואה בהם את המשאב החשוב ביותר לחברה. הרשת מכבדת את זכותם של העובדים להתאגד בארגון עובדים, כשם שהיא מכבדת את כל זכויותיהם האחרות, על-פי חוק והרבה מעבר לכך.

"לרשת כ-145 חנויות העובדות לאורך כל הקיץ. לאור זאת לא יכולה הרשת להנהיג חופשה מרוכזת ופיצלה למספר ימים את החופש לעובדי המשרדים והמחסן, שתפקידם להעניק שירות לחנויות.

"הרשת משלמת לכל עובד משכורת בסיס ושעות נוספות בהתאם לחוק, וכל עובדי רשת סטימצקי נהנים לכל אורך השנה מהטבות, תגמולים, בונוסים, ימי כיף, פרסים ועוד. בשנת 2010 סך הבונוס שקיבלו עובדי הרשת, מעבר לשכר הבסיסי, הסתכם במיליוני שקלים.

"כל עובד ברשת רשאי לפנות ישירות למנכ"לית החברה, בכל דרך שיבחר, ואנו מקיימים פגישות אישיות על בסיס קבוע עם כל עובד שחפץ בכך בכל שעה ומקום, תוך גילוי זמינות והבנה יוצאי דופן לצורכיהם.

"הרשת סיימה את המחצית הראשונה של 2011 בהצלחה מרובה ומצפה כי שנה זו תהא השנה הטובה והמוצלחת ביותר ברשת זה 5 שנים לפחות".