אגודות העיתונאים: לשכת רה"מ מתערבת במינויים ברשות השידור

בעתירה שהוגשה היום לבית הדין לעבודה מבקשות אגודות העיתונאים בת"א ובירושלים לפסול את מינוי מיקי מירו למנהל קול ישראל ולחשוף את ניגודי העניינים של חברי הוועד המנהל ברשות

לשכת ראש הממשלה מעורבת בהליכי הבחירה של שדרת הניהול ברשות השידור ואף מפעילה לחצים פוליטיים לפסילת אחד המועמדים - כך טוענות אגודות העיתונאים בירושלים ובתל-אביב בעתירה שהוגשה הבוקר (ה') לבית הדין לעבודה.

אגודות העיתונאים פנו הבוקר במשותף לבית הדין האזורי לענייני עבודה בירושלים, בבקשה להורות על פסילת החלטת ועדת המכרזים של רשות השידור למנות את מיכאל (מיקי) מירו למנהל קול ישראל, לכנס מכרזים חדשים בהתאם לנהלים ברשות והסכמת האגודות ולברר את ניגודי העניינים של חברי ועדת המכרזים מקרב חברי הוועד המנהל.

"בנסיבות שנוצרו אין מנוס מהמסקנה כי יש במעשים שנעשו משום הטיה מכוונת של מכרז, תוך הפעלת כוחנות וניסיון נואל להכניס פוליטיקה ושיקולים זרים לרשות השידור", נכתב בפנייה שהגישו עורכי הדין גלעד שר, אופיר טל, לואיז ספורטס ואילן בומבך.

העותרות מציינות כי ערב המכרז "נודע למנכ"ל אגודת העיתונאים, יוסי בר-מוחא, כי בכירים בוועד המנהל פנו לשניים מחברי הוועדה כדי לשנות את הצבעתם לטובת אחד המועמדים לתפקיד מנהל הרדיו, שתואם את דרישת יו"ר רשות השידור ואת דרישות לשכת ראש הממשלה, אשר מצידה פעלה אף היא באמצעות לחץ על שרים בממשלה כדי שישפיעו על נציגיהם לשנות את הצבעתם".

עוד טוענות האגודות כי יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, שמשמש כיו"ר ועדת המכרזים, פעל כדי לפסול את השתתפותה של היועצת המשפטית של הרשות, חנה מצקביץ', שהינה משקיפה בוועדת המכרזים, כך שלבסוף התנהל המכרז ללא נציגות משפטית שתפקח על ההליכים.

"מכרז תפור"

האגודות מבקשות מבית הדין כי יורה לרשות השידור לחשוף את הסדרי ניגודי העניינים שעליהם חתמו חברי הוועד המנהל. "משהתברר למבקשות (שלא באמצעות המשיבה, שסירבה למסור מידע זה) כי אחד מחברי הוועד המנהל, מר יואב הורביץ, נמצא בניגוד עניינים בכל הנוגע לרדיו (בשל בעלות בתחנת רדיו פרטית), נפסלה כהונתו, והוא לא ישתתף בוועדת לבחירת מנהל קול ישראל.

"כל אחת מן העילות שלעיל מחזקות את הטענה כי המכרז לבחירת מנהל קול ישראל בעברית היה 'מכרז תפור' אשר הונע משיקולים זרים".

"אין מנוס מהמסקנה", כותבות האגודות, "כי שיקולים זרים עומדים מאחורי התנהגותה התמוהה של רשות השידור, וברי כי לפנינו הליך לא תקין בעליל".

לאור דברים אלה מציינות העותרות כי "כאשר מכרזים נוספים עומדים בפתח, והתגלתה אי-תקינות קיצונית בהליך המכרזי הראשון שנוהל, אין מנוס מהתערבות בית הדין".

מלשכת ראש הממשלה נמסר: "לשכת ראש הממשלה אינה מעורבת בקביעת בעלי התפקידים ברשות השידור".

מרשות השידור נמסר: "אגודת העיתונאים סבורה, כנראה, כי תוכל לנהל את רשות השידור באמצעות עתירות חסרות ביסוס, לבית המשפט. רק אתמול משכה אגודת העיתונאים עתירה שהוגשה נגד החלטת הוועד המנהל, והנה טרם יבשה הדיו על הבקשה למשיכת העתירה, מוגשת עתירה נוספת. באשר לעתירה זו, רשות השידור תלמד את העתירה ותגיב לבית המשפט".