צפו בתמונות מהשטח: הפגנת אוהלים נגד מחירי הדירות בת"א ובי-ם - "אנחנו כאן כדי להישאר"

(עדכון) - מחאת אוהלים בת"א ובירושלים על מחירי הדירות: "לא מדובר בהפגנה חד-פעמית, אלא במחאה ■ נמאס! אנשים צריכים מקום לגור - זו תקופה של מהפכות, יש עכשיו מומנטום ואנשים יוצאים לרחובות" ■ התארגנויות דומות ייתכנו גם בב"ש, חיפה, נתניה, חולון ועוד

המחאה נגד מחירי הדיור הגבוהים בתל אביב נכנסת היום (ו') ליומה השני. לאחר לילה בו הגיעו לשדרות רוטשילד בתל אביב מאות אנשים, אומרים המארגנים שלא מדובר באירוע חד פעמי ובכוונתם להישאר במקום גם היום.

"לא מדובר בהפגנה אלא במחאה", היה חשוב לסתיו שפיר, אחת המארגנות, להדגיש, "חשוב לנו לא להיות מזוהים עם אף גוף פוליטי זה או אחר. כל אחד מגיע לכאן עם אג'נדה משלו. הגיעו לכאן גם חברי כנסת, ישבו איתנו במעגל ודיברנו על כל נושא מצוקת הדיור. אנחנו כאן כדי להישאר, זה לא איזה אירוע חולף ואני מזמינה כל אחד שהנושא חשוב לו להגיע".

מה שמניע את שפיר להקים אוהל בכיכר ולמחות הם מחירי השכירות הגבוהים בעיר. לדבריה, יש פתרונות שניתן ליישם בנושא, לא רק בתל אביב אלא גם בערים נוספות כי לאפשר לצעירים ומעוטי יכולת להשיג קורת גג: "יש פרויקטים לשכירות בכל העולם. למה אי אפשר לחייב כאן קבלנים לבנות כחלק מהפרויקטים שלהם גם דיור בר השגה? יש עוד פתרונות. הטלת מיסים על בעלי דירות ריקות למשל. כולם מדברים על שוק חופשי אבל אנשים גם צריכים מקום לגור".

גם יונתן לוי, עוד אחד ממארגני המחאה, מתכנן להישאר בשדרה: "נמאס לי", הוא אומר בצורה הכי פשוטה שאפשר, "המשכורת שלי כבר אותו דבר 10 שנים ואת השכירות רק מעלים והיא כבר שילשה את עצמה. יש פתרונות למצוקה הזו".

בכוונת המארגנים והאנשים בשטח לארגן היום בערב במקום קבלת שבת, ולדבריהם עתידים במהלך היום אף להגיע מספר אמנים להופיע ולהביע הזדהות.

במקביל, נראה שהתארגנות הפייסבוק צוברת תאוצה גם במקומות אחרים. המארגנים בתל אביב מספרים שבמהלך הלילה יצרו איתם קשר אנשים נוספים מרחבי הארץ המרגישים שהמחאה צודקת. התארגנויות דומות ייתכנו גם בבאר שבע, חיפה, נתניה, חולון וערים נוספות לצד.

"זו תקופה של מהפכות. יש עכשיו מומנטום ואנשים יוצאים. אני חושבת שכל אחד צריך לעשות מה שהוא יכול. להגיע לכאן, להתארגן בעיר שלו או אפילו לקחת אוהל ולהקים אותו ברחוב ליד הבית ולעלות תמונה לפייסבוק", מסכמת שפיר.

"החיים הפכו למסע הישרדות"

מחאת מחירי הדירות החלאה אמש בכיכר הבימה בת"א ובכיכר ציון בירושלים - בהפגנות אוהלים במחאה על הקושי הרב ברכישת דירה בישראל. יותר מ-4,000 איש אישרו בואם להפגנה דרך פייסבוק, אך לפי דיווחים מהשטח בת"א היו כמה מאות משתתפים בלבד.

החל מהשעה 19:00 אתמול בערב החלו להתאסף אנשים ברחבת הבימה בתל אביב. רז איתן-קוקס, חברה המגמה ירוקה שהיתה בהפגנה, אומרת כי "המחירים היום בעייתיים והממשלה צריכה להתערב. הפיתרון הזה של ביבי נגד המחירים הגבוהים לא כולל קריטריונים של דיור בר השגה או דברים שבאמת יוכלו לעזור למצוקת הדיור. קידום מהיר של תוכניות בעיקר יעזור לכרישי הנדל"ן".

לגבי השאלה האם יש סיכויי למחאת הפייסבוק גם בעולם האמיתי אומרת איתן-קוקס: "כל הזמן עוד אנשים מגיעים לכאן. אני חושבת שהמחאה הזו יכולה להצליח ואולי כל האנשים שהגיעו לכאן יצליחו להזיז מהלכים". בעמוד בפייסבוק של האירוע כתבו המארגנים: "לא רק באיזור המרכז ובירושלים החיים הפכו למסע הישרדות. בנהריה, כרמיאל, ב"ש, נתניה ועוד רבות אחרות, מחירי הדירות קפצו ב-100% בשנה האחרונה. מחירי המזון הופכים להיות בלתי אפשריים. המשכורות נשחקות. מדיניות המיסוי מפמפמת כספים מהשכבות הנמוכות לעשיריון העליון. המדיניות הכלכלית מנוהלת על ידי פורום ראשי המשק, ואנחנו משלמים את המחיר.

"נכון, רובנו מסתדרים, עובדים קשה, מלווים קצת מההורים רק שהצ'ק לבעל הבית לא יחזור. אבל למה לעזאזל אנחנו משלמים כל כך הרבה? למה זאת הבעייה שלנו - בועת הנדל"ן הזו? למה אין אף אחד שאכפת לו? למה דירת חדר עם גלריה מעל המטבח המתקלף עולה 3,000 שקל בחודש? למה זוגות צעירים לא יכולים אפילו לחלום על לקנות בית ובטח שלא באיזור המרכז? למה אין אפילו תהליך לפתרון הולם וצודק לכולם? למה העיר שאנחנו אוהבים הופכת לעשירים בלבד ? אנחנו לא הולכים לגור ברחוב, יש לנו בית, אנחנו רק הולכים להראות שאכפת לנו ומציק לנו. עשרות או מאות אוהלים בכיכר הבימה יכולים להזיז דברים!".

"מחאת האוהלים מוצדקת וראויה"

גם רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב, הביע את תמיכתו במפגינים וכיאה למחאה שהתארגנה בפייסבוק, כך בחר גם ראש העיר להתייחס אליה. חולדאי כתב בדף הפייסבוק שלו תחת הכותרת 'מחאת האוהלים מוצדקת וראויה': "ממשלת ישראל באופן מודע וכאידאולוגיה מפקירה את הנושאים החברתיים ל"כוחות השוק" אין תכנון, אין ראייה לטווח ארוך וההחלטות הן כולם אלתור. ממשלת ישראל שולטת בשני הגורמים המרכזיים המשפיעים על מחירי הדיור: הקרקע והתכנון ולכן כשמחפשים את התשובה מדוע המחירים עולים, חייבים לבדוק את המדיניות, או יותר נכון את היעדר המדיניות של הממשלה".

"כשלא קובעים ולא מגדירים למינהל מקרקעי ישראל, המחזיק את מלאי הקרקעות במדינה, יעד ברור לדאוג לבנייה ציבורית או לדיור ציבורי, אז בפועל המינהל נוהג כאחרון היזמים הפרטיים על מנת למקסם את מחיר הקרקע", כתב חולדאי.

עוד מוסיף וכותב חולדאי כי למרות הנסיונות של העירייה ליצירת דיור בר השגה ויציאת פתרונות נאותים למצוקת הדיור התשובה נמצאת בידי הגורמים הממונים: "רק מדיניות ממשלתית, יוזמה ותכנון יביאו למימוש זכותו הבסיסית של כל אדם לדיור".