אין בשורה מוועדת החלב: לא ממליצה על פיקוח מחירים

המלצות הוועדה הבין-משרדית הוגשו היום לראש הממשלה, בנימין נתניהו, אך אין בהן בשורה לצרכנים: אין המלצה להוזיל מיידית מוצרים או להכניס מוצרים נוספים לפיקוח ■ בין ההמלצות: הפחתת מחיר המטרה ופתיחת השוק ליבוא

המלצות הוועדה הבין-משרדית בראשות מנכ"ל משרד התמ"ת שרון קדמי הוגשו היום (א') לראש הממשלה, בנימין נתניהו, וכבר מעוררות תרעומת בקרב הרפתנים. הוועדה ממליצה בין היתר להחיל על המחלבות ועל רשתות השיווק חובת דיווח מדי רבעון על היקף הרווחיות שלהן ממכירה של כ-30 מוצרי חלב, ואם תושג רווחיות בלתי סבירה על חלק מהמוצרים - המדינה תכניס אותם לפיקוח מלא.

כמו כן, הוועדה ממליצה כי המדינה תעודד פתיחת מחלבות חדשות באמצעות החוק לעידוד השקעות הון; תסבסד ב-5 אגורות כל ליטר חלב ברפתות משפחתיות וקטנות; תאפשר יבוא של גבינות קשות ושל אבקת חלב; ותאסור על מחלבות לתת הלוואות לרפתות, כדי לנתק את הזיקה ביניהן.

נתניהו אמר היום בישיבת שרי הליכוד, לקראת הדיון בהמלצות, כי מבנה משק החלב הוא קרטליסטי, ויש לשנותו. "אין שום הצדקה אמיתית כלכלית למצב הקיים היום", אמר ראש הממשלה לשריו, "מבנה משק החלב הוא קרטליסטי, ויש לשנות זאת. יש המון עיוותים שיש לתקנם במשק החלב. אני פועל לפי 3 עקרונות: תחרות, תחרות ותחרות. אני לא מחפש מאבק קל, אני מחפש את המאבק הנכון".

בדיון היום לא צפויה ליפול הכרעה. ראש הממשלה יקיים דיון נוסף בהמשך בנושא.

המלצותיה של הוועדה לבחינת משק החלב, יש לומר, אינן מביאות כל בשורה לצרכן בישראל. הוועדה אינה ממליצה על הכנסת מוצרי חלב נוספים לפיקוח ואינה ממליצה לדרוש מיצרניות החלב ומרשתות השיווק הפחתה מיידית של מוצרי החלב שהתייקרו ב-3 השנים האחרונות בעשרות אחוזים ללא הצדקה. בכך הלכה הוועדה לקראת יצרניות החלב.

"עשו לנו תרגיל"

הרפתנים מתקוממים נגד ההמלצות שהוגשו וטוענים כי הוועדה פוטרת, הלכה למעשה, את רשתות השיווק ואת המחלבות מאחריות להאמרת מחירי מוצרי החלב, וכי מהמלצותיה ניכר כי מסתמנת מגמה לפגוע דווקא בענף יצרני החלב, באמצעות הפחתת מחיר החלב הגולמי המועבר מן הרפתות אל המחלבות וייבוא של גבינות קשות מחו"ל.

"לא פתרו את הבעיה העיקרית, וכל בר-דעת מבין שבלי לתת התייחסות רבה יותר לעניין פערי התיווך, בעיקר ברשתות השיווק, לא ניתן לפתור כזה משבר. מדובר בהמלצות פופוליסטיות, שפוגעות בחוליה החלשה ביותר וגם המפוקחת ביותר בענף החלב - היא החקלאים. עם זאת, החקלאים והרפתנים לא היו שותפים לחגיגת גזירת הקופונים של הקוטג'. למרבה הצער הם אלה שמקבלים את החשבונית ונדרשים עכשיו לשלם את המחיר", התרעם היום (א') מנכ"ל מועצת החלב, שייקה דרורי, בשיחה עם "גלובס".

התאחדות החקלאים הקימה היום בצהריים מטה מאבק, שירכז את פעולות המחאה הצפויות בתקופה הקרובה על רקע הכוונה להפחית את מחיר המטרה של החלב. גובה מחיר המטרה של ליטר חלב בקר המועבר מהרפתות אל המחלבות עומד על 2.15 שקלים.

חרף ההמלצות, עדיין יש מחלוקת בין משרדי הממשלה בעניין זה, שכן משרד האוצר דורש להוריד מיידית את מחיר המטרה ב-20 אגורות, משרד התמ"ת מוכן להתפשר על הפחתה של 10 אגורות, ולעומתם משרד החקלאות מתנגד בתוקף לכל מהלך של פגיעה במחיר המטרה.

רפתנים וחקלאים מכל הארץ יצאו בצהריים להפגין מול משרד ראש הממשלה בירושלים, וזאת במחאה על ההמלצות של ועדת קדמי. באותו זמן, אמורים ראש הממשלה, נתניהו ושרי התמ"ת, האוצר והחקלאות לדון בהמלצות. ההפגנה תוכננה כבר במהלך סוף השבוע, לאחר שהרפתנים החלו מתרשמים מהכיוון של ההמלצות. ההמלצות גובשו כבר לפני כשבוע וחצי והוצגו לשר התמ"ת, שלום שמחון, אולם לא פורסמו ברבים.

על רקע תרעומת הרפתנים, כינס שמחון בצהריים את נציגיהם בניסיון לרכך את הביקורת החריפה שהם משמיעים נגדו בימים האחרונים, וזאת בעיקר בשל תמיכתו בהפחתת מחיר המטרה.

כמו כן, רפתנים רבים שתכננו להגיע אל ההפגנה בירושלים, שנקבעה תחילה לשעה 16:00, התרעמו על ההחלטה להקדים את ישיבת הממשלה שדנה בנושא לשעה 15:00.

ההפגנה אמנם הוקדמה לשעה זו, אך לדברי רפתנים מהלך זה נועד להכשיל את מחאתם. "כנראה עשו לנו תרגיל", התרעם בשיחה עם "גלובס" עוזי דובלין, רפתן מהמושב רמת-צבי.

חקלאים מהפריפריה לא יצליחו להגיע. שמחון חייב לפרק את הרימון הזה. זו פצצה שהוטלה עלינו בהפתעה בלתי רגילה. אין לנו יד ורגל לכל העלאת המחירים שמתרחשת כאן מאז 2008. כל הסיפור הוא הרצון של תשובה, הרשתות והמחלבות האחרות להתעשר על גב האזרחים ומטייקונים בינוניים להפוך לטייקונים ענקיים. אנחנו מקבלים מחיר מפוקח זה עשרות שנים, והוא בסך-הכול תחשיב ההוצאות, פלוס שכר עבודה ממוצע במשק. אין רפתן אחד עשיר או מיליונר. אנחנו לא גרים בקיסריה, אלא בפריפריה. שמחון הוא המנהיג הבלתי מעורער של המגזר החקלאי ב-20 השנים האחרונות, והוא חייב לשכב על הרימון שזרקו לעברנו".

נתניהו יכריע

המלצה אחרת שמקוממת את הרפתנים מתייחסת לייבוא של גבינות קשות ושל אבקת חלב מחו"ל, גם זאת כצעד שנועד להגביר את התחרות בניסיון להביא להפחתת מחירים. "זה חטא על פשע", זעם דרורי ממועצת החלב. "רשת קו-אופ כבר הודיעה כי תפעל לייבא מוצרים מחו"ל. במקום שהממשלה תטפל בריכוזיות של הרשתות, שמונעות ממחלבות קטנות ובינוניות לגדול, היא נותנת להן פרס", אמר.

במשרד האוצר אמרו כי כדי להפוך את ייבוא אבקת החלב לאפקטיבי יש לאפשר למחלבות לרכוש מעבר לכמות שקובעת המכסה, אלא שהרפתנים מתנגדים נחרצות למהלך זה, שיפגע במונופול אספקת החלב במשק. סביר כי בשל המחלוקת בנושא זה, בין משרדי הממשלה השונים, יידרש ראש הממשלה להכריע בה.

מחרימי הקוטג' תומכים ברפתנים

מחקר שעשתה בימים האחרונים חברת לקסידל, המייעצת בתחום הרגולציה הבין-לאומית עבור מועצת החלב, בחן את היתרונות והחסרונות שבביטול מכסי המגן של המשק המקומי והשפעת הייבוא על המחיר הסופי לצרכן.

לטענת מועצת החלב, מהמחקר עולה כי הורדה גלובלית של מכסים דווקא תוביל לעליית מחירים לצרכן בשווקים מסוימים, תגרום עלייה באבטלה ותביא לפגיעה בכושר הייצור המקומי. ממצא זה מתבסס על בדיקה מקיפה בכמה שווקים בעולם, ובהם ביפן ובארה"ב.

"אנחנו מאוכזבים מכך שהממשלה בחרה בפתרון פופוליסטי, שתהיה לו תוצאה הרסנית לצרכן הישראלי", אמר דרורי והצהיר כי בין פעולות המחאה נבחנת אפשרות של הגשת עתירה לבג"ץ, וזאת משום שעם יישום מהלכים אלה, המדינה תפר את חוק משק החלב שאושר לפני כמה חודשים בכנסת. בימים האחרונים איימו הרפתנים כי אם מחיר המטרה של החלב הגולמי ייפגע - הם ישקלו להפסיק את אספקתו השופטת אל המחלבות.

היום פנו אל הרפתנים והחקלאים גם מובילי חרם הקוטג' בקריאה שלא לספק חלב למחלבות. "אין ספק שאם תבחרו באי-אספקת חלב למחלבות שחולבות את כולנו, או אם תחליטו להשבית את העברת הפירות והירקות לרשתות הגובות עליהם פער תיווך של מאות אחוזים - הציבור הישראלי, שמוכיחים בגרות צרכנית, יתמוך בכם במאבק הצודק למען תשלום הוגן לחקלאי ומחירי מזון הוגנים לציבור", אמרו.

לדברי מנהיג החרם, איציק אלרוב, "כל יצרניות החלב מנסות להסית מהן את האש לעבר הרפתנים. החקלאים והרפתנים תומכים במאבק שלנו ומה שאנחנו רוצים, זה שיהיו כאן צעדים מעשיים".