ייצוגית ב-642 מיליון שקל: מטרדי ריח ורעש במפעל אגן כימיקלים

בתביעה, שהוגשה ע"י שני תושבי מושב ניר גלים ותושבת אשדוד, נטען כי המפעל באשדוד אחראי למטרדים סביבתיים ופוגע באיכות חייהם של תושבי אשדוד והמושבים בסביבה

תביעה ייצוגית בסכום של 642 מיליון שקל הוגשה היום (ב') לבית המשפט המחוזי בבאר שבע נגד מפעל אגן כימיקלים באשדוד, בטענה למטרדי ריח ורעש עזים.

בתביעה שהוגשה על ידי שני תושבי מושב ניר גלים ותושבת אשדוד, באמצעות עו"ד רם גורודיסקי, נטען כי המפעל שנמצא באזור התעשייה הצפוני של אשדוד אחראי למטרדים סביבתיים ופוגע באיכות חייהם של תושבי אשדוד והמושבים בסביבה. לדברי התובעים, כבר בשנת 1998, תועדו תלונות של תושבים הקשורות למפגעי ריח מהמפעל. מהבקשה עולה, כי מזה שנים רבות סובלים התושבים באזור הסמוך ממטרדים כמו רעש בלתי סביר וריחות עזים כתוצאה מחומרים שונים להם אחראי המפעל.

המפעל הממוקם באשדוד מאז 1972 עוסק בייצור ובשיווק חומרים להגנת הצומח, בעיקר מקבוצת קוטלי עשבים וכן חומרי ריח סינתטיים. לטענת התובע המתגורר במושב ניר גלים הוא סובל ממטרדי רעש וריח מהמפעל במרבית שעות היממה. לדבריו, מטרדי הריח מחמירים במיוחד כאשר כיוון הרוח הוא צפוני-מערבי: "הריחות שנודפים מהמפעל מזכירים לעיתים גז בישול, ולעיתים ריח כימי חריף שקשה להגדירו...בנוסף, הרעש העולה מהמפעל הוא בלתי נסבל. בשעות הערב והלילה, כאשר הסביבה שקטה יותר, הרעש הופך בולט ומפריע עוד יותר. הרעש בלתי נסבל וממרר את חיי התושבים", כך נכתב בתביעה.

לטענת התובעים, במשך שנים רבות נושא הגנת הסביבה היה תחום רדום ובלתי ידוע, ולכן קיבלו התושבים את הדבר כגזירה משמיים. ברבות השנים, עם התגברות המודעות האזרחית לזכותו הבסיסית של כל אדם להימנע מלספוג אל גופו חומרים שונים ולסבול מרעש, ועקב החמרת המפגעים אותם פולט המפעל, גבר גם מאבקם של תושבי האזור.

לגברי אילה רונן, ד"ר לפיסיקה, אחת התובעות, היא בחרה להיות ממובילי המאבק במפגעים הסביבתיים שמפיץ המפעל, והיא משקיעה שעות רבות ביום במאבק הסביבתי, הגוזל את מרבית זמנה הפנוי. לדבריה, כאש התגבר והתעצם מאבקם של התושבים נגד מטרדי המפעל, סימנה החברה את התובעת כ"גורם בעייתי" ורמזה לה כי אפשר ותוגש נגד תביעת דיבה אם תמשיך להוביל את המאבק.

התובעים מבקשים לייצג את תושבי המושבים ניר גלים ובני דרום ואשדוד ובנוסף לכך קבוצה של 220 אלף איש העושים שימוש בכביש 41, שהינו כביש הגישה הצפוני לאשדוד הסמוך למפעל. בנוסף לפיצוי הכספי מבקשים התובעים מבית המשפט להורות לאגן כימיקלים להפסיק כל פעילות הגורמת למפגעי ריח ורעש.

תגובת אגן כימיקלים: "טרם התקבל כתב התביעה לכשיתקבל נלמד אותו ונגיב בהתאם".