הזהב יכול להגיע ל-12 אלף ד' לאונק'

השיא הקודם נרשם בשנות ה-80, ואת גובה השיא הבא אפשר לחשב לפי התנאים אז

השבוע הקודם היה מן החשובים בזירה הכלכלית זה זמן רב. באותו שבוע קיבלנו מד"ר ברננקי הבטחה לגבי השלב הבא של מה שמכונה "ההקלה הכמותית", או בקיצורה הלועזי QE. במסגרת עדותו לפני הקונגרס, ראש הפדרל רזרב תיאר את התנאים, ואת האופנים של הגרסה העתידית של אותה תוכנית.

אמנם מייד לאחר מכן הגיעו ההסתייגויות וה"אבל כרגע אין צורך בכך" וכיוצא באלה, אולם זה עדיין אינו מבטל את העובדה שמעכשיו והלאה, ככול שכלכלת אמריקה תיחלש וככול שהשווקים הפיננסיים ירדו לאזורים הנחשבים כמסוכנים מבחינה פוליטית, יימצא במוחנו ה-PUT של בן ברננקי.

כל המוסדות הפיננסיים יזכרו תמיד שמנקודה מסוימת "הוא יבוא להצילנו" מן הקטסטרופה האפשרית, כפי שהוא עשה בקיץ 2010 בעזרת ה-QE2. האם שינוי מהותי זה השתקף בשווקים השונים? לא כל כך במניות או במטבעות, אבל בנכס אחד ראינו בשבוע שעבר שיאים חדשים בהמשך לתקופה ארוכה של מגמה חיובית: בזהב .

לפניכם הגרף השבועי של הזהב:

משה שלום זהב שבועי
 משה שלום זהב שבועי

התנהגות העקבית של הזהב מרשימה. כפי שקוראיי הנאמנים אולי כבר שמו לב, אני לעולם מתייחס לנכס זה כאל נכס מוניטרי ולא כאל סחורה, ואני סבור שהגרף המוצג לעיל, מבסס את גישתי זו.

על פי הגרף השבועי, החלק האחרון של המגמה העולה ארוכת הטווח החל בתחילת 2009 וממשיך בימים אלו. ניתן לראות איך הגעה לממוצע הנע 25 שבועות (המותאמת להפליא לגבול התחתון של התעלה העולה), היוותה הזדמנות קנייה בכל פעם מחדש.

אינדיקאטור MACD שימש כמדד אמין המאותת על כדאיות לקניית הזהבה (בגרף - הנקודות שבהם ההיסטוגרמה הופכת לירוקה), וגם למימוש הפוזיציה (כאשר ההיסטוגרמה הופכת להיות שלילית ואדומה). זאת על מנת לסחור סביב החצי השני, המהווה את פוזיציית הגרעין של המשקיע בנכס זה.

בגבהים כאלה, לעולם תתעורר השאלה, האם הגורמים לעלייה עדיין קיימים והאם יש לצפות להמשך המגמה העולה. לשם מענה על תהייה זו אסקור את הגורמים הפועלים:

נתחיל בגורמים שתומכים בהמשך עליית המחיר:

  1. המשך מדיניות השחיקה המכוונת של מטבעות הנייר בכול העולם המפותח. זה נעשה כי מתגבר הצורך בדחייה אינסופית של הבעיות באירופה ובארה"ב על ידי הדפסות והזרמות של כספי ממשל. לא נראה שתהליך זה יגיע לסיומו בקרוב (ראו את תחילת דברי על הבטחתו הטרייה של ד"ר ברננקי).
  2. התפיסה המתרחבת בשוק שהמתכות היקרות הן המפלט לכל תסמיני מחלת החוב במדינות OECD.
  3. קלות השקעה גוברת במתכות יקרות באמצעות תעודות סל, ההופכת את הגישה לזהב ולכסף זמינים למשקיעים המונים.
  4. פתיחת בורסות חדשות למסחר במתכות האלו ובמיוחד בסין. תעודות הסל והבורסות החדשות חייבות לרכוש כמות אדירה של מתכת כגיבוי למשקיעיהן, וזה מוסיף, ויוסיף בעתיד, ביקוש אדיר ומתמשך.
  5. הרעיון המתפשו ולפיו יש לחשוב כבר עתה על מערכת מוניטרית חדשה לאחר שיימצא פתרון לחובות המנופחים. מערכת מוניטרית חדה זו תהיה מעוגנת בנכסים פיזיים כלשהם, ובעיקר באותן.

והנה הגורמים התומכים באפשרות ירידה בערכו:

  1. החזקה במתכת הפיזית כנכס כרוכה בעלויות גבוהות בהרבה מהחזקה בניירות ערך.
  2. המתכות אינן מניבות דיבידנד, והחזקתן אינן מניבה ריבית.
  3. סכנה מכיוון אחר, היא שתיאסר החזקה בהן, כפי שקרה בשנות ה-30 בכל העולם, איסור זה, אגב, קיים כיום בהרבה מדינות ובהן ישראל.

הבה נתבונן בזהב בטווח הארוך מאוד - 25 השנים האחרונות:

משה שלום זהב ארוך
 משה שלום זהב ארוך

בגרף זה ניתן לראות בבירור שהעלייה החלה ב-2001, ומתחתית באזור 250 דולר לאונקיה. מה שלדעתי גרם בנקודת זמן זו לשינוי גישת המשקיעים, הוא מדיניות הפד, ותמיד מדיניות הפד. באותו זמן החל קודמו של בן ברננקי, אלן גרינספן, בהורדת הריבית, שניפחה את בועת הנדל"ן בארה"ב. זו גם הנקודה שבה הבינו אותם המשקיעים שיציבות הדולר אינו מהווה פקטור חיוני בשיקולם של קובעי המדיניות, ושניתן להשחית אותו כדי לשמר מראית עין של שגשוג.

אנליסטים בשוק צופים לזהב עלייה נוספת לכיוון 1600-1700 לפני שיסתיים, שלב זה במגמה הכללית העולה. עומק הירידה (התיקון) יכול להיות סטנדרטי - 50%. איזור 1200 שבו נופל אותו תיקון 50%, הוא רמת ההתנגדות הטכנית, שנדרשה כמעט את כל שנת 2010 כדי לפרוץ אותה מעלה.

אין ספק שהגעת הזהב לאזור זה, במסגרת אותו תיקון טכני, תהווה הזדמנות נדירה חדשה להשקעה. זאת כמובן, בתנאי שהגורמים שציינתי לגבי המשך מגמת העלייה, לא ישתנו יסודית.

לסיום אציין תחזית שפירסם מאדם הפעיל בשוק המתכות היקרות כמעט כל חייו, ג'ים סינקלייר (Jim Sinclair). לדעתו, מחיר הזהב יגיע בסופו של דבר ליותר מ- 12,000 אלף דולר לאונקיה (על פי ערכי הדולר היום), וזאת על בסיס החישוב הבא: חילוק החוב החיצוני של ארה"ב, בכמות הזהב המוצהרת הקיימת ברזרבות שלה.

נוסחא זו הוכיחה את עצמה בשיא הקודם של הזהב, שנרשם בשנות השמונים המוקדמות - 850 דולר לאונקיה.

החישוב הנוכחי נעשה על בסיס הערכה שלארה"ב יש 8000 טון זהב בקירוב, וחובותיה לזרים מסתכמים ב-3 טריליון דולר.

  1. משה שלום הינו אנליסט בכיר ב FXCM (חברה למסחר במטבע חוץ, מדדים וסחורות), ומרצה במכללת מגמות.
  2. ניתן לפנות אליו, ולהצטרף לרשימת התפוצה שלו, דרך פניה ישירה לאימייל: Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. מובהר ומודגש כי האמור בסקירה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. בפרסום המידע
  4. בסקירה זו אין משום המלצה או חוות דעת בקשר לביצוע כל עסקה או השקעה בניירות ערך, לרבות רכישה ו/או מכירה של ניירות ערך.
  5. יודגש כי לגבי כל מידע מכל סוג המופיע בסקירה - על כל אדם לבצע בדיקה ואימות נוספים, תוך התחשבות בנתונים ובצרכים המיוחדים
  6. שלו. יצוין כי במידע עלולות ליפול טעויות וכן עשויים לחול לגביו שינויי שוק ו/או שינויים אחרים, וכי אף עלולות להתגלות סטיות
  7. משמעותיות בין התחזיות והניתוחים המופיעים למצב בפועל. אשר על כן, קבלת החלטה כלשהי על סמך נתון, דעה, חוות דעת,
  8. תחזית או ניתוח המופיע במסגרת הסקירה - הינו על אחריות הקורא בלבד.