משבר ביחסי נתניהו-שטייניץ בצל המחאה

בכירים בליכוד: שר האוצר התרברב וזקף את הישגי הממשלה לזכותו - וגרם למשבר אמון עם ראש הממשלה ■ "שר האוצר הוציא את רה"מ קטן" ■ "שטייניץ לא מצליח לעצור את האש"

משבר חוסר אמון שורר בימים האחרונים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר יובל שטייניץ על רקע התבטאויות של שר האוצר בכנס פעילי ליכוד שהתקיים בנתניה ובהן מתרברב שטייניץ כי ראש הממשלה מוציא אל הפועל את תוכניותיו של שר האוצר. קצפם של נתניהו ואנשיו יצא לאחר שבאתר Ynet פורסם תמלול נאומו של שר האוצר בכנס פעילי הליכוד ובמסגרתו התגאה כי התקציב הדו-שנתי והגדר המפרידה בין ישראל למצרים הן יוזמות בלעדיות שלו והממשלה ונתניהו העומד בראשה, הן רק המוציאות לפועל. הדברים עוררו כעס רב גם בקרב בכירים בליכוד.

"שטייניץ הוציא את ראש הממשלה קטן וניסה לצייר את עצמו כמי שמפעיל את ראש הממשלה", אמרו היום ל"גלובס".

אם לא די בכך, כמה מהציטוטים של שר האוצר באותו כנס אף הביכו את ראש הממשלה. שטייניץ סיפר שהוא מתפלל על קברי צדיקים כדי לקבל את התבונה להתמודד עם המשבר הכלכלי. "הלכתי עם גיסי לקבר שמעון בר-יוחאי והתפללתי שייתן לי תבונה ועוצמה כדי למנוע אבטלה המונית", סיפר שטייניץ בכנס, שהיה סגור לתקשורת, אך הדברים שאמר הודלפו ממנו.

הכעס בסביבתו של נתניהו אף התעצם כשבימים האחרונים נמנע שר האוצר מלהתראיין בכלי התקשורת בנושא משבר מצוקת הדיור והשאיר את ראש הממשלה לספוג את האש התקשורתית. בסביבתו של נתניהו מודעים לכך ששר האוצר קיבל הצעות להתראיין בכלי התקשורת, אך סירב לעשות זאת כדי לברוח מהאחריות וכדי שלא יהיה על הרדאר התקשורתי, ומפקיר את ראש הממשלה לדברר את הנושא.

ל"גלובס" נודע כי אתמול במהלך ישיבת הממשלה השבועית התעלם ראש הממשלה במופגן משטייניץ והשניים לא החליפו ביניהם מילה. במהלך ויכוח שפרץ תוך כדי הדיון בין השר לאיכות הסביבה, גלעד ארדן, ושטייניץ, לא נתן ראש הממשלה לשר האוצר לפרט את עמדתו ואף הכריע נגדה. בעוד שר האוצר ביקש לבחון את הנושא, הטיח בו ארדן: "אתה לא גזבר", ונתניהו החליט, למרות הבקשה של שר האוצר, לאשר אותה.

"שטייניץ קשה עורף"

זעמם של ראש הממשלה ואנשיו אמנם התעורר עתה מחדש, אולם הוא מקנן בקרבם כבר כמה חודשים. מדובר בהצטברות של נושאים ומחאות שהגיעו אל שולחנו של ראש הממשלה במקום שיטופלו במשרד האוצר. רק בחצי השנה האחרונה מונים בלשכת נתניהו את המחאות הציבוריות על העלאת מחירי הדלק, חרם הצרכנים על מחירי המזון ועכשיו מחאת הדיור, שבסופו של דבר נדרשה הכרעתו של נתניהו בנושא. בלשכת נתניהו מאשימים את שטייניץ בחוסר גמישות, בעקשנות יתר וטוענים כי הוא "קשה עורף ומאוהב בכלכלה שמתקיימת פה, ואף לוקח לעצמו את הקרדיטים על המהלכים של ראש הממשלה". לדבריהם, ההתעקשות של שר האוצר וחוסר הגמישות שלו מופנות בסופו של דבר לראש הממשלה.

בכירים בליכוד מתרשמים משיחות עם ראש הממשלה כי נתניהו חש שהוא נדרש להתערב בכל פעם מחדש בנושאים שאמורים להישאר על שולחנו של שטייניץ, וזאת בניגוד לשרים אחרים, ובהם שר התחבורה, שר החינוך, השר לאיכות הסביבה ושר התקשורת, שמצליחים לפתור את המשברים של משרדיהם בעצמם והנושאים אינם מגיעים להכרעתו של נתניהו.

"נתניהו רק סובל מכל השגיאות שלו. שטייניץ לא מצליח בעצמו לעצור את האש והיא מתפשטת עד ללשכת ראש הממשלה", אמרו. לדבריהם, "ראש הממשלה מיואש". שורשי המשבר הזה הולכים אחורה עד המע"מ על הפירות והירקות ששטייניץ התעקש עליו, אך ראש הממשלה הביא לביטולו, מס הבצורת, תקציב המדינה הראשון, שכר המינימום וגם על מסקנותיה של ועדת ששינסקי התגלעו מחלוקות בין השניים וראש הממשלה היה מעדיף להגיע לפתרונות אחרים.

מלשכת ראש הממשלה וממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לא היו דברים מעולם. העבודה בין ראש הממשלה לשר האוצר היא משותפת ויש הערכה הדדית. כל אמירה אחרת של עיתונכם הינה שקר מוחלט".