נתניהו-שטייניץ ממשיכים בעושק המיסים: האוצר העלה מס על פחם - מחיר החשמל יתייקר ב-4%

מס בלו על הפחם מייצר למדינה הכנסות של מיליארד שקל בשנה ■ חשבון החשמל שלכם יתייקר ב-4% רק בזכות המס הזה, שבכלל לא ידעתם על קיומו ■ אבל אתם לא לבד: גם חברי הכנסת שאישרו אותו לא ממש הבינו על מה הם חותמים

תכירו את הבלו על הפחם: המילה האחרונה בארסנל המסים של האוצר. המס הזה יתחיל לשאוב מהציבור מאות מיליוני שקלים כבר השנה, והקצב יתגבר ויגיע לכמעט מיליארד שקל מהשנה הבאה. חשבון החשמל שלנו יתייקר ב-4% רק בזכות המס הזה, שבכלל לא ידעתם על קיומו. ואתם לא לבד. חברי הכנסת שאישרו אותו לא ממש הבינו על מה הם חותמים, והתקשורת לא דיווחה. אפילו בחיפוש בגוגל לא תמצאו מילה על העלאת הבלו על הפחם. ממש קומנדו מס.

מהן התכונות שהופכות מס לאיכותי בעיני האוצר? המס צריך לייצר הכנסה קבועה ומשמעותית שניתן לבנות עליה בתחזית הגבייה. הוא צריך לעשות זאת במינימום עלויות; לא להותיר לנישום מרחב להתחמקות או העלמה. והחשוב מכול: שאפשר יהיה להעלות את המס בשקט, מבלי לעורר התנגדות מצד הנישומים. הבלו על הפחם עומד בכל הדרישות האלה בהצטיינות.

קחו, לשם ההשוואה, את הבלו על הבנזין. גם הוא הועלה יחד עם העלאת הבלו על הפחם, כחלק מגזירות תקציב 2011-2012. איך זה נגמר? מחיר הבנזין בתחנות הדלק זינק והציבור הקים קול זעקה. ראש הממשלה נלחץ, התערב והעלאת הבלו על הבנזין בוטלה. קחו את הבלו על המזוט. כבר שנים נמנעים ברשות המסים מלהעלות אותו כי כל העלאה במזוט תקפיץ מיד את שרגא ברוש והתעשיינים בטענה שהתייקרות המזוט פוגעת ברווחיות באופן כואב ומיידי.

התייקרות הבלו על הפחם, לעומת זאת, עברה בצורה חלקה ממש כמו סכין בחמאה. למה? קודם כול, כי יש רק חברה אחת במדינה שמשתמשת בפחם - חברת החשמל, ששורפת בכל שנה 12 מיליון טונה פחם בתחנות הכוח שלה בחדרה ובאשקלון. שנית - וכאן מתגלה הגאוניות של המס - חברת החשמל לא משלמת מכיסה את התייקרות מחיר הפחם. מי שמשלם הוא - ניחשתם נכון - אנחנו הציבור שמחזירים לחברה את מלוא הסכום בחשבון החשמל. התוצאה: לחברת החשמל ממש לא אכפת מהעלאת הבלו על הפחם, והציבור - שדווקא אמור להיות לו אכפת ועוד איך - לא יודע בכלל על ההעלאה, כי היא נבלעת לו אי שם בתוך חשבון החשמל.

ב-27 בדצמבר הגיעה בקשת האוצר להעלות את הבלו על הפחם לאישור ועדת הכספים של הכנסת, יחד עם העלאת הבלו על הבנזין והסולר. לישיבה הוזמנו נציגי המתנגדים להתייקרויות השונות, בעלי תחנות הדלק, מועצת המובילים, ארגון המוניות והתאחדות התעשיינים. כשהגיעו חברי הכנסת לבלו על הפחם הם פנו לנציג חברת החשמל, שמשון ברוקמן, שהסביר להם שמשמעות הבלו היא "קח מיליארד וחצי שקלים וחלק אותם למספר האנשים. זה בערך הסכום שכל אחד ישלם יותר".

"בקיצור, אתם מתנגדים להעלאה הזו?", שאל יו"ר הוועדה משה גפני את ברוקמן בקוצר רוח. "אנחנו לא מתנגדים", השיב ברוקמן, "אנחנו רק מציינים שזה מס". חברי הוועדה רשמו לעצמם שאין התנגדות להעלאת הבלו על הפחם - ואישרו אותה. את מחיר רשלנותם נשלם כולנו, החל מעדכון תעריף החשמל השנתי בחודש הבא.