המדינה ואיילון יפצו ב-2 מ' ש' רוכשי קרקע בבעלות כוזבת

ביהמ"ש המחוזי בת"א קיבל הסדר פשרה בו חויבו המדינה וחברת איילון לשלם סכום של 2 מ' ש' בעקבות רשלנות שאפשרה לבצע רישום בעלות כוזבת בטאבו על מגרש בראשל"צ

בית המשפט המחוזי בתל אביב קיבל אתמול (ג') הסדר פשרה בו חויבו המדינה וחברת הביטוח איילון לשלם סכום של 2 מיליון שקל בעקבות רשלנותם שאפשרה לנוכלים לבצע רישום בעלות כוזבת בטאבו על מגרש בראשון לציון.

השופטת שושנה אלמגור, אישרה אתמול את ההסדר שהביא לסיום פרשה סבוכה שהחלה לפני למעלה מעשור, במסגרתה נקבע כי רשם המקרקעין והנהלת בתי המשפט, התרשלו בכך שאפשרו לחבורת נוכלים לזייף רישום בעלות בטאבו, תוך שימוש בזהות מזויפת של תושב זר.

רוכשי הקרקע שנתבעו על ידי בנק הפועלים בגין משכנתא שלקחו לצורך הרכישה, הגישו את התביעה נגד הבנק והמדינה, באמצעות עוה"ד אופיר צברי ואמיר פינטו ממשרד צברי-יובל ושות', בטענה שהתרשלו ואפשרו למירמה להתרחש.

במהלך הדיונים, התברר כי הבעלות על הקרקע נעשתה לאחר שזויף צו ירושה ותושב זר הוכרז כיורש. התובעים טענו כי הנהלת בתי המשפט התרשלה כאשר פקיד מטעמה הטביע את החותמת "מתאים למקור" על צו ירושה שמעולם לא ניתן וכי רשם המקרקעין התרשל כשרשם את המקרקעין על שם מי שמימיו לא היה בעליהם וזאת בהסתמך על הצו המזויף. בשלב מסוים פנתה משטרת ישראל לרשם והודיעה לו על חשד למעשה תרמית ביחס למקרקעין, ובעקבות זאת הן הוקפאו הקפאה מנהלית בחודש מרץ 2000.

אלמגור טענה כבר בסוף שנת 2009, כי נכונה טענת הרוכשים והמדינה אכן התרשלה ואחראית כלפי הנזק שנגרם להם לאחר שהסתמכו על הרישום המזויף בטאבו. עוד קבעה, כי תכליתו של מרשם המקרקעין שהמדינה מנהלת היא להסדיר את רישום הזכויות במקרקעין ולמנוע רישום כוזב שנעשה עקב מרמה, אגב מעשה זיוף, וזאת כדי שרוכשי קרקע יוכלו להסתמך על המרשם ללא חשש.

לאור החלטת השופטת, פנו הצדדים להליך גישור על מנת לבדוק כיצד לחלק את האחריות ובמטרה להגיע לפשרה שתחסוך הליכים משפטיים שהיו אורכים שנים רבות. בגישור שנערך בפני עו"ד עמוס גבריאלי, הגיעו הצדדים להסכמה ולהסדר במסגרתו תשלם המדינה סכום של כ-1.6 מיליון שקל, וחברת הביטוח שבטחה את עורך הדין שטיפל בעסקה תשלם סכום של כחצי מיליון נוספים.