מחאת האוהלים: "הפוליטיקאים לא מבינים עומק הבעיה"

נחשון קיוויתי: "מחאת הדיור של הצעירים צודקת ואי אפשר היה לדחות אותה" ■ רמי לוי: "רק עשירים יכולים להתמודד על קרקעות"

"מי שגרם למצוקת הדיור היא המדינה", אמר היום איש חנויות הדיסקאונט ויזם הנדל"ן, רמי לוי. "היא לקחה את הקרקעות ששייכות לכל עם ישראל ושיווקה אותן באופן שבו בסופו של דבר רק העשירים יכולים להתמודד עליהן. המרבה במחיר הוא הזוכה. כתוצאה מכך, הקרקעות עלו במאות אחוזים תוך כמה שנים, בזמן שהאינפלציה הייתה של אחוזים בודדים. "צריך לשווק את הקרקעות בצורה כזו שאם השמאי הממשלתי יחליט על מחיר מסוים, המינהל יצטרך לשווק את אותן קרקעות בהגרלה, ולא במכרז.

"מחאת האוהלים היא אפקטיבית. המחאה תביא את הממשלה לעצור, לחשוב ולהבין שצריך לשווק את הקרקעות לכל עם ישראל ולא רק לעשירים. העמדה שלי לגבי חוק ה'סופרטנקר', היא שצריך לעשות דבר אחד פשוט ולא הרבה רעש: את הוצאת היתרי הבנייה צריך להגביל בזמן עם סנקציות על הרשויות".

נחשון קיוויתי: "הפוליטיקאים לא מבינים את עומק הבעיה"

"מחאת הדיור של הצעירים צודקת ואי אפשר היה לדחות אותה, כי הגיעו מים עד נפש מבחינת הזוגות הצעירים", אמר בעל השליטה בקבוצת ב.ס.ר, נחשון קיוויתי. "הפוליטיקאים לא מבינים לעומק את מהות הבעיה ולכן הפתרונות שהם מציעים הם פתרונות של שליפות מהמותן, כמו בסגנון ה'סופרטנקר'. לא יהיה פתרון עד שלא יחזרו לפתרונות מעשיים של העמדת מגרשים וקרקעות ששייכים למדינה במחירים שהממשלה קובעת, ללא מכרזים אלא אפילו באמצעות הגרלות ליזמים שהוכיחו את עצמם בעבר. אם ציבור הקונים לא ירכוש את הדירות במחיר הזול שייקבע, הממשלה תתחייב לרכוש את הדירות מהיזמים ותשווק אותן בדרכיה.

"אם היום יצליחו להוזיל את הדירות ב-30%, על-ידי הורדת המע"מ על הקרקע למשל, אז פתרנו חלק מהבעיה. החלק השני יבוא כשהמדינה תקצה קרקעות לתקופה מוגבלת, ובתוך חמש שנים יצליחו לבנות פה כ-200 אלף יחידות דיור".