מודל השקעה חדש נכנס לאופנה

משקיע פרטי החליט לשפר לאנג'לים *וגם: המכתב ששיגרו בכירי הון סיכון בארה"ב לחברי הקונגרס

השקעות של אנג'לים בחברות Seed הן עניין מסוכן. הכסף נשרף מהר, החברה מתקדמת ומגייסת הון שמדלל משמעותית את אחזקותיהם, והם לא יכולים להתחרות בכיסים העמוקים של אנשי ההון סיכון. גם אם בסוף הדרך יש אקזיט משמעותי, האנג'לים מגיעים לשם עם החזקות מזעריות שלא מיתרגמות להמון כסף.

אחד האנג'לים החליט באחרונה לנסות מודל השקעה חדש. נכון, לא מדובר עדיין באופנה, אבל הרעיון נשמע הוגן לכל הצדדים.

האנג'ל משקיע סכום נמוך, למשל מאה אלף דולר, ומקבל החזקות בחברה הצעירה. הכסף משמש ליצירת אבטיפוס ראשוני, וכשהחברה מצליחה לגייס כסף ראשוני, האנג'ל מקבל את הסכום שהשקיע ונשאר עם החזקותיו בחברה.

הרעיון נשען על ההיגיון שלפיו האנג'ל משקיע ברעיון ערטילאי וצוות יזמים ולוקח על עצמו סיכון. במילים אחרות, הוא מעניק הלוואה ליזמים, שמחזירים אותה כשיש להם כסף בקופה.

למה שהיזמים יסכימו לתנאים כאלה כשיש אנג'לים שמשקיעים תמורת מניות בלבד? כי קשה למצוא כסף מאנג'לים, ועוד יותר קשה למצוא אנג'ל שלא רק יביא כסף אלא יסייע מניסיונו וקשריו.

סלבס נגד פירטים

בחודש מאי השנה אישרה הוועדה השיפוטית של הסנאט האמריקני שורה של כלים חדשים במאבק. בין היתר אושר כי משרד המשפטים האמריקני רשאי לבקש צווי בית משפט כנגד אתרים פיראטיים המפרים זכויות יוצרים גם אם הם ממוקמים במדינה אחרת, ולמסור למנועי חיפוש וחברות פרסום את שמותיהם.

בארה"ב עלתה התנגדות לא צפויה של בכירי ההון סיכון האמריקני לשינויים בחוק המגן על קניין רוחני באינטרנט. כל המי ומי בקרנות האמריקניות שמשקיעות בחברות אינטרנט שיגרו מכתב אל כל חברי הקונגרס, ובו הם הביעו את חששם מהשינויים.

"אנחנו כותבים כדי להביע את דאגתנו. כמשקיעים בחברות טכנולוגיה אנחנו מסכימים שיש להגן על תוכן דיגיטלי באינטרנט, אבל למרבה הצער ההצעה הנוכחית לא רק שלא מצליחה להשיג את המטרה, אלא אף תקשה על השקעה בשירותי אינטרנט, תחנוק את החדשנות ותפגע בתחרותיות של אמריקה".

אנשי ההון סיכון סבורים שהחקיקה הקיימת מספקת דיה.

בין המתנגדים שחתומים על המכתב נמצאים מרק אנדרסון ובן הורוביץ, מקרן ההון סיכון הורוביץ אנדרסון, היזם הסדרתי והאנג'ל רון קונווי, איש ההון סיכון ביל דרייפר (DFJ), מומחית האינטרנט אסתר דייסון, ואיש ההון סיכון וינוד קושלה.