ליצחק תשובה לא נותרה ברירה

המחשבה שתשובה עלול לעבור את הזובור שעובר על אילן בן דב, בוודאי מזעזעת אותו

1. אם יש מילה אחת בשפה העברית שמעוררת צמרמורת אצל יצחק תשובה, הרי זו "תספורת". תשובה נשען לאורך השנים על שוק ההון שמימן חלק גדול מעסקיו, ואמור לממן אותם גם בעתיד. תשובה הוא גם איש של כבוד. הוא מתגאה בכך שהוא עומד בדיבורו ומחזיר את חובותיו. המחשבה שהוא עלול לעבור את הזובור שעברו בזמנו לב לבייב ובני שטיינמץ, וכעת עובר על אילן בן דב, בוודאי מזעזעת אותו.

לכן, תשובה עשה כל שביכולתו בשלוש השנים האחרונות בכדי שדלק נדל"ן תעמוד בחובותיה ותשלם בזמן למחזיקי האג"ח. לזכותו יאמר, כי הוא נלחם כדי שהחברה תצוף מעל המים. לשם כך הוא רקח פתרונות מן הגורן ומן היקב: הוא הזרים כספים בהנפקת זכויות, העמיד בטוחות והלוואות, רכש איגרות חוב. כ-400 מיליון שקל השקיע תשובה מכספו, רק כדי לא להגיע להסדר חוב בדלק נדל"ן.

גם חברות אחרות מקבוצת דלק גויסו לסיוע: פה קבוצת דלק ודלק ישראל קונות נכס, שם הפניקס הולכת לקראת דלק נדל"ן בתנאי ההלוואה. כל פתרון שעולה על הדעת, כל מה שאפשר לעשות כדי לשרת את מצבת החוב הבלתי אפשרית של דלק נדל"ן.

אבל ספטמבר מתקרב ואיתו תשלום האג"ח הקרוב: מעל 300 מיליון שקל. עם קופת מזומנים ריקה, שוכרים שמבקשים להפחית בדמי שכירות וצרות אחרות. תשובה מבין שהוא נקלע לפינה, לדלק נדל"ן אין מאיפה לגרד תוך שבועות ספורים את הסכום הזה.

לכן, לא נותרה ברירה. דלק נדל"ן במצבה הנוכחי, עם גירעון בהון העצמי ומצבת חובות של 2 מיליארד שקל, אינה יכולה בעליל לשרת את החוב. תשובה ייאלץ לעשות את הדבר שממנו ניסה להימנע בכל מחיר: לבקש מבעלי האג"ח דחייה בפירעון החוב, ומרווח נשימה של מספר חודשים שבמהלכם יגבש תוכנית מסודרת להסדר חוב.

2. ברמה המוסרית יש לזקוף לזכות תשובה את רצונו להימנע מהסדר חוב, ואת המאמצים שעשה. אולם ברמה העסקית אולי נכון היה מצידו לבקש הסדר כבר לפני שנה וחצי ולטפל במצבת החובות העצומה של החברה, כמו שעשה לב לבייב באפריקה ישראל.

אמנם לבייב חטף על כך לא מעט אש, אבל תשובה היה שמח להחליף היום בין מצבה של דלק נדל"ן לבין מצבה של אפריקה ישראל, שכבר חזרה פחות או יותר לשגרה.

3. עצה אחת אנחנו בכל זאת יכולים לתת כעת לתשובה: ראית את התגובות החריפות להסדר שהציע לפני שבוע בן דב. הסדר שהותקף בחריפות, לא רק על עצם קיומו, אלא בעיקר על כך שהוא נתפס כלא הוגן לא הגון. לכן, על תשובה לבוא עם תוכנית הוגנת. כזו שתפצה באופן הולם את מחזיקי האג"ח ולא תכלול "תספורת".

והיות שפעמים רבות השאלה האם הסדר כלשהו כולל "תספורת" הופכת לעניין כמעט סובייקטיבי - התלוי בטיב הערכות השווי שמוצמדות לנכסים, ואלה, כידוע, גמישות מאוד - אם תשובה רוצה באמת לנהוג בהגינות עם מחזיקי האג"ח, עליו להשתמש בהערכות שווי שמרניות מאוד, ובמקביל גם להראות נכונות אמיתית להזרים מכיסו כספים נוספים לחברה.