עבודות שירות לבר זכאי ושטיינמץ בפרשת רשות המסים

על גדעון (גידי) בר זכאי נגזר עונש של 75 ימי עבודות שירות בביה"ח הדסה הר הצופים ועל יוסף שטיינמץ נגזר עונש של 5 חודשי עבודות שירות בחוות הנוער הציוני בירושלים

כשנתיים אחרי שהוגשו כתבי האישום בפרשת רשות המסים, גזר היום (ה') סגן נשיא בית המשפט המחוזי מרכז בפ"ת, זכריה כספי, במסגרת הסדרי טיעון, את דינם של הנאשמים רו"ח גדעון (גידי) בר זכאי ויוסף שטיינמץ.

על בר זכאי, שהיה סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים של הרשות והורשע על פי הודאתו בהפרת אמונים נגזר עונש של 75 ימי עבודות שירות בביה"ח הדסה הר הצופים ו-3 חודשי מאסר על תנאי. על שטיינמץ, שכיהן כמנהל תחום יבוא אישי ורכש ברשות המיסים והורשע גם הוא על פי הודאתו בהפרת אמונים, נגזר עונש של 5 חודשי עבודות שירות בחוות הנוער הציוני בירושלים ו-6 חודשי מאסר על-תנאי.

השופט הסביר שעניינו של בר זכאי מובחן מעניינם של שאר הנאשמים שהורשעו בתיק. זאת, מכיוון שבניגוד לשאר הנאשמים, בר זכאי לא היה מעורב במינויים ברשות המסים והורשע בכך שפנה ליורם קארשי, אחיה של שולה זקן, על מנת שיסייע לו בקבלת היתרי בנייה חריגים בבית הורי אישתו במבשרת ציון.

"הפרת האמונים שביצע בר זכאי היא ברמה נמוכה, בוודאי הנמוכה ביותר מבין אלה של יתר המעורבים שדינם כבר נגזר. גם הפגיעות בערכים המוגנים (שביצע בר זכאי. ח.מ.) לא רק שאינן מכבידות אלא הן קטנות", כתב השופט והסביר כי לכן גם העונש שהחליט להטיל על בר זכאי, הוא מתון.

יוסף שטיינמץ, הורשע בהפרת אמונים בכך שסייע לקארשי לשחרר מכולות וסחורה מהמכס, לאחר שקארשי וקובי בן גור הבטיחו לו שהמליץ למנהל רשות המסים, ג'קי מצא לקדמו במעלה ההירארכיה ברשות המסים.

ביחס לשטיינמץ כתב השופט: "שטיינמץ פעל ביזמתו כדי לקבל סיוע משני גורמים חיצוניים לרשות והפעיל באמצעותם לחץ על ראש רשות המסים, ג'קי מצא, כדי לקדמו לתפקיד בו הוא חפץ.. אין ספק ששטיינמץ לא פעל בדרך תקינה ועל פי הכללים, לא נהג בדרך ישרה והוגנת ובכך פגע גם באמון הציבור, שהוא תנאי הכרחי לתפקוד עובדי הציבור, ככלל, והוא חיוני לשמירה על המסגרות החברתיות". ‏

בפרשה עדיין עומד לדין יגאל סער, שהיה נציג הרשות בארה"ב. בכתב אישום נפרד בפרשה עומדת לדין שולה זקן, אחותו של קארשי ומי שהייתה ראש לשכת ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט.

בר זכאי יוצג בידי עו"ד רועי בלכר, שטיינמץ בידי עוה"ד בוזע בן צור ומשה מזור. התובעים במשפט הם עוה"ד מיכל רוזן-עוזר, יוסי אלון, יוחאי בן שמואל ועומרי קופלר.