מבחן דרכים: יונדאי i35 אלנטרה - שוברת שוויון

יונדאי i35 אלנטרה ממש לא מושלמת, אבל נראה כאילו היא נתפרה לדרישות הלקוח הישראלי - דבר שאמור לסייע לה לקרוא תיגר על ההגמוניה היפנית

יצרניות הרכב הקוריאניות ממוקמות כיום היטב בצמרת טבלת המכירות של שוק הרכב הישראלי ומחזיקות בנתח חסר תקדים של כמעט 25% מהשוק (כולל שברולט-קוריאה). אבל דרכם של היצרנים הקוריאנים לפסגת השוק הישראלי הייתה ארוכה ומלאת מכשולים.

מותגי הרכב הקוריאנים עלומי-השם נחתו כאן באמצע שנות ה-90, היישר לתוך שוק פרטי שמרני, שנטה לתמחר בחסר מכוניות שלא יוצרו במדינות "מכובדות" כמו יפן, גרמניה או ארה"ב. אל השוק הזה הם הביאו דגמים שבאותה עת פיגרו בדור-שניים אחרי הסטנדרט אירופי, והציעו מוניטין אמינות/סחירות מעורפל. כצפוי קיבל אותם המעמד הבינוני בישראל בחשדנות, שמזכירה את זו בה מתקבלים כיום המותגים הסינים בישראל.

פריצת הדרך הגדולה הגיעה עם המעבר של ישראל משוק רכב פרטי לשוק ליסינג. המוני בית ישראל אמנם עדיין לא פתחו עבור הקוריאנים את הארנק הפרטי, אבל רבים למדו להכיר בדרך נטולת-סיכון את האמינות ואת היחס הגבוה של תמורה-לכסף שהציעו. שוק הציים גם סייע לבסס את מוניטין "שמירת הערך" של הקוריאניים בשוק המשומשות - עוד ערך מקודש בשוק הישראלי - וסלל את הדרך לחדירתם אפילו לפלחים פרטיים מובהקים ועתירי תדמית של שוק הרכב הישראלי כמו רכבי פנאי/שטח.

גם דגמי הרכב הקוריאנים עצמם עברו שדרוג רציני מאוד בשנים האחרונות, בחסות החיבוק החם של ממשלת קוריאה שסבסדה אותם, עודדה אותם להתרחב החוצה ושמרה עליהם מכל משמר בשוק המקומי.

כעת, לאחר שראש הגשר הישראלי התבסס, מרגישה יונדאי - ספינת הדגל של קוריאה - בטוחה מספיק בעצמה כדי לקרוא תיגר על ההגמוניה המסורתית של היפניות גם בפלח ההארד-קור של משפחתיות הסדאן. הנשק שלה הוא i35 אלנטרה החדשה, וחיצונית לפחות נראה שיש לה את הכלים לכך.

הרבה דרמה

ל- i35 עיצוב סופר-מודרני, ספורטיבי וחדור ביטחון עצמי, שאמנם "שודד" כמה אלמנטים בולטים ממכוניות ותיקות כמו הונדה סיביק ומאזדה 6, אבל עדיין מצליח להיראות ייחודי עם חרטום קצר ומשתפל בעל פנסי ענק שבולטים לצדדים, זנב קצר וגבוה, קשתות גלגלים מודגשות ופרופיל-צד של כריש רעב. עיצוב זה ארוז בתוך ממדים נדיבים, וגילינו שהוא מצליח למשוך את תשומת הלב הציבורית אפילו בצהרי יום לוהט ומהביל של אמצע יולי.

גם עיצוב תא הנוסעים נוטש את טקטיקת ME-TO המסורתית של הקוריאנים לטובת אמירה מקורית ומובחנת. עמדת הפיקוד, למשל, מקיפה את היושבים מלפנים בעיצוב מלוכסן ועתיר אלמנטים דרמטיים, כמעט תיאטרליים כמו קונסול מרכזי שחבוק בין שתי "זרועות" כסופות, מערכת אקלים שמעוצבת בצורת מגן פגאני, ומערכת קול עם מסגרת מכונפת. כל העסק זרוע במתגים ובצגים שמוארים בלילה באורות ניאון כחולים נוסח קוקפיט של מטוס קרב. דרמה כבר אמרנו? אנחנו מוכנים להמר שהעיצוב הזה יהפוך ללהיט בקרב טייסי-הכביש של תעשיית ההיי-טק הישראלית, אם כי היינו מוותרים על אווירת מועדון הטכנו שיוצרים האורות הללו בלילה.

פרט לכך מציעה i35 חלל פנימי מתוכנן היטב, עם מרווח רגליים כמעט אקזקוטיבי ליושבים מאחור, הודות לבסיס גלגלים באורך 2.7 מ', פלוס תא מטען רציני. איכות הייצור מרשימה, כמקובל בדגמי הדור האחרון של יונדאי, והנדסת האנוש טובה, אם כי לא הכול מושלם: היינו שמחים לקבל קצת יותר מרווח ראש שמוקרב כאן לטובת העיצוב הזורם, ונשמח לוותר על מדף הפלסטיק השחור והמבריק שנמצא מתחת לשמשה האחורית לטובת משהו יותר אסתטי.

אינפו: היונדאי i35 אלנטרה
 אינפו: היונדאי i35 אלנטרה

פחות מותרות

מתחת לחיפוי הקדמי נמצא מנוע 1.6 הליטר מהדור האחרון של קבוצת יונדאי, שמתהדר בהספק הגבוה ביותר בקבוצה: 132 כ"ס, לא פחות. אפשר להמר שנתון זה לבדו יוסיף לה הרבה נקודות זכות בשיחות יום שישי בערב ובאולמות התצוגה, אם כי בשורה התחתונה הביצועים הרשמיים תואמים למדי את הממוצע המקובל בפלח (זינוק מאפס ל-100 קמ"ש ב-11.6 שניות, למשל). לטובת המנוע נרתמת תיבה אוטומטית מצוינת בת 6 מהירויות והצמד מתפקד מצוין. המכונית לא סובלת מחסרון כוח בשום מצב ונעתרת אפילו לקיק-דאון בריא לצורך עקיפות בעליות תלולות, אם כי במחיר של דציבלים גבוהים. זו גם מכונית רגועה-ומרגיעה בנסיעות ארוכות טווח, כשההילוך השישי מתפקד על תקן של "משתיק קול" שמאפשר שיוט-גלישה במהירויות גבוהות.

בכל הנוגע ליכולות הדינמיות צריך לזכור שאלנטרה i35, בניגוד לרוב מתחרותיה היפניות, לא תוכננה עבור השוק המערב אירופי האנין ואף לא תימכר כמעט במערב אירופה. שלדתה פותחה עבור צפון אמריקה, מזרח אסיה, מזרח אירופה (ליונדאי יש אפילו פס ייצור ברוסיה) ושאר המקומות הנידחים בעולם הלא-מפותח שרוחשים עדיין חיבה מסורתית למשפחתיות בתצורת סדאן. השלדה גם כוילה בהתאם לסדר העדיפויות של הלקוחות בשווקים הללו: דגש על ספיגת זעזועים רכה ונוחה שיכולה לנטרל בקלות את תשתית הכבישים המשובשת, ופחות תשומת לב ל"מותרות" כמו היזון חוזר לנהג או חדוות נהיגה. מבחינה זו היא מתאימה בדיוק לתנאים בישראל, שכוללים הרבה מאוד בורות אבל מעט מאוד מיומנויות נהיגה.

מכונית המבחן שלנו ספגה בנינוחות מרשימה את כל מפגעי הכביש שהעמדנו בפניה והטרמפיסטים הקבועים שלנו, בגילאי 8 עד 80, שבדרך-כלל מתלוננים מרות על שלל המכוניות הספורטיביות שאנחנו מביאים, העניקו לה ציון גבוה מאוד. מנגד, יש לה היגוי מעורפל ומלאכותי מאוד שנודד ודורש תיקוני היגוי קלים במהירויות גבוהות על כבישים לא חלקים ולא מעודד נסיעה נמרצת בכבישים מפותלים.

מהמפגש הראשוני עם i35, ובטרם השווינו אותה ישירות מול מתחרותיה, מתקבל הרושם שיונדאי אכן השיגה "נשק שובר שוויון" בפלח המשפחתיות הישראלי, שהיקפו כ-2 מיליארד דולר בשנה. היא אמנם לא מושלמת מכל הבחינות, אבל היא נראית ומרגישה כאילו נתפרה במדויק על-פי הדרישות של הלקוח הישראלי: ממדים בריאים, עיצוב עם הרבה נוכחות, אבזור תקני שופע, מנוע חזק, נוחות נסיעה, איכות ייצור מופגנת ומחיר בסיס אטרקטיבי. לא נופתע אם תוך זמן קצר היא תצבור רשימת המתנה של חודשים רבים.

מתחרות

מאזדה 3


ברבעון הראשון של 2012 צפויה להגיע 3 המשודרגת. מלבד מתיחת פנים קלה, השינוי המרכזי הוא במכניקה ובראשו סדרת מנועים חדשה ומתוחכמת בפיתוח מאזדה, שמכונה "סקיי-אקטיב" ואמורה להציע ביצועים משודרגים והפחתת הצריכה והפליטה. למנועים נלווית גם תיבה אוטומטית מתוחכמת בת 6 מהירויות

פורד פוקוס


סדרת פוקוס החדשה מייצגת קפיצת דרך עבור המותג. זוהי מכונית גדולה ואלגנטית, שתשווק ללא הבדל עיצוב גם בארה"ב וגם באירופה. יש לה תא נוסעים מתוחכם ועתיר גאדג'טים אלקטרוניים ותא מטען בנפח מוגדל. באירופה היא מוצעת עם שני מנועי 1.6 ליטר בנזין: 105 ו-125 כ"ס. עדיין לא ברור איזה מהם יגיע ארצה

סובארו אימפרזה


עוד לפני סוף השנה צפויה להגיע סובארו אימפרזה החדשה. היא ארוכה ורחבה יותר עם עיצוב מיינסטרים מודרני מבפנים ומבחוץ ומנוע 1.6 ליטר חדש, שיציע הספק תחרותי וישודך לתיבה רציפה (CVT) מבית החברה-האם טויוטה

ניסן טידה


בתוך כמה חודשים צפויה להגיע מהמפעל במקסיקו ניסן טידה החדשה. למרות ממדים דומים לדגם היוצא ובסיס גלגלים זהה, היא מבוססת על פלטפורמה גלובלית חדשה ומודרנית של רנו/ניסן. בארה"ב היא נמכרת עם מנוע 1.6 ל' חדש בהספק 109 כ"ס שמשודך לתיבת CVT, ומחירה מתחיל כבר בסביבות עשרת אלפים דולר