מיזוג בטלוויזיה: כל התרחישים

מי עשוי להרוויח ממיזוג בין ערוץ 10 לרשת או בין קשת לרשת, וכיצד זה ישנה את המפה?

לפני מספר שבועות התקיימה בדיקה שטחית בין ערוץ 10 לבין רשת, באשר למיזוג בין שני הגופים. מדובר בגישוש בלבד, אומרים גורמים בכירים, אולם הוא לא התקדם לכיוונים אופרטיביים של שיח.

בעבור רבים בשוק התקשורת, מדובר בהפתעה שכן נדמה כי הנטייה הטבעית למיזוג היא דווקא בתוך ערוץ 2 - בין רשת לקשת. ועם זאת, לפני מספר שנים כבר הייתה טיוטת מיזוג בין שני הגופים החלשים יותר בשידור המסחרי, ולא מן הנמנע כי זו תתהווה שוב.

1. הדד ליין. למעשה יש שני מועדים סופיים שתוקפם פג יחד בסוף השנה הנוכחית. עד לינואר, אמורות הזכייניות להודיע אם בכוונתן לעבור לרישיון, וזה יקרה בתוך שנה מרגע הודעתן.

למרות שמהלך מיזוג יכול להתקיים גם לאחר הודעה כזו, ואף לאחר מעבר לרישיון, מדובר בנקודת זמן שעשויה לזרז תהליכים. הדבר נכון במיוחד בעבור רשת, שמצבה יהיה בעייתי יותר אם קשת תשאיר אותה לבדה בערוץ 2, ותפנה לאפיק משלה. אמנם היא תהנה אז לאורך יותר זמן מהאפיק הנחשב 22 ומחברת החדשות, אך עם זאת היא תאלץ למלא לבדה שבוע שידורים שלם.

באותו מועד בדיוק - ינואר, קורה דבר נוסף והוא חילופי ימי השידור. כאן מתחדד דווקא האינטרס של קשת לקדם מיזוג או היחלצות לרישיון. כי למרות שהוספת יום עשויה להכביד מעט על רשת, היא יכולה להתמודד עם זה.

לעומתה, לחייב מכונה כמו קשת שנערכת במלוא העוצמה ללוח שידורים המתאים לשבוע לפחות להצטמצם לשלושה ימים, זה בעייתי הרבה יותר ועשוי להוות נזק כלכלי לזכיינית.

2. קשת - רשת. זה נחשב בעיניי הצדדים לזיווג המושלם. "דיבורים על זה יש תמיד", אומר בכיר בערוץ 2, "אבל זה לא מגיע לפגישות קונקרטיות".

ישנה שורה ארוכה של פרמטרים שעמה מגיע גוף לזיווג שכזה - חוסן כלכלי, נזילות, תכנים, שדרת הנהלה, בעלי מניות חזקים ונאמנים, אולי גם "ברזלים" וטאלנטים. לקשת יש את כל אלה, לרשת יש לפחות את חלקם. אם יתקיים מיזוג כזה, חלוקת הכוחות תהיה די ברורה כאשר קשת תחזיק ברוב המובהק בערוץ.

אך אם קשת יכולה להעמיד לוח שידורים משמעותי ואיתן לבדה, מדוע היא צריכה את רשת? הלא ההיגיון אומר כי הזכיינית הבכירה יכולה לשחרר את רעותה למיזוג עם 10 ולהמשיך לבד. התשובה מאוד פשוטה: אין לזלזל בכוחה של רשת כתחרות. למרות ההתחזקות של ערוץ 10, רשת היא עדיין המתחרה העיקרית של קשת ומיזוג, בראש ובראשונה, ינטרל את התחרות הזו.

הצרכים של רשת, או נכון יותר של בעלי המניות שלה, מובהקים יותר. לרשת יש עדיין חובות שצריכים כיסוי והיא עדיין חברה מפסידה, למרות שצמצמה את הפסדיה משמעותית - ההערכות מדברות על כ-20 מיליון שקל הפסד בסוף השנה הנוכחית.

בעבור אודי אנג'ל, בעל המניות היציב ביותר ברשת ומהמוערכים בטלוויזיה המסחרית, מיזוג עם קשת, הוא דרך המלך לשיקום השקעתו בטלוויזיה. קשת מבחינתה תרוויח כאן בעל מניות רציני, בעל רצון טוב והבנה בריאה של השוק.

3. רשת - ערוץ 10. נקודת הכוח של ערוץ 10 במיזוג כזה, היא העובדה שמדובר בגוף היחיד שמשדר היום שבעה ימים בשבוע. אבל אם זה יקרה, זה יהיה מיזוג בעייתי מאוד. שתי חברות עם מצב כלכלי לא מיטבי, בלשון המעטה, שלא ברור כיצד החבירה אחת לשנייה יכולה לתרום להן.

היחסים המתקרבים בין שני גופי השידור במלחמתם בקשת אולי נותנים תחושה שזה עשוי לקרות, אבל בזיווג שכזה יש להביט על בעלי המניות. בכל פעם שאתם קוראים כותרת לפיה הצינור המוביל גז ממצרים לישראל מפסיק את פעילותו, חישבו על ערוץ 10 ועל איתנותו של בעל השליטה בה, יוסי מימן.

בערוץ מעריכים מאוד את דבקותו של מימן בערוץ לאורך השנים, אבל אז עסקיו האחרים הוכיחו ביטחון רב יותר. מימן בתקופה האחרונה הפסיק את הזרמתו ההכרחית. בעל המניות החזק יותר הוא דווקא רון לאודר, אשר מוכיח באחרונה אקטיביות יתרה, אם כי גם כולתו להזרים מוגבלת, לאור התנאים בערוץ.

ובכל זאת, היעלמות של רשת מהמפה לטובת מיזוג עם קשת, תהיה מכה רצינית ל-10. הניסיון של ערוץ 10 להתמודד מול קשת בימי חמישי היה טראומתי מספיק, אז להתמודד מולה שבוע שלם? רשת יכולה לחזק את 10 בתחרות כזו, בעיקר על-ידי השארה מסודרת של בעלי המניות הרציניים בשתי החברות.