מחאת האוהלים - לאן? "חייבים להתמקד ולסמן פתרון"

תמי שנקמן, יועצת תקשורת: "אנשים מתחילים לעשות וזה שינוי מבורך בחברה הישראלית; ביבי לא יכול להתעלם מהם"

במוצאי שבת צעדו עשרות אלפי אנשים ברחובות תל אביב כדי להזדהות עם מאבק הדיור, שעד כה לא הצליח למקד עצמו סביב מטרה אחת. יש הטוענים כי מפגן התמיכה ההמוני של הציבור מול תיאטרון הבימה במוצ"ש הוא הנקודה הגבוהה ביותר אליו יגיע המאבק.

לדברי יועצת התקשורת תמי שנקמן, למודת הניסיון בכל הנוגע למאבקים חברתיים ומי שבין השאר מנהלת את המאבק להחזרת גלעד שליט וניהלה בעבר את המאבק של ראשי האוניברסיטאות, "אנשים מתחילים לעשות וזה שינוי מבורך בחברה הישראלית. אם האשמנו תקופה ארוכה את עצמנו שאנחנו אנשי הכורסא שמצקצקים בלשונם ולא עושים דבר, המחאה הזו הראתה שלא כך הדבר. יש נושאים שונים שעולים על הפרק אבל את כולם מאחדת העובדה שאנשים מתפרנסים ומשלמים מיסים אבל לא מצליחים לעמוד ביוקר המחיה. וכל זה בתקופה שהממשל טוען שהכל נפלא ויש פריחה כלכלית. לא סתם המאבק הזה מקבל כזו תמיכה מהציבור.

"ביבי לא יכול להתעלם מהם. בשנים האחרונות כל אחד כאן היה לעצמו והסולידריות נעלמה מאז שנות ה-70. המאבק הזה מראה ניצנים של סולידריות מחודשת. כל עוד חופשת הקיץ נמשכת המצב טוב, אבל גם עכשיו באוגוסט, אנשים יוצאים כבר לחופשות וגם הכנסת יוצאת לפגרה. זו תהיה תקופת המבחן".

- איזה טעויות נעשו בדרך?

"לתקוף את מירי רגב זו הייתה טעות. היא יו"ר השדולה לדיור בר השגה בכנסת והיא הייתה יכולה להיות כלי מצוין בו יכלו להשתמש. הם היו צריכים לשבת ולדבר איתה. טעות נוספת היא שהם יצאו למאבק ספונטני בלי מספיק מידע על הנושא או פתרון מגובש. הם יכולים לקבל עכשיו עזרה גם מאנשי מקצוע וגם מהתקשורת שמעלים את הנושא ומציעים פתרונות. הם חייבים לדעת להתמקד ולמצוא פתרון אתו ילכו".

- מה היית מציעה להם לעשות?

"הם יכולים לפנות לראשי ערים ולרתום אותם למאבק, או גם את ראשי האוניברסיטאות. הם צריכים לאסוף תומכים ממעגלים נוספים. דבר נוסף שהם יכולים לעשות זה לפנות למשל לחברי מרכז ליכוד עם מאפיינים דומים לשלהם. הרי גם שם יש אנשים עם בעיות דומות והם צריכים לשכנע אותם לעזור להם כדי להפעיל לחץ על ראש הממשלה. התקשורת תמיד מתייחסת למאבקים על פי סף מסוים. אם התחלת מנקודה מסיימת אתה צריך להסלים את המאבק בנקודה שמתחילים לאבד בך עניין. לעלות מדרגה, לעשות משהו דומיננטי יותר. הם חייבים גם לסמן פתרון ממשי וגם לסמן מי יכול להביא את הפתרון ולכוון את המחאה אליו. אם זה שר האוצר שילכו וימחו מולו, אם זה ראש הממשלה צריך להגיע אליו דרך המפלגה או האופוזיציה. המאבק חייב לקבל גוון פוליטי, כי האחראי למצוקת הדיור זה הממשל".

- כמה זמן הם יחזיקו לדעתך?

"זה כבר עניין של יכולת ארגון, ניהול והתמקדות המטרה. הם חייבים מטרה מסוימת והתפזרות בנושא הזה מזיקה. הקוטג' השיג מטרה מידית כי הוא היה מאוד ממוקד. עכשיו יש כל מיני מאבקים על חרם של מוצרים שונים - זה לא מצליח להחזיק. נושא הדיור הוא נושא נכון אבל הם צריכים למקד אותו. להחליט מה עומד במרכז. אם הם רצו להעלות את הנושא לדיון ציבורי הם הצליחו אבל אם הם גם רוצים להגיע לפתרון הם צריכים להציג אותו. אפשר לראות למשל את מאבק המתמחים. הם ממוקדים, כולם יודעים על מה הם נלחמים ומול מי הם מוחים. בנושא הדיור יש המון נושאים, בעיות ופתרונות. לכל אחד הבעיה שלו וצריך להתמקד".