ארדן: שטייניץ מונע את שיקום הכרמל בגלל 55 מיליון שקל

הממשלה דחתה היום התכנית של המשרד להגנת הסביבה לשיקום תשתיות טבע ותיירות שניזוקו קשות בשריפה בכרמל ■ האוצר: זה יבוא על חשבון הרווחה, הבריאות והחינוך

הבטחות לשיקום לחוד ומציאות לחוד: הממשלה דחתה היום (א') את התכנית שגיבש המשרד להגנת הסביבה לשיקום תשתיות טבע ותיירות שניזוקו קשות בשריפה בכרמל בסוף השנה. זאת, על רקע התנגדות האוצר להקצות 55 מיליון שקל למימון התכנית, שכוללת שיקום ערכי טבע ונוף על פני שטח של 22 אלף דונם.

השטח כולל אזורי יער וחורש טבעי שעלו באש; החזרת הרעייה לכרמל; שיקום של חניונים; דילול אזורי יער וחורש ויצירת אזורי חיץ שימנעו או לפחות יאטו את קצב התפשטות האש בשריפות שיפרצו בעתיד.

על רקע סירוב משרד האוצר להקצות את הסכומים הדרושים, תכנית השיקום נדחתה לפחות למשך חודשיים. באוצר נימקו את ההתנגדות בכך שבעלויות צריכה לשאת הקרן לשטחים פתוחים. הבעיה שקרן כזאת, טרם הוקמה: "זו תכנית שנועדה למנוע התפשטות של שריפות עתידיות לתוך היישובים", אמר היום בהתייחס לדבר השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן ותקף את עמיתו לממשלה, שטייניץ: "מעציב מאד ששר האוצר מוכן להשאיר את הכרמל שנפגע כה קשה בשריפה, ללא פעולות הטיפול והשיקום הנדרשות. סירוב האוצר להקצות את הכסף יחשוף את הכרמל לסכנה של התפשטות שריפות, בעיקר בימי הקיץ הלוהטים".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה לטענות כי: "ראש הממשלה הכריע בפתרון, שימומן מקיצוץ רוחבי מכלל המשרדים או שבתוך 60 יום, יוסדרו תקנות הקרן לשטחים פתוחים. בהצעת המחליטים של המשרד להגנת הסביבה לא צוין מקור תקציבי- כמתבקש מכלך הצעת החלטה שמובאת לממשלה".

במשרד האוצר הוסיפו וטענו כי "הקצאת מימון נוסף לעניין חשוב כזה או אחר תבוא על חשבון תחומים לא פחות חשובים - כמו רווחה, חינוך, בריאות וכו'. יש מסגרת תקציבית שצריך לעמוד בה ולכן האוצר הציע כי מקור המימון יהיה הקרן לשטחים פתוחים".

בתוך המחלוקת התקציבית על מימון נזקי השריפה, מחר (ב') יופיע מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, לפני חברי הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת ויעדכן אותם על התקדמות משרדו בחקירת הכשלים והמחדלים שהובילו לשריפת הענק ואיתה, לאסון שבו נספו 44 בני אדם, רובם צוערים משירות בתי הסוהר.

בסקירה שיעביר המבקר לחברי הוועדה, הוא עתיד לעדכן על המועד המשוער שבו ישלים את מלאכת הכנת הדו"ח, שעל-פי הערכות עתיד להיות חריף ותקיף במיוחד ויטיל אחריות מיניסטריאלית על שר הפנים, אלי ישי ועל שר האוצר, שטייניץ. אפשר שגם ראש הממשלה, בנימין נתניהו לא ייצא מהדו"ח נקי וגם עליו תוטל חלק מהאחריות על שרשרת הליקויים שהתגלו בימי המשבר ברכס הכרמל.