כך מתכנן נתניהו להרגיע את הציבור: יפטר את יובל שטייניץ - וימנה את משה כחלון לשר אוצר

מקורבים לראש הממשלה: נתניהו גמר אומר בלבו למנות את כחלון לשר אוצר; הוא רק מחכה לעיתוי הנכון ■ בסביבתו של נתניהו סבורים כי רק כחלון יוכל להוציא אותו מהשפל החברתי שאליו נקלעה הממשלה ■ "נתניהו יעשה הכול כדי לא ליפול, והתשובה שלו היא כחלון באוצר"

כלפי חוץ מכחישים בלשכת ראש הממשלה כי יש משבר אמון בין נתניהו לשר האוצר שלו, יובל שטייניץ, וגם את הכוונה להחליפו, כפי שחשף "גלובס" ביום ראשון בשבוע שעבר, אולם בשיחות סגורות מותח ראש הממשלה ביקורת חריפה על שטייניץ ובסביבתו אומרים כי הוא גמר אומר בלבו להחליפו ולמנות לשר אוצר את שר הרווחה והתקשורת, משה כחלון. לדברי גורמים המקורבים לראש הממשלה, ההחלטה כבר התקבלה, השאלה היא רק מתי ייצא ה"רישאפל" אל הפועל. "הפור נפל, נתניהו רק מחכה לעתוי הנכון מבחינתו", הם אומרים.

אם יחליף נתניהו את שטייניץ באמצע הקדנציה, הדבר ייתפס אמנם כהודאה בכישלון מבחינתו, אולם לנגד עיניו של ראש הממשלה עומדות הרפורמות שביצע כחלון במשרד התקשורת, שהפכו אותו לשר החברתי ביותר בליכוד. בסביבתו של נתניהו סבורים כי רק כחלון יוכל להוציא אותו מהשפל החברתי חסר התקדים שאליו נקלעה הממשלה. לדברי גורמים המקורבים לראש הממשלה, ההכרה של נתניהו בכך שהמצב החברתי עלול להפיל את ממשלתו תביא לכך שלא תהיה לו שום בעיה להקריב את שטייניץ, שלא סיפק את הסחורה מבחינתו. "נתניהו יעשה הכול כדי לא ליפול, והתשובה שלו היא כחלון באוצר", הם אומרים.

על-פי הערכות, אחת האפשרויות הנשקלות הן להעביר את שטייניץ למשרד המשפטים. במערכת הפוליטית מעריכים שיעקב נאמן יהיה הראשון שיסכים לוותר על כיסאו לטובת שמירה על ממשלתו של ראש הממשלה. העברתו של שטייניץ למשרד המשפטים לא תהווה פגיעה במעמדו, שכן יש דמיון רב בין משרדי האוצר למשפטים מבחינת מבנה המשרד.

הנחת העבודה בלשכת ראש הממשלה היא שבדומה למדינות ערב השכנות, המחאה הציבורית בישראל לא תשכח אם לא יינקטו פעולות דרמטיות שישנו את המצב בטווח המיידי. ככל הנראה, נתניהו סבור ששטייניץ אינו יכול להוביל את המהלכים הללו, ואילו כחלון נתפס אצלו כגלולת הרגעה לציבור הזועם. החלפתו של שר אוצר שנתפס כלכלי בשר אוצר בעל אוריינטציה חברתית תוכיח לציבור המוחה כי נתניהו אינו מסתפק במדיניות הקודמת, ובעצם המינוי החדש הוא מעביר מסר חברתי.

עם זאת, עדיין לא ברור מתי בכוונתו של נתניהו להוציא את המהלך אל הפועל. לפי שעה, לראש הממשלה אין פתרונות למשבר הנדל"ן בטווח הקצר. רפורמת הווד"לים (ועדות דיור לאומיות, הסופרטנקר של נתניהו) והרפורמה במינהל מקרקעי ישראל הן פתרונות לטווח הבינוני והארוך, ונתניהו יודע שללא פתרונות מיידיים המחאה לא תגווע. ל"גלובס" נודע כי נתניהו כינס היום (א') בצהריים דיון נוסף על משבר הדיור במטרה לגבש צעדים מקלים לסטודנטים, זוגות צעירים וחיילים משוחררים,.וזאת לאחר שכבר הודיע כי ישנם צעדים חדשים שיפרסם בימים הקרובים.

ביום שלישי צפויים ראש הממשלה, יחד עם שר האוצר ושר הבינוי והשיכון, להציג את הצעדים לטווח הקרוב יותר, אולם אם המהלך לא יביא להרגעת השטח, ייאלץ ראש הממשלה להציג לציבור פתרון יצירתי יותר- הקרבתו של שטייניץ. מהלך כזה, גם אם יהיה הצהרתי בהתחלה, יצליח להביא לרגיעה בשטח, כך מעריכים בלשכת ראש הממשלה. בסביבתו של נתניהו ובליכוד מופעלים לחצים כבדים להוביל מהלך כזה, ונתניהו, שמידת עמידותו בפני לחצים ידועה, קשוב להם.

כחלון לערוץ 2, שטייניץ ל-10

אף שבלשכת ראש הממשלה ובאוצר ממשיכים להכחיש מתיחות בין הצדדים, סימניה ניכרים בימים האחרונים ביתר שאת. בדיון שקיים ראש הממשלה ביום שישי עם שר האוצר ושר השיכון במטרה לגבש צעדים שיפתרו את מצוקת הדיור, המשיך שטייניץ להתנגד למהלכים שהציעו אטיאס ונתניהו. בסביבת נתניהו זעמו בתום הדיון על כך שגם בשעה שהליכוד חייב להציג צעדים משמעותיים, שטייניץ אינו מוכן להתגמש.

בלשכת ראש הממשלה לא הסתירו את זעמם ובמוצאי שבת נשלח כחלון מטעמם לייצג את ראש הממשלה בערוץ 2 עתיר הרייטינג, בעוד שר האוצר שובץ על ידי לשכת ראש הממשלה בערוץ 10. הדבר מבטא לא רק את החשיבות שמעניקים בלשכת ראש הממשלה לכל אחד מהשרים אלא גם את הלחץ בסביבת נתניהו מהמחאה הציבורית הגוברת. המתח ניכר גם בישיבת הממשלה הבוקר, כשראש הממשלה אישר את הקמתו של שדה תעופה בינלאומי בתמנע חרף התנגדות האוצר.

אם יוחלף שטייניץ באמצע הקדנציה, לא תהיה זו הפעם הראשונה ששר אוצר מוחלף בממשלה בראשות הליכוד. בממשלת נתניהו הראשונה כיהנו שלושה שרים בתפקיד: דן מרידור שלאחר התפטרותו מונה יעקב נאמן לתפקיד, ובסוף ימיה היה זה מאיר שטרית שישב על הכיסא במשרד האוצר. גם בממשלות מנחם בגין וממשלת האחדות של יצחק שמיר היו חילופים - בין שמחה ארליך, יגאל הורביץ, יורם ארידור, יגאל כהן אורגד, יצחק מודעי, משה ניסים ושמעון פרס. בממשלות שרון כיהנו סילבן שלום, נתניהו ואולמרט בתפקיד.

בלשכת שר הרווחה הכחישו שהנושא נדון ומסרו כי "הנושא אינו עומד על הפרק".

מתקשורת ראש הממשלה נמסר כי "אין כל כוונה להחליף את שר האוצר. בין ראש הממשלה לשר האוצר שוררים יחסי אמון מלאים ושיתוף פעולה מצוין".

מלשכת שר האוצר נמסר בתגובה כי "הדברים חסרי שחר".