כוכב נולד באוהל

בהעדר סיקור חי בטלוויזיה, הציבור שביקש להזדהות עם מחאת הדיור במוצ"ש פנה לרשת

במוצאי שבת התמודדו זה מול זה שני אירועים, במה שהצטייר כמו התנגשות עזה בין שני כוחות וזרמים - הפגנת נגד מחירי הדיור, מול גמר "כוכב נולד" בחיפה.

לא מדובר רק בשני אירועים שבמקרה נופלים על אותה משבצת זמן: מארגני ההפגנה קראו לאזרחים לצאת מאדישותם ולצאת לרחובות.

"כוכב נולד", מכל התוכניות בלוח המשדרים, מייצגת את מכונת הכסף המשומנת של הטלוויזיה המסחרית, זו שמחלקת אופיום מתוק להמונים ומשאירה אותם בוהים במסך ומנותקים מבעיות היום-יום - ועוד עושה הרבה מאוד כסף על הדרך.

בשנים קודמות, ההחלטה לצפות ב"כוכב נולד" הייתה עניין של טעם. בסוף השבוע האחרון, כך זה נראה, צפייה בגמר שיקפה את הרצון לעצום עיניים ואוזניים ולהתעלם מההפגנה העממית שהרעידה את המדינה וככל הנראה גרמה לקברניטי המדינה לרעוד.

על אותו העיקרון, החרמת הצפייה ב"כוכב נולד" היתה בחזקת הזדהות עם המפגינים, גם בקרב מי שלא הצטרף באופן פיזי להמונים במשולש הרחובות של רוטשילד-אבן גבירול-שאול המלך.

בדיקה שערכה Buzzilla גילתה כי הפגנת הדיור במוצ"ש חוללה יותר שיחות ברשת במהלך סוף השבוע ועד אתמול מאירועים חדשותיים אחרים על סדר היום: מותה הפתאומי של הזמרת איימי וויינהאוס, הטבח המחריד בנורבגיה, וכן - גם יותר מ"כוכב נולד". כל אחד מן האירועים האלה יצרו תהודה עמוקה בימים האחרונים - בהיקף כזה שהיו יכולים להיות סיפור היום לו עמדו במנותק מן האחרים.

טור יואב נפח שיחה
 טור יואב נפח שיחה

הציבור הישראלי לא כל-כך ידע איך לאכול את חדשות הזוועה מנורבגיה, במיוחד אחרי שהופרכו השמועות שמדבר במגה-פיגוע של האיסלאם הרדיקלי. לדבר הזה כבר יש לנו מקום מיוחד בראש, מאז ה-11 בספטמבר. העובדה שמדובר ברצח במדינה שמרבית הישראלים מעולם לא היו בה ונתפסת כמקום פסטורלי של טבע ושוחרי שלום, הותירה אנשים בעיקר עם הערות ציניות וסרקסטיות סביב הסכמי אוסלו.

גם לגבי מותה של ויינהאוס זה היה המקרה: התגובות נעו על הציר שבין ביטויי הלם ותדהמה, לבין הערות על התמכרותה הידועה לסמים. בין לבין, הגולשים שיתפו קליפים של שיריה מיו-טיוב (כולל, איך לא, להיטה "Rehab" שעוסק בניסיונות הגמילה).

עם כל הצער והזעזוע מהטבח בנורבגיה, הסיפור החדשותי הגדול באמת כאן היה מחאת האוהלים, שכזכור נולדה ברשת (קבוצת פייסבוק עם שם מוזר שקראה להתכנס ברוטשילד פינת הבימה לפני שבוע וחצי), וממשיכה להתקיים הודות לפוסטים, סטטוסים, תמונות וצ'ק-אינס במדיה החברתית.

יואב ציטוטים
 יואב ציטוטים

אין ספק שהתגייסות התקשורת הממוסדת לסיקור הפגנת האוהלים בהחלט סייעה לה לגייס מפגינים נוספים, אבל במוצאי שבת המפגינים הוכיחו שגם בלעדיה הם יכולים לעמוד זקוף - ואפילו לגבור על 41% הרייטינג של "כוכב נולד".

"מיליון ורבע איש לא זזו מהספה. 20 אלף יצאו להציל אותם מעצמם", כתב מישהו בפייסבוק שהיה בין המפגינים בשבת. אין ספק שאם אחד הערוצים היה חכם ואמיץ מספיק להתמודד מול "כוכב נולד" ולהציע לה אלטרנטיבה - קשת היתה מרגישה את זה גם ברייטינג.

הכותב הוא מנכ"ל חברת Buzzilla למחקרים במדיה החברתית