מה תכלול תוכנית החירום הנדל"נית שיציג נתניהו?

הרעיון המרכזי בתוכנית להקלה על מצוקת הדיור: הוזלת ערך הקרקע, דיור להשכרה ומעונות סטודנטים

בצל המחאה, הרעיון המרכזי בתוכנית החירום שיציג מחר ראש הממשלה בנימין נתניהו להקלה על מצוקת הדיור, הוא הוזלת ערך הקרקע, דיור להשכרה ומעונות סטודנטים. זאת לצד הצעדים המתמשכים להגדלת היצע הקרקעות.

אם עד עכשיו המחיר למשתכן עמד על שומה מלאה, כלומר, מלוא גובה השומה של ערך הקרקע, והקבלן הציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לרוכש הדירה, הרי שמעתה תהיה הוזלה של 50% מעלות ערך הקרקע.

לפי התוכנית תהיה הוזלה של 50% מערך הקרקע והקבלנים יציעו מחיר סופי לדירה, ובגלל שהתחרות תהיה על המחיר הזול ביותר, הרי שמלוא ההנחה תהיה בכיס של הרוכש היות שהקבלן מציע את המחיר הנמוך ביותר. הוזלה זו של 50% מערך הקרקע תהיה תהיה גם באזורי הביקוש ולא רק בפריפריה. הגדלת ההיצע היא עדיין צעד מרכזי, אבל בעקבות תוכנית זו מתווסף אליה מרכיב ההנחה במרכיב הקרקע ואם עד כה הזוכה היה כל המרבה במחיר, הרי שמעתה תהיה הנחה של 50% על הקרקע במחיר למשתכן. ההערכות הן שכתוצאה מצעד זה תיווצר הנחה של 100-200 אלף שקל במחיר הדירה.

בנוסף, בתוכנית שתוצג מחר יוגמשו הקריטריונים לזכאי משרד השיכון כך שהם יכללו גם יוצאי צבא. זכאי משרד השיכון כוללים את אלה שאין להם דירה בבעלותם וכעת אלה יכללו גם את יוצאי הצבא וזוגות צעירים בהתאם לאישור הקריטריונים על ידי משרד המשפטים.

אלמנט הדיור להשכרה שיוצג מחר יכלול רעיון שלפיו מחיר השכירות ייקבע לטווח הארוך. שהקבלנים יתחרו על מחיר השכירות הזול ביותר לטווח הארוך, שייקבע ככל הנראה על 10 שנים, והרעיון הוא ליצור שוק משוכלל של דיור להשכרה כפי שקיים בעולם המערבי, כך שהשוכר יידע מראש את דמי השכירות שלו לתקופה של 10 שנים מבלי שבעל הבית יעלה את השכירות או יפנה את השוכר.

לפי סעיף מעונות הסטודנטים בתוכנית שתוצג מחר, יינתנו ליזמים קרקעות בזול או בחינם לבניית דירות קטנות לסטודנטים והיזם שיציע את המחיר הנמוך ביותר לשכר הדירה וההחזקה הוא היזם שיזכה במכרז. הכוונה היא לעודד בנייה של מאות יחידות דיור באזורים שונים על קרקעות ציבוריות של המדינה. היות שהמדינה לא תיקח מחיר על הקרקע, התשואה של היזמים תהיה כדאית וסבירה ולא תיווצר תחרות על המחיר.