המחאה גוברת והכלכלה פורחת: האבטלה בשפל - 5.7%

שיעור האבטלה במאי - 5.7% ■ בין החודשים מאי ועד אוגוסט 2008, נרשם שיעור האבטלה הנמוך ביותר שעמד על 5.9% ■ בנק ישראל: "המשק מתקרב לתעסוקה מלאה"

שיעור הבלתי מועסקים במשק ירד שוב בחודש אפריל 2011 ועמד על 5.7% מכוח העבודה - שפל של כל הזמנים. כך מדווחת היום (ה') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על בסיס נתוני מגמה מתוך סקר כוח אדם.

במונחים מוחלטים, מדובר בכ-183 אלף מובטלים בלבד. נזכיר כי בין החודשים מאי ועד אוגוסט 2008, נרשם שיעור האבטלה הנמוך ביותר של 5.9% מכוח העבודה האזרחי. מהנתונים עולה בבירור, כי מאז תחילת השנה, ירד שיעור האבטלה באופן מתון אך בלתי פוסק: מ-6.1% בינואר ועד 5.7% במאי.

לאחרונה, כלכלני בנק ישראל התייחסו לנתונים המעודדים בשוק העבודה וסברו כי המשק מתקרב לתעסוקה מלאה. המשמעות היא שרוב כוח העבודה האזרחי שמבקש לעבוד, אכן עובד. על מנת שהמשק ימשיך לצמוח ויממש את פוטנציאל הצמיחה שלו, יש צורך בהצטרפותן של אוכלוסיות חדשות, שלא מעוניינות לעבוד עתה, למעגל העבודה (גידול שיעור ההשתתפות).

המשמעות השנייה של התקרבות המשק לתעסוקה מלאה - בעקבות חוסר היצע העבודה, כוח המיקוח של העובדים גדל ולכן יתכנו לחצי שכר אם כי טרם נראים לחצים כאלו שכן השכר הריאלי עדיין לא עולה.

בהתייחס לנתון האבטלה של הלמ"ס, אמר שר האוצר יובל שטייניץ: "כפי שהתחייבנו, ולמרות הקשיים הבינ"ל והמשבר הנמשך באירופה, הממשלה תמשיך לפעול במרץ להגדלת ההשקעות בישראל וליצירת מקומות עבודה חדשים ואיכותיים שיובילו לתעסוקה מלאה ולצמצום הפערים החברתיים".