קמפיינים בסלולר בישראל: ציון נכשל למיקרוסופט ונוקיה

מנכ"ל Mobilano במדור על פרסום בסלולר ■ מיקרוסופט פונה לקהל ישראלי באנגלית, נוקיה בצעד נואש למחזיקי האייפון, ובמשרד התחבורה החליטו שבלי משקפיים לא תסעו באוטובוס

מדיי חודש, בחצי שנה האחרונה, אני כותב על מגמות בקמפיינים מהארץ ומהעולם. אני מנסה למצוא את הדברים המיוחדים יותר, את ה"לא שגרתי" במדיה החדשה.

כדי להיות פורץ דרך בסלולר, צריך לחשוב קצת מחוץ לקופסה. כאן נחלץ לעזרתנו עיקרון מקצועי בשם Mobile First, שעיקרו לא לתכנן איך יישום או תוכנה יתנהגו באינטרנט ולאחר מכן להסב אותה לסלולר, אלא מלכתחילה לאפיין ולחשוב על הדרך שבה היא תעבוד הכי טוב בסלולרי; ולאחר מכן לבצע התאמות למדיות האחרות.

העיקרון הזה משמעותי מאוד מכיוון שבסלולר יש הרבה יותר אופציות ופונקציות, הרבה יותר מאשר באינטרנט או בכל פלטפורמה פרסומית אחרת. ניתן להשתמש בסלולר בתכונות כמו מיקום פיזי, חיישנים שונים, יכולת להוציא שיחה, גלישה באינטרנט, SMS ועוד. בטור החודש, אציג שלושה קמפיינים שלדעתי פספסו ובגדול את העיקרון מכיוון שעלו בקמפיין סלולרי מבלי להבין באמת את המשמעות של קמפיין בסלולר.

מיקרוסופט שוכחת שבישראל מדברים עברית

קמפיין יחסית מאוד אגרסיבי שעלה החודש הוא הקמפיין של מיקרוסופט. הקמפיין עלה במדיות רבות בארץ ואני מניח שמטרותיו היו תדמיתיות. על הבאנר עצמו הופיע הכיתוב בעברית של "פתרונות מיקרוסופט המוכרים לך - עכשיו בענן". עד כאן, הכול תקין. ברגע שמקליקים על הבאנר מגיעים לעמוד הזוי שכולל גלילה ארוכה למטה וכתוב כולו באנגלית. על חצי מסך מופיעה תמונה של בחור מזוקן שלא ממש נראה קשור באיזשהי צורה ועליו טקסטים שנבלעים בתמונה.

קיראו עוד ב"גלובס"


לאורך כל העמוד מציינים תכונות שונות של הפיתרון הטכנולוגי, אך אין שום קישור, שום תמונה או סרטון שמדגימים באמת על מה מדובר. העמוד כולו כתוב באנגלית קשה עם המון מונחים מקצועיים שאני מניח שלרוב הישראלים לא אומרים שום דבר.

אם כבר עושים קמפיין בישראל על מוצר טכנולוגי חדש של ענקית כמו מיקרוסופט, הייתי מצפה שהוא יהיה בעברית. מעבר לכך, העמוד עצמו נראה רע ולא ברור למה בחרו לעלות את הקמפיין דווקא בסלולר. העמוד אמנם מותאם לגודל המסך מבחינת המידות הפיזיות שלו אבל למעשה לא משתמש באף יכולת של המכשיר הנייד. אם זו יריית הפתיחה של מיקרוסופט בסלולר בישראל, אני מניח שאנשי גוגל ואפל יוכלו לישון טוב הלילה.

תמונה 1
 תמונה 1

נוקיה נואשת ולא מבינה את קהל היעד

נוקיה החליטה אף היא לעלות בקמפיין מאסיבי בסלולר החודש. הקמפיין נועד להראות לעולם שגם למשתמשי נוקיה יש חנות אפליקציות וגם שם יש את המשחקים האהובים כגון "אנגרי בירדס".

נוקיה יצאה במבצע מיוחד: מי שירכוש עד סוף החודש אחד מהמכשירים החדשים שלה, יקבל 20 אפליקציות חינם ב-OVI, חנות האפליקציות של נוקיה.

אלא מה? נוקיה פרסמה את הקמפיין באפליקציות מפולחות למשתמשי אייפון. ההנחה שלי היא שאם פונים לבעלי אייפונים, ככל הנראה ש-20 משחקים שניתנים במתנה, לא יגרמו להם לזרוק את האייפון לפח ולרוץ לחנויות לקנות מכשיר של נוקיה.

מעבר לכך, עמוד הנחיתה שאליו מגיעים לאחר ההקלקה על הבאנר של נוקיה, נראה זוועה. ההרגשה היא שבנוקיה לא ממש מבינים שאם רוצים להרשים אייפוניסטים, כנראה צריך להתאמץ קצת יותר מעמוד שנראה כאילו הכינו אותו ב-2005.

אם הייתי עובד בנוקיה, הייתי משקיע מאמץ בפרסום מפולח לבעלי מכשירים ישנים כמו דור 2 ודור 3, שאולי עשויים לשדרג את מכשירם בקרוב. לדעתי, את אוכלוסיית האייפון והאנדרואיד הם איבדו כבר מזמן, וגם אם לא, זו בטוח לא הדרך להגיע לליבם או לכיסם.

תמונה
 תמונה

קווי לילה רק לבעלי משקפיים וראייה 6/6

משרד התחבורה יצא בקמפיין במדיות רבות שמספר על קווי לילה - הפיתרון לנסיעה בתחבורה ציבורית עד 04:00 בבוקר. הנסיעה מיועדת לבליינים שיוצאים לבלות עד השעות הקטנות של הלילה, במטרה לספק פתרון אחר מנסיעה בשכרות הבייתה.

המטרה כמובן מקודשת, וברור שהפרויקט מבורך וחשוב. מצד שני, היישום הסלולרי של הקמפיין הוא פשוט ביזיון. ניתן לראות בתמונה למטה שלאחר לחיצה על הבאנר באפליקציה סלולרית, מגיעים לעמוד שאינו מותאם לסלולר. המשמעות של חוסר ההתאמה היא שחצי מעמוד הנחיתה שאליו מגיעים כלל לא עולה, כי יש בו ישומים שהאייפון אינו יודע לקרוא. מעבר לכך, על מנת לקרוא מה כתוב באתר צריך משקפיים, או יותר נכון - מיקרוסקופ.

דווקא קמפיין בסלולר לנושא כל כך חשוב, היה אפשר לעשות אחרת. היה ניתן לייצר אפליקציה שבודקת על-פי המיקום הפיזי של המשתמש מה הקו הקרוב ביותר ומהן שעות הנסיעה. היה ניתן לתזמן התרעות שיודיעו למשתמש אם האוטובוס שהוא ממתין לו עבר, ובמידה וכבר אין אוטובוס זמין, היה ניתן להציג רשימת תחנות מוניות קרובות.

במתכונתו הנוכחית, הקמפיין הוא בזבוז של כספי ציבור. כל מי שמקליק על הבאנר מגחך במקצת על כך שזהו השימוש בכספי המיסים בישראל, וחוזר חזרה לעיסוקיו.

תמונה 3
 תמונה 3

אשמח מאוד לפרגן לקמפיינים סלולריים טובים ומושקעים, אך החודש הזה, רוב הקמפיינים השאירו אותי פעור פה - וממש לא במובן החיובי. יש לקוות שבחודש הבא אוכל להציג כאן סיפורי הצלחה של קמפיינים ישראליים מעולים.

ראיתם קמפיין סלולרי מוצלח? רוצים לשמוע עוד בנושא מסויים? אשמח לקבל תגובות לאימייל.

Gilad@mobilano.co.il

תמונה 4
 תמונה 4

חברת Mobilano הינה רשת פרסום באפליקציות סלולריות, אשר מתמחה בפרסום בישראל. החברה עוסקת בפרסום נכון ושיווק מיטבי באייפון ובאנדרואיד, באמצעות עשרות אפליקציות ישראליות.