עוד יום של ירידות בוול סטריט בצל משבר תקרת החוב

מדד הדאו ג'ונס ירד מזה היום השלישי ברציפות ■ הבית הלבן עשוי להטיל מחר וטו על ההצעה הרפובליקנית להעלאת תקרת החוב ■ אובמה: "פיצוץ דיוני התקציב יוביל למשבר פיננסי עמוק"

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ג') בירידות שערים קלות, בצל הודעה מהבית הלבן כי אובמה יטיל וטו על ההצעה הרפובליקנית לקיצוצים בתקציב הממשלתי, אשר תעלה להצבעת הסנאט מחר. מדד נאסד"ק איבד כ-0.1%, הדאו ג'ונס ירד ב-0.7% ומדד ה-S&P500 איבד כ-0.4% מערכו. לאורך יום המסחר התנהל השוק במגמה מעורבת, ברקע סנטימנט מעורב מהשווקים הגלובליים - בעוד המספר באירופה ננעל במגמה מעורבת, ואילו המסחר באסיה הסתיים בעליות שערים. עונת הדוחות המשיכה גם היום לרכז עניין רב, כאשר ענקית התעשייה לוקהיד מרטין דיווחה על תוצאות טובות ותרמה לסנטימנט חיובי לפני פתיחת המסחר. מנגד, נציין כי הלחץ בוול סטריט ובשווקים הגלובליים הולך וגובר עם התקרבות תאריך היעד להעלאת תקרת החוב בארה"ב, ב-2 באוגוסט - זאת, בעוד מחר צפוי כאמור בית-הנבחרים להצביע על ההצעה הרפובליקנית להעלאת תקרת החוב. עם סיום המסחר פירסמה אמזון את דוחותיה והיכתה התחזיות בשוק. בזירת המאקרו התפרסמו נתונים חשובים על שוק הדיור האמריקני.

"בכל יום שהמחוקקים מתקשים להגיד להסכם על תקרת החוב השווקים נכנסים ללחץ והמשקיעים מוכרים", אמר מרק פדו, אנליסט ב-Cantor Fitzgerald. "יש המון הסחות דעת מצד הממשל עבור המשקיעים שלא יודעים היכן למצב עצמם".

כאמור, באשר לתקרת החוב האמריקנית - המחלוקת בין הרפוליקנים לדמוקרטים ממשיכה לטלטל את השווקים כאשר נראה כי ההסכמה רחוקה ותאריך היעד לסיום המחלוקת, ה-2 לאוגוסט, מתקרב. לאור הסיכון לכלכלה הגלובלית במידה וארה"ב תאבד את הדירוג המושלם שלה (AAA), קרן המטבע הבילאומית החליטה לדחוק במחוקקים בארה"ב להגיע להסכמה ולהעלות את תקרת החוב. "ארה"ב צריכה להעלות את תקרת החוב בדחיפות ולהגיע להסכמה לצמצום החוב בטווח המיידי", נכתב בהודעה שפירסמה אמש קרן המטבע הבינלאומית. "לסיכונים הללו יהיו גם השלכות משמעותיות על הכלכלה הגלובלית לאור התפקיד המרכזי של האג"ח האמריקני בכלכלה העולמית".

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, פנה לעם ולמנהיגי בית-הנבחרים בנאום טלוויזיוני בפריים טיים, והזהיר מפני בעיות קשות שעלולות לפגוע בארה"ב, בעקבות המחלוקת הניטשת בין הרפובליקנים לדמוקרטים. "זה משחק מסוכן שלא שיחקנו בעבר וכעת זה לא הזמן המתאים לשחק אותו. המחלוקת ואי הסכמה על העלאת תקרת החוב תגרום לבעיות קשות בכלכלה ולנזק עצום לאזרח האמריקני הפשוט. והכל בגלל מחלוקות פוליטיות", דברי אובמה.

מחר צפוייה להתקיים בבית-הנבחרים האמריקני הצבעה על ההצעה הרפובליקנית להעלאת תקרת החוב הממשלתית, בשני שלבים: בשלב הראשון בטריליון דולר ובשלב השני ב-1.6 טריליון דולר. זאת, תוך קיצוצים של 1.2 טריליון דולר בתקציב בשלב הראשון ו-1.8 טריליון דולר בשלב השני. (לסיפור המלא)

דווקא נביא הזעם מעריך: "ארה"ב לא תגיע לחדלות פירעון"

לקראת סיום המסחר, דיווחו סוכנויות הידיעות כי יועציו של נשיא ארה"ב ברק אובמה המליצו לאחרון להטיל וטו על הצעת הרפובליקנים לקיצוצים בתקציב הפדרלי, שגובשה על ידי יו"ר בית-הנבחרים ג'ון ביינר - שצפוייה כאמור לעלות מחר להצבעה.

בהקשר זה נציין את הערכתו השבוע של הפרופ' לכלכלה נוריאל רוביני, המרגיע במעט את הלחץ בשווקים ואת החשש מפני חדלות פירעון של ארה"ב, כי "ארה"ב לא תגיע לחדלות פירעון". עם זאת, הדגיש רוביני כי ארה"ב תמשיך לסבול מבעיות תקציביות כיוון שבעיית החוב שלה היא כרונית.

"יש לא מעט פרמטרים שתורמים לאי-הוודאות, בדגש על מה שקורה בוושינגטון עם תקרת החוב", אמר מרק פרימן, אנליסט בבית השקעות בדאלאס. "ככל שאי-הוודאות נמשכת, כך הסיכון למשקיעים גדל וההשלכות על השוק שליליות".

שטף נתונים על שוק הדיור האמריקני

בזירת המאקרו פורסם היום ב-16:00 (שעון ישראל) מדד קייס שילר, אשר הפתיע כשרשם עלייה של 1% בחודש מאי לעומת אפריל במחירי הדירות ב-20 הערים המרכזיות בארה"ב, וירידה של 4.5% ב-12 החודשים האחרונים. זאת למרות צפי בשוק לירידה של 4.4% במדד. נציין כי מדובר בנפילה המשמעותית ביותר ב-18 החודשים האחרונים.

בנוסף פורסם היום (17:00 שעון ישראל) גם מדד אמון הצרכנים לחודש יולי שעלה ל-59.5 נקודות לאחר שתוקן הנתון לחודש יוני ל-57.6 נקודות. בשוק ציפו שהמדד יעמוד על 56 נקודות, ירידה לעומת החודש הקודם.

באותו זמן פורסם כי בחודש יוני נמכרו 312 אלף בתים חדשים בקצב שנתי, נתון מאכזב לעומת הצפי בשוק למכירה של 320 אלף בתים ומכירה של 315 בתים במאי. עוד עולה מהנתונים כי מחיר ממוצע לבית חדש עלה ביוני ב-5.8% ל-235 אלף דולר לעומת 222,400 בחודש הקודם. בקצב המכירות הנוכחי, ייקח 6.3 חודשים למכור את כל המלאי.

מצעד המדווחות נמשך

לוקהיד מרטין , ענקית תעשיית הנשק, דיווחה היום על דוחות הרבעון השני. מכירות החברה עלו ל-11.55 מיליארד דולר לעומת 11.28 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי עלה בסך הכל ב-3.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. החברה אף העלתה את תחזית הצמיחה לשנה הקרובה ל-7.35 דולר למניה.

אמזון דיווחה לאחר סיום המסחר על ירידה ברווחיה לרבעון השני של השנה. אמזון הציגה רווח נקי של 191 מיליון דולר או 41 סנט למניה, זאת בהשוואה לרווח נקי של 207 מיליון דולר או 45 סנט למניה ברבעון המקביל בשנה שעברה. הכנסותיה של אמזון מנגד זינקו ב-51% ל-9.91 מיליארד דולר. זאת, כאשר האנליסטים בשוק ציפו לרווח של 35 סנט למניה והכנסות של כ-9.37 מיליארד דולר. באמזון מסרו כי הם צופים שהכנסות החברה לרבעון השלישי יעלו להיקף של בין 10.3 מיליארד דולר ל-11.1 מיליארד דולר, לעומת תחזיות האנליסטים להכנסות בהיקף של 10.35 מיליארד דולר בלבד.

גם אלקטרוניק ארטס פרסמה דוחותיה לאחר סיום המסחר, תוך שהיא מציגה רווח נקי של 221 מיליון דולר או 66 סנט למניה, והיקף הכנסות כולל של 999 מיליון דולר. זאת, בהשוואה לרווח נקי של 99 מיליון דולר ו-29 סנט למניה ברבעון המקביל אשתקד, בו הציגה גם הכנסות בהיקף של 815 מיליון דולר. להוציא מכירות של פריטים חד-פעמיים, ביניהם כותרים שונים של משחקי וידיאו ומחשב שאינם נמכרים עוד, מציגה אלקטרוניק ארס הפסד של 123 מיליון דולר (37 סנט למניה), עם הכנסות בהיקף של 524 מיליון דולר בלבד. זאת, כאשר האנליסטים בשוק ציפו שהחברה תדווח על הפסד של 40 סנט למניה והכנסות בהיקף 508.6 מיליון דולר.

נטפליקס ריכזה עניין לאחר שדיווחה אתמול על זינוק של 55% ברווח הנקי ברבעון השני של 2011. הרווח למניה הסתכם ב-1.26 דולר לעומת 80 סנט ברבעון המקביל אשתקד. עם זאת, נרשמה ירידה במשתמשים החדשים לאחר שהמחירי השירותים עלו ב-60% לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

טאואר ריכזה עניין לאחר שכלכלני בית ההשקעות IBI החלו לסקר את מניית יצרנית השבבים "טאואר ביצעה בשנים האחרונות קפיצת מדרגה חסרת תקדים. באמצעות שורה של תהליכי התייעלות, שינוי במבנה ההון ומהפכה אסטרטגית בפעילות החברה, שהחלו ב-2005, טאואר הצליחה לעלות על מסלול צמיחה מרשים, עברה לרווחיות תפעולית ורשמה צמיחה של עשרות אחוזים בשיעורי ה-EBITDA", כותבים בבית ההשקעות.

טבע צפויה לפרסם מחר (ד') את דוחותיה הכספיים לרבעון השני של שנת 2011, אך בשוק לא מצפים מהם לגדולות ונצורות. לפי נתוני בלומברג, 22 אנליסטים מצפים שטבע תרשום הכנסות של כ-4.23 מיליארד דולר - צמיחה של 11.4% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הנקי למניה על בסיס Non-GAAP יסתכם ב-1.09 דולר, כלומר כ-980 מיליון דולר, בדומה לרבעון המקביל.

ריטליקס , ספקית התוכנה, הודיעה היום כי רכשה את חברת MTXEPS, המעניקה פתרונות תוכנה לניהול תשלומים אלקטרוניים. ריטליקס תרכוש את כל מניותיה של חברת MTXEPS האמריקנית, בסכום של כ-18.95 מיליון דולר במזומן. סכום נוסף של עד 6 מיליון דולר ישולם בשנתיים הקרובות, כנגד השגת יעדים עסקיים מוגדרים.

אפל ריכזה עניין לקראת השקת האייפון 5 בספטמבר. סקר שוק שבוצע על ידי חברת המידע העסקי PriceGrabber, מעלה כי 35% מהנשאלים מוכנים לרכוש את האייפון 5 - מבלי שאפילו יצטרכו לראות אותו. יתר על כן, כ-51% מהנשאלים אמרה שירכשו את האייפון 5 תוך שנה מיום השקתו.

חברת אלווריון ריכזה עניין לאחר פרסום דוחות הרבעון השני, בשורה העליונה דיווחה אלווריון על הכנסות של כ-55.4 מיליון דולר, עליה של כ-19.1% לעומת הכנסות של כ-46.5 מיליון דולר ברבעון הראשון של השנה ועליה של 13.1% לעומת הכנסות של כ-49 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח הנקי על בסיס GAAP ברבעון השני של שנת 2011 עמד על כ-300 אלף דולר, 1 סנט למניה. זאת בהשוואה להפסד של 14.5 מיליון דולר, או 0.23 דולר למניה ברבעון הראשון של שנת 2011. (לידיעה המלאה)

סיוה דיווחה על עלייה של 36% בהכנסות הרבעון השני ל-14.4 מיליון דולר. הרווח הנקי המתואם גדל ב-102% לעומת הרבעון המקביל ל-5.4 מיליון דולר. הרווח למניה הסתכם ב-22 סנט, 5 סנט מעל תחזיות האנליסטים.

חברת 3M דיווחה היום גם היא על תוצאותיה הפיננסיות. הכנסותיה הסתכמו ב-7.68 מיליארד דולר לעומת 6.73 מיליארד דולר ברבעון המקביל בשנה שעברה. הרווח הנקי הסתכם בכ-1.16 מיליארד דולר, לעומת רווח נקי של 1.12 מיליארד דולר ברבעון השני בשנת 2011.

פלוריסטם ריכזה עניין לאחר שפורסמו הערכות לפיהן החברה משקיעה 5.5 מיליון דולר במפעל חדש לייצור שתלים מבוססים על תאי גזע. פלוריסטם דיווחה היום כי המפעל, שמוקם בחיפה, יהיה בעל כושר ייצור מוצרים שיכולים להימכר בעתיד בכמיליארד דולר, כך מעריכה החברה בהודעתה.

גם חברת פורד מושכת תשומת לב לאחר שפרסמה דוחות ביום ב'. הרווח ברבעון השני של החברה ירד ל-2.4 מיליארד דולר לעומת 2.6 מיליארד דולר ברבעון המקביל אשתקד. הרווח למניה עומד על 59 סנט לעומת 61 סנט ברבעון המקביל אשתקד. הכנסות החברה עלו מ-31.3 מיליארד דולר ל-33.5 מיליארד דולר.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]