"אני חושב שישראל חזקה תרבותית ומציגה עיצוב מתפתח וצעיר"

עיצוב טוטאלי בחומרים טבעיים כמו קש ובמבוק אינו חייב להישאר במחוזות השאנטי, ויכול להתכתב גם עם בטון ועם פלדה ■ המעצב הפיליפיני בודג'י לייאג מסביר הרמוניה מהי, לשיטתו

בודג'י לייאג (Budji Layag) הוא מעצב מסוג שגם מי שמתעניינים בעיצוב לא פוגשים לעתים קרובות. המעצב הפיליפיני מוכר ברחבי העולם בזכות גישה הוליסטית לעיצוב ופילוסופיה תכנונית ייחודית - שבסיסה חיבור הרמוני בין צורה לפונקציה - המאפיינת אותו ואת עבודותיו.

בודג'י, השלישי מבין שמונה ילדים למשפחת יצרני רהיטים, למד עיצוב בניו יורק ובמנילה. הוא אב חד-הורי לבן 23, החי בעיר Pampanga, מצפון למנילה. כבר בתחילת דרכו נפעם ממיומנות המקומיים שבנו מבמבוק, והחל לעצב רהיטים אורגניים בשילוב שיטות מסורתיות. גם היום נשמרת ביצירתו מחויבות לצורות ולחומרים אורגניים, שמתורגמים לעיצוב מודרני.

לאחרונה טבע חותם גם בישראל, כשתכנן את אולם התצוגה החדש של חברת קנה קש במתחם הממגורות המרשים ברחוב הלח"י בבני ברק, מבני תבואה ישנים ששופצו להפליא וזכו לשימוש מחודש. בפיליפינים, בודג'י עובד זה עשור עם רויאל פינדה (Royal Pineda) במשרד שתכליתו יצירת מרחבים שלמים, מתוך נקיטת גישה טוטלית לעיצוב, לאדריכלות, לתכנון רהיטים ולסביבה שמתחברים יחד. השניים עסוקים בעיצוב בתי מלון, בתים, מסעדות, חללים ציבוריים, משרדים ומרחבי חוץ.

במסגרת העבודה על העיצוב המחודש של מבנה הממגורה, בודג'י הגיע פעמיים לישראל. רונית גרינברג-מידן, בעלת קנה קש ומי שהביאה אותו לכאן, מספרת שנותרה עם חוויה עמוקה: "בביקוריו כתבתי יומן מסע. הדיבור הפיליפיני שלו שירי, עם פחות פרוזה, ומבחינתו עיצוב הוא רגש. בודג'י מנסה תמיד להביא את החוץ פנימה ולתת אופי לחומרים, כי לטעמו מרחבי חיים צריכים להיות מהנים".

לחגוג חיים מודרניים

אולם התצוגה של קנה קש התגבש לכדי חלל שמתכתב בין סופר-מודרני לאורגני, עם רצפת בטון חשופה ועם תקרת צלעות בטון אותנטית, שפע של פלדה כהה, ומנגד שימוש בחומרים טבעיים כמו במבוק מעובד וגולמי. האווירה שנוצרה היא דרמטית, כמעט דו-כרומטית בגוני אפור וצהוב, מכניסה בקלות לחוויה אורבנית השונה בתדמיתה מזו שקופצת לראש כשחושבים קש או טבעי.

בודג'י מתאר תהליך סוחף: "המרגש בפרויקט הממגורה הוא הפרויקט עצמו, מקרה מבחן של אדריכלות בת קיימה (כזו המתחשבת באקולוגיה ובמשאביו המתכלים של כדור הארץ). מבנה היסטורי עם יופי חשוף, עיצוב כן ופונקציונליות דינמית. רצינו לחגוג חיים מודרניים בדרך אורגנית".

- איך אתה, כמעצב מהפיליפינים, יכול לעצב עבור הישראלים?

"עיצוב טוב הוא כלל עולמי. זוהי שפה שמובנת ברחבי העולם ומתעלה על-פני זמן, מרחב ומקום. גישת העיצוב שלי פרקטית ביסודה, ובאותו הזמן נקייה, בלי פרטים מיותרים. אני, כמעצב פיליפיני, רוצה לחלוק איתכם גישה שונה למחשבה, עם ידע של מה זה אורגני וחשיפה למגוון חומרים, ורוצה לחשוף את מגוון האפשרויות שגלומות במוצרים המיובאים לישראל".

- מהי התרשמותך מעיצוב ישראלי?

"אני חושב שישראל חזקה מבחינה תרבותית, ומציגה עיצוב מתפתח וצעיר. זה בא לידי ביטוי גם באדריכלות, ויש לזה השפעה משכרת על החוויה במרחב המקומי. בין ישראל לפיליפינים יש קווי דמיון - במזג האוויר ובאופי האנשים, שהם פתוחים, חמים, גאים בתרבות שלהם. זה בא לידי ביטוי גם בעיצוב - שופע, נמרץ ומקומי".

- בעולם גלובלי, קיים עדיין מונח כזה "עיצוב מקומי"?

"בוודאי. עיצובים מקומיים הם יצירה של אדם ששורשיו מגיעים ממקום מסוים. זה לא בהכרח אומר שאין לזה מקום במדינות אחרות, ושזה לא יובן מחוץ לאזור שלו. עיצוב מקומי נושא אופי ומייצג את התרבות שממנה הוא מגיע. יש הבדל ברור בין מדינות, בעיקר בנתונים של אנשים, תרבויות, מזג אוויר, חומרים מקומיים וטבעיים. באופן כללי, יש רגישות שנעה בין כל אלה".

עיצוב טוטאלי בלתי מוגבל

"המשרד של רויאל ושלי מייצג סגנון אורגני מודרני", אומר בודג'י בראיון טלפוני למנילה. "אנחנו מקיימים חיבור הדוק עם חומרים טבעיים שנמצאים סביבנו. בסגנון שלנו יש משמעות לטבע שנכנס לתוך מרחב בנוי, ולכן חשוב לנו לשמור על כנות החומרים, על הפונקציה ועל הצורה שלהם. בכל מקום, כל החומרים צריכים לעבוד יחד; חייבים להיות הרמוניה בחלל, תחושת קלילות וקנה מידה מושלם. אימצתי את גישת ' העיצוב הטוטאלי', וחשוב לי שבכל פרויקט שלי כל האלמנטים - בחוץ ובפנים - יקיימו אינטגרציה שבה החיבורים בלתי נראים".

- מהן שיטות העבודה שלך?

"על מנת לייחד אופי מסוים לפרויקט, מתחילים עם נתונים: מיקום, עובדות ומידע, אופי הלקוח והמותג. לאחר מכן מפנימים את הנתונים, וכך אפשר להכניס חיים לרעיון ולפתח אותו למציאות".

- איך מתבצע בפועל החיבור בין התחומים השונים?

"כדי ליצור חוויה של עיצוב טוטאלי, הכרחי שתהיה הבנה ברורה לגבי הנושא ולגבי התוצאה שמבקשים להשיג. חשוב להכיר את מאפייני החומר מהבחינות של צבע, מרקם, זמינות, איכות וכמות. אני שואל את עצמי אילו תחושות אני רוצה שהמוצר יעורר, איך הוא ייראה, ומה תהיה הצורה שלו".

- איזו משמעות מקבל אצלך העיצוב הטוטאלי?

"פרויקט Discovery Shores Boracay (אתר נופש באי פיליפיני, ט' ה') היווה נקודת מפנה, כי הביא את הפילוסופיה שלי לרמה אחרת. אני יכול להראות לעולם את הכוח ואת האפשרויות הבלתי מוגבלות של עיצוב טוטאלי, ואיך גישה אורגנית יכולה לזכות להערכה גם בסביבה מודרנית. החומרים האורגניים שבהם אני משתמש יכולים להיות מתורגמים בדרכים שונות. הפרויקט הזה הוא מרחב ציבורי, ומאפשר לחשוף אנשים רבים לחוויה ולדמיון. יצירת עיצוב אורגני מודרני הוא הבסיס לכל מה שנוצר בסטודיו של רויאל ושלי. כעת אנו עובדים על אתרי נופש באיים אחרים בפיליפינים".

- אקולוגיה משחקת תפקיד מרכזי בעבודתך?

"תמיד. הסטודיו שלי קיים ומתקיים בזכות הטבע. טבע הוא ההשראה. טבע הוא נקודת המוצא, מתווה דרך. אני מנסה לא לסטות ממה שהטבע מאפשר ומכוון. עיצוב ירוק הוא בדנ"א של הסטודיו, ולעולם צריך להיות חלק מתהליך היצירה".

- מה אתה הכי אוהב בעבודתך?

"יש לי רגשות חזקים לגבי עיצוב, אדריכלות, וכל מה שמשלב דמיון. הדבר הטוב ביותר הוא שזה נמצא בכל מקום. רעיונות מאותגרים באופן מקרי דרך ההשראה שלי, שמגיעה מהטבע. חדשנות יצירתית מתדלקת את התשוקה שלי. זה מאתגר ומהנה לחפש באופן עקבי את הדרכים הטובות ביותר לתרגם את הקונספט שיעבוד באופן מוצלח. אני לא מתעייף מלחפש אחר משהו רענן, מרגש, מחוץ לקופסה. שיתוף הפעולה ההדוק עם שותפי רויאל הופך את העבודה למעניינת יותר. רעיונות נזרקים לאוויר, מבותרים, ולאחר מכן מותכים יחד. אחד ועוד אחד הופך ל'אחד גדול'".