ההסתדרות תייצג את עובדי תעשיית הטלוויזיה והקולנוע

הארגון פנה בין היתר לזכייניות ערוץ 2 ולמנכ"ל ערוץ 10 ודרש מו"מ להסכם קיבוצי, שישפר את תנאי העסקתם של במאים, תסריטאים, צלמים ועוד

ההסתדרות הודיעה היום (ג') לבכירי תעשיית הטלוויזיה והקולנוע כי היא הפכה לארגון היציג של כלל העובדים המועסקים "מאחורי הקלעים" של הענף - בהם במאים, תסריטאים, עורכים, צלמים, מקליטים ועוד.

את ההודעה מסר היום יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עו"ד אבי ניסנקורן, במכתב ששלח בין היתר למנכ"ל קשת אבי ניר, מנכ"ל רשת אבי צבי, מנכ"ל ערוץ 10 יוסי ורשבסקי, מנכ"ל yes רון אילון, מנכ"ל הוט הרצל עוזר, יו"ר רשות השידור אמיר גילת, יו"ר איגוד המפיקים מוש דנון, יו"ר אולפני הרצליה יואב פרץ, מנכ"ל אולפני מימד גבי ארד ומנכ"ל נוגה תקשורת אור רם.

הליך הידברות

ההסתדרות קוראת לגופי השידור וההפקה הללו להיכנס להליך של הידברות ומשא-ומתן להסדרת זכויותיהם של העובדים תחת הסכמים קיבוציים, לרבות קביעת תעריפי מינימום לעבודות יצירה. זאת, בשל הטענה כי בשל היעדר תעריפי מינימום כיום העובדים לא זוכים לתגמול ראוי, גם אם מדובר בהפקה מצליחה - למשל "כוכב נולד" או "האח הגדול".

ההסתדרות מבקשת להכיר בה כארגון היציג של העובדים האלה, לאחר ששליש מתוך 2,000 העובדים בענף הצטרפו לארגון - המשקל היחסי על-פי חוק הסכמים קיבוציים.

ההסתדרות הקימה לצורך העניין ועדי פעולה בתחומים שונים. כך, בראש ועד הפעולה של במאי הטלוויזיה והקולנוע יעמוד רני בלייר, שכתב וביים בין היתר את הסדרות "שבתות וחגים", "אדמה" ו"פרשת השבוע".

בלייר אמר היום: "מדובר במהלך היסטורי, לא פחות. בשנים האחרונות ניהלו 7 איגודים מאבק קשה ועיקש נגד הכחדת היצירה המקורית מהטלוויזיה והקולנוע הישראליים. המאבק הצליח לשמחתנו, ועכשיו הגיע הזמן להתקדם לשלב הבא - לדאוג שההשקעה הגדולה בדרמה, תעודה וקולנוע תחלחל כראוי ותגיע עד למטה - עד לעובדים הפשוטים של התעשייה המפוארת הזו.

"ההצטרפות להסתדרות לא מכוונת נגד אף אחד - להפך. מטרת המהלך היא לייסד אחת ולתמיד נאותות הפקה ראויה שתאפשר לכל העוסקים בתחום - מגוף השידור, דרך המפיק, המשך בבמאי וגמור בשאר העובדים, להתפרנס בכבוד מפרי עמלם ויצירתם".

בראש ועד הפעולה של התסריטאים יעמוד עמית ליאור, בראש ועד הפעולה של עורכי הקול והתמונה יעמוד גיא דגן, ובראש ועד הפעולה של יתר העובדים יעמוד עמית רוזן.

בהסתדרות מציינים כי האיגודים במקצועות הטלוויזיה והקולנוע השונים ימשיכו לפעול כאיגודים פרופסיונלים לכל דבר ועניין, מתוך עצמאות מוחלטת. מדובר באיגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה, איגוד תסריטאי הקולנוע והטלוויזיה, אק"ט - איגוד עובדים בקולנוע והטלוויזיה ואיגוד עורכי התמונה והקול.

"הצטרפותם של היוצרים להסתדרות הינה עדות נוספת להכרה שמחלחלת בקרב קבוצות עובדים שונות ומגוונות בחשיבות העבודה המאורגנת תחת ארגון עובדים גדול", אמר היום ניסנקורן. "אנו מקווים כי גופי השידור והמפיקים ירימו את הכפפה וינהלו משא-ומתן, כפי שכבר הוכחנו שניתן לעשות במקומות עבודה אחרים שעובדיהם התאגדו לאחרונה", הוא הוסיף.

פקחי התמ"ת פשטו על האולפנים

יצוין כי פקחי משרד התמ"ת פשטו בשבועות האחרונים על אולפני שידור כחלק ממבצע גדול לאכיפת חוקי העבודה בענפי התקשורת. הפקחים, כך נודע, גילו הפרות לכאורה של חלק מהחוקים וצורות העסקה שונות שנועדו להימנע מיחסי עובד-מעביד בצורה פיקטיבית על פניו.