מסע ייסורים בחסות יובל שטייניץ

חכו שנה, תגישו בקשה, תמלאו טפסים ותחזיקו אצבעות. רק אז, אולי, תקבלו החזר מס

אחד ההישגים בהם מתפאר שר האוצר, יובל שטייניץ, הוא מס ההכנסה השלילי. כזכור, שטייניץ, אשר התנגד נחרצות להעלאת שכר המינימום, בחר באופציית המס שלילי מכיוון, שלטענתו, הוא מעלה את המוטיבציה לצאת לעבוד ואף מהווה תמריץ לכך.

כך נכתב באתר האוצר: "החוק להגדלת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ולצמצום הפערים החברתיים (מס הכנסה שלילי) נחקק במטרה לעודד התעסוקה, להיטיב עם השכבות החלשות ולצמצם את אי-השוויון הקיים במשק".

האם המס השלילי אכן מהווה מעודד תעסוקה? בגרסתו בעולם הנאור - כן, בגרסתו המקומית? לא בטוח, תשפטו בעצמכם.

מהו מס הכנסה שלילי?

מס הכנסה הוא תשלום חיובי, מס הכנסה שלילי עובד בדיוק הפוך. מדרגות המס עובדות בשני הכוונים, כך שמדרגת שכר מסוימת ומטה יש החזר מס.

במדינות בהן נהוג מס שלילי, כמו אנגליה וארה"ב, כך בדיוק עובד המנגנון: כל עובד אשר נמצא ברמת שכר הדורשת החזר מס יקבל בתלוש השכר הבא את החזר המס המגיע לו על-פי חוק. מדובר במנגנון פשוט, החזר מיידי וללא בירוקרטיה. במצב כזה, המס השלילי אכן מהווה תמריץ ומעודד יציאה לעבודה.

מנגד, כך עובד המס השלילי בגרסתו הישראלית: החזר המס אינו מגיע בתלוש השכר הבא, אלא, על מי שמעוניין בהחזר להגיש בקשה למס הכנסה בתום שנת המס, הבקשה תיבדק ולאחר אישורה, ישולם ההחזר ב-4 תשלומים.

לצורך המחשה, נניח כי בחודש ינואר 2011 השתכרתם 5,000 שקל, לכן מגיע לכם החזר מס בסך 373 שקל. בשביל אותם 373 שקל תאלצו לחכות שנה ולעבור מסע ייסורים:

תחילה תיגשו בקשה למס הכנסה בסוף שנת המס, תמלאו טפסים (אולי תזדקקו לרואה חשבון שיעזור לכם להתמודד בנבכי הבירוקרטיה) ותמתינו לתשובה. במס הכנסה יבדקו, ואם אתם אכן זכאים להחזר, תחכו עוד חצי שנה ורק אז ישלמו לכם את המגיע לכם.

בתשלום אחד? מה פתאום? זאת הפקרות! במס הכנסה יחלקו את סכום ההחזר לארבעה תשלומים שווים של 93.25 שקל, יולי 2012, אוקטובר 2012, ינואר 2013 ואפריל 2013, (תזכורת: ההחזר הוא על חודש ינואר 2011).

מיותר לציין כי באמצע התהליך, מתי שתמחילה כל הבירוקרטיה, למעלה ממחצית מהזכאים מוותרים על התענוג ועל ההחזר הכספי, בעיקר בגלל חוסר רצון "להירשם" במס הכנסה ולהיות "מסומנים" במערכת המחשוב של רשויות המס.

אם זה לא תמריץ לעבודה, מה כן?

ד"ר אופיר ברנע הוא מרצה במרכז האקדמי למשפט ועסקים רמת גן.