כץ: "ב-24 בספטמבר ייפתחו תחנות הרכבת בבת-ים וראשל"צ"

(עדכון) - הסכם חסר תקדים ברכבת: העובדים הסכימו לתוכנית בטיחות מקיפה - ולא ישבתו במשך 10 שנים בנושאי בטיחות ■ לראשונה הסכימו העובדים לעבור מבחני רישוי וכן להתקנת מצלמות ומערכות GPS בקטרים ■ הפרטת התחזוקה בספק

עובדי הרכבת הסכימו באופן חסר תקדים כמעט שלא לשבות במשך 10 שנים, בכל הקשור לנושאי בטיחות. כך נודע ל"גלובס". ההסכמה הזאת היא חלק מפרטי הסכם שגובש במהלך הלילה האחרון בין הנהלת הרכבת לנציגות העובדים, בראשות גילה אדרעי.

מדובר בתוכנית בטיחות מקיפה, שאמורה לחולל שינוי של ממש ברכבת. כך, למשל, כל מקצוע הקשור לבטיחות ולתפעול ברכבת, יהיה כפוף למבחני רישוי של משרד התחבורה. בנוסף, האגף לפיקוח תפעולי שהוקם כבר בעבר אבל לא החל לפעול בשל התנגדות הוועד, יחל לפעול לאלתר - וזאת לאחר שהנהלת הרכבת הסכימה להוסיף לו תקנים לעובדים נוספים.

על פי התוכנית, לראשונה יותקנו בקטרים מערכות GPS שיוכלו לאתר במדויק את מקום הרכבת, וכן מערכות שיוכלו לנטר את מהירות הנסיעה. כמו כן, יותקנו בקטרים מצלמות שיצלמו את מתווה הנסיעה וגם את נהג הקטר, אך באופן מוצנע, רק מן הגב שלו. עוד על פי התוכנית, נהג או בעל תפקיד אחר שלא יעבור מבחני רישוי, ינויד לתפקיד אחר - אולם שכרו יישמר למשך 5 שנים. העובדים לא יקבלו לפי שעה כל תגמול כספי בתמורה להסכמות שלהם, אולם מקור מטעם ההנהלה אמר ל"גלובס" כי בתקופה הקרובה יתנהל מו"מ נפרד על הסכם שכר חדש, ועל כן "התשלום עוד יגיע".

ספק אם יופרט מערך התחזוקה

ההסכם עם העובדים אינו מבטיח את ביטול התוכנית להפריט את מערך התחזוקה ולהעביר אותה לידי חברת הקרונות הקנדית "בומברדייה", אולם ספק רב אם ההפרטה הזאת תצא לפועל כעת. יו"ר ההסתדרות עופר עיני הבהיר מראש כי הוא יתמוך בכל תוכנית בטיחות, אך לא בתוכנית שתכלול הפרטה. לאור הסכמות העובדים, נראה כי הנהלת הרכבת ומשרד האוצר יתקשו להצדיק את ההפרטה הזו, שתיתפס כ,הפרטה לצורך הפרטה".

הנהלת הרכבת יוצגה במו"מ על ידי עוה"ד אלון עזרא ומאיה צחור-אבירם ממשרד רובין שמואלביץ', ואילו העובדים יוצגו על ידי עו"ד שי תקן ואיריס ורדי.

רכבת לראשל"צ ובת-ים - ב-24 בספטמבר

שר התחבורה ישראל כץ מכנס היום (ה') מסיבת עיתונאים מיוחדת בה הוא מתייחס להסדר שהושג עם העובדים. "גלובס" פרסם כבר אתמול כי בניגוד לאיומים של השר כץ מאמצע יוני, הרכבת לא תיסגר ב-17 באוגוסט ותכנית הבטיחות של השר כץ תיושם.

במסיבת העיתונאים משתתפים גם מנכ"ל משרד התחבורה דן הראל ונציגי רכבת ישראל. כץ איים כי אם עד ה-17 באוגוסט לא תשופר הבטיחות ברכבת, הוא יסגור אותה לאלתר עד לתיקון הליקויים הבטיחותיים. כאמור, איום זה הוסר לאחר שהעובדים הסכימו לאמץ את תוכנית הבטיחות.

"לפני כ-4 חודשים הטלתי על הנהלת הרכבת לגבש תוכנית במטרה להבטיח את בטיחות הנוסעים", פתח כץ את דבריו. "ב-16 ביוני קיימתי פגישה עם יו"ר ההסתדרות עופר עיני, ואני רוצה להודות לו על המנהיגות והאחריות שהוא גילה בכל הנוגע לבטיחות הנוסעים ברכבת. אני רוצה להודות למנכ"ל משרדי דן הראל. הגענו להישג חשוב היום ונחתם הסכם שיבטיח הובלת תוכנית בטיחות".

כץ פירט את היעדים הבאים של הרכבת: "ב-24 בספטמבר נפתח תחנות רכבת חדשות בבת-ים וראשל"צ. זמן הנסיעה מת"א לבת-ים יעמוד על 10 דקות ולראשל"צ - 18 דקות. בינואר 2012 תיפתח תחנה ביבנה. בעוד חצי שנה תסתיים הכפלת המסילה מבאר שבע, מה שיאפשר להגיע מב"ש לת"א בתוך 50 דקות.

"ואם ניקח יישוב כמו קריית גת - זמן ההגעה ממנו לת"א יעמוד על 35 דקות. במאי 2012 נגמור את הכפלת המסילה לכפ"ס וניתן יהיה להגיע בתוך 25 דקות ללב ת"א. שנה לאחר מכן יבנה תחובר לאשדוד וייקח 35 דקות להגיע משם לת"א. אשקלון תחובר מ-2014-15 כולל שדרות ואופקים. היום אומרים איך אפשר לגור מחוץ לת"א ולעבוד בת"א - אזה הנה. ברגע שתהיה רכבת בטוחה, אמינה ויעילה זה יאפשר לשנות הרגלים להרחיב את אזורי הביקוש של המתגוררים ואזורי ההשקעה של היזמים".