דיווח: הבנק המרכזי האירופי יחל לרכוש אג"ח של איטליה וספרד

(עדכון) - הערב דיווחה "רויטרס" כי ה-ECB ירכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד כנגד האצת תוכניות הצנע בקרבן ■ ר"מ איטליה במסע"ת: "נאיץ מימוש תוכנית הצנע; האירועים האחרונים לא משקפים משבר אמיתי" ■ לאחר פרסום ההודעה, המדדים בוול סטריט התאוששו

לאחר שנודע כי בכירי הבנק המרכזי האירופי סיכמו היום (ו') על רכישת אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד, יצא ראש ממשלת איטליה סילביו ברלוסקוני לתקשורת, והודיע כי ינקוט בצעדים הדרושים כדי להאיץ את הרפורמות הכלכליות במדינתנו.

זאת, כאמור, לאחר שדווח מוקדם יותר הערב כי הבנק המרכזי האירופי (ECB) הודיע כי ירכוש אג"ח ממשלתיות של איטליה במידה וברלוסקוני יתחייב להאיץ את הרפורמות במסגרת תוכנית הצנע הלאומית. את הדיווח העבירה הסוכנות "רויטרס" ממספר מקורות, לאחר פגישת בכירי הבנק והאיחוד האירופי היום, במטרה לדון במשבר החוב ביבשת. (הפגישה - לסיפור המלא)

ברלוסקוני: "עליית תשואות האג"ח לא משקפות משבר אמיתי"

"יש לנו כלכלה יציבה", אמר ברלוסקוני, שהוסיף כי "איטליה מתכננת להאיץ את לוח הזמנים לאיזון התקציב הממשלתי כחלק מהסכם שגוש עם בכירי האיחוד האירופי". ברולוסקוני קיים המסע"ת בחלוף 12 ימים רצופים של ירידות בבורסות אירופה, במטרה להרגיע את אזרחיו ואת המשקיעים בשווקים, מהתרחבות משבר החוב לעבר הכלכלה השלישית בגודלה באירופה.

"התכנון הוא לאזן את התקציב עד שנת 2013", אמר שר האוצר האיטלקי חוליו טרמונטי. "ניפגש עם שרי האוצר של מדינות פורום ה-G-7 בתוך מספר ימים כדי לדון במשבר החוב", הוסיף ברלוסקוני. "יש לאיטליה כלכלכה יציבה, העלייה בתשואות האג"ח האיטלקיות משקפות חשש ממשבר, ולא משבר אמיתי".

ברלוסקוני אמר הדברים ברקע הדיווחים, כאמור, כי הבנק האירופי הפעיל לאורך הימים האחרונים לחץ רב על איטליה להאיץ את תוכנית הצנע הממשלתית שלה. "הבנק המרכזי האירופי מאותת כי הוא מוכן לפעול. למרות השמועות כי ה-ECB כבר החל לרכוש אג"ח איטלקיות, זה עדיין לא המצב", מסר אחד המקורות לרויטרס.

על פי דיווח חלק מהמקורות, בכירי הבנק האירופי דנו בתיווך נציגים מממשלות גרמניה וצרפת עם גורמים בכירים באיטליה וספרד, בכדי להפעיל על האחרונים לחץ פוליטי להאיץ את הקיצוצים והרפורמות הנדרשות.

"הבנק המרכזי האירופי יפעל ליציבות גוש האירו"

זאת, כאשר במהלך השבוע החולף התבטאו כלכלנים רבים כי ה-ECB נמנע מלרכוש אג"ח איטלקיות וספרדיות, כדי לאלץ את הממשלות המקומיות להרחיב את תוכניות הצנע שהחילו - הכוללות קיצוצים בהיקף של עשרות מיליארדי אירו.

בחדשות המדוברות תומכים דבריו של אולי ראן (Olli Rehn), נציב ועדת הכלכלה של האיחוד האירופי. ראן התבטא היום כי "הבנק המרכזי האירופי יפעל לטובת השמירה על יציבות גוש האירו - יש לו תפקיד מרכזי בניהול משבר החוב, והוא יעשה את הדרוש כדי לשמור על יציבות כלכלות היבשת".

ראן אמנם סירב להתייחס במפורש לכך שהבנק המרכזי האירופי לא רכש עד כה אג"ח ממשלתיות של איטליה וספרד - חרף עליית התשואות על האג"ח הללו לרמה הקרובה ל-7% בשבוע החולף - אולם רבים פירשו את דבריו כרמז מקדים לבשורה.