כולם מודאגים: האיחוד האירופי, מרקל וסרקוזי דנים במשבר

בכירי האיחוד האירופי דנים היום בדבר התפשטות משבר החוב מיוון לאיטליה וספרד ■ גם קנצלרית גרמניה מרקל ונשיא צרפת סרקוזי ידונו בנושא, בשיחה טלפונית

בכירי האיחוד האירופי נפגשים היום (ו') ברקע החששות מהתפשטות משבר החוב ביבשת, במטרה לבחון דרכים לסייע לכלכלות איטליה וספרד להתאושש לאחר עליות תשואות האג"ח הממשלתיות בשתי המדינות לרמה הקרובה ל-7%, במהלך השבוע החולף.

הדיונים מגיעים לאחר אישורה של תוכנית החילוץ של יוון בחודש שעבר, בהיקף של 159 מיליארד אירו, אשר הפיגה לפחות זמנית את החשש מקריסתה עקב חובותיה התופחים. מנגד, הדאגות המחריפות בדבר "גלישת" משבר החוב מיוון לאיטליה וספרד התבטאו בעליית תשואות האג"ח של שתי האחרונות בשבועיים האחרונים, ומאלצות את מנהיגי היבשת להגיב.

זאת ועוד, גם קנצרלית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי עתידים לנהל שיחה טלפונית בנוגע לסוגיית משבר החוב באירופה, כך מדווח ב"בלומברג". כאשר לאחר השיחה צפויים השניים לפנות לציבור האירופי, יחד עם ראש ממשלת ספרד חוזה לואיס רודריגז.

"השווקים לא הגיבו כפי שציפינו לצעדים האחרונים למניעת משבר החוב", מסביר הולגר שמידינג, אנליסט ב-Joh. "הבנק המרכזי האירופי מסרב לשנות את המדיניות המוניטרית שלו ולעשות את המהלך הנכון", אמר ברומזו לצורך בהאצת רכישות האג"ח על ידי הבנק המרכזי.

ברקע הדברים, נזכיר כי הבנק המרכזי באירופה הודיע אתמול כי הוא מותיר הריבית ללא שינוי ברמה של 1.5%. לאחר מכן, קיים נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, מסיבת עיתונאים בה רמז כי ייתכן ותתבצע רכישות אג"ח נוספות.

"תוכנית רכישת האג"ח מעולם לא הייתה רדומה, לא אהיה מופתע לראות מהלך בשוקי האג"ח אפילו לפני תום מסיבת העיתונאים", אמר טרישה במהלך המסע"ת. "אם נוכל להתערב, אנו נתערב וכך תוכלו לראות מהם האמצעים שננקוט על מנת לעזור לכלכלת אירופה להתאושש".